کد خبر: 990381
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
رسانه‌ها از رأی اعتماد نمایندگان پارلمان لبنان به دولت حسان دیاب خبر دادند.
سرویس بین الملل جوان‌ آنلاین: پارلمان لبنان به دولت حسان دیاب رأی اعتماد داد.

بر اساس این گزارش، پارلمان لبنان در نشست امروز خود به‌ریاست نبیه بری، با اکثریت ۶۳ رأی از مجموع ۸۴ نماینده حاضر در نشست به کابینه حسان دیاب رأی اعتماد داد.

حسان دیاب پیش از رأی‌گیری در نشست خطاب به نمایندگان پارلمان گفت: از مجلس محترم درخواست می‌کنم به دولت رأی اعتماد دهد، ولی قلب‌های ما در خارج (از پارلمان) کنار خواسته‌های مردم می‌طپد و ما از مردم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیاسی نیست، بلکه دولتی است که وزیران متخصص و غیرحزبی در آن حضور دارند.

دیاب تأکید کرد: لبنان در یک مرحله دشوار بی‌سابقه‌ای به‌سر می‌برد و عبور امن از آن بدون قدرت پیشبرد خارجی و قدرت داخلی تقریباً نزدیک به غیرممکن است.

نخست وزیر لبنان تأکید کرد: دولت جدید تلاش می‌کند موانع پیشِ‌روی خود را بردارد.

در نشست رای اعتماد به دولت جدید چه گذشت؟

نشست پارلمان لبنان با وجود تلاش‌های برخی گروه‌های وابسته به جریان ۱۴ مارس از جمله المستقبل و حزب القوات اللبنانیه به ریاست سمیر جعجع برای جلوگیری از برگزاری آن، سرانجام با حضور ۸۴ نماینده از جمله نمایندگان حزب سوسیالیست ترقیخواه به ریاست ولید جنبلاط و تحقق نصاب قانونی برگزار شد.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان از حملات عناصر خشونت طلب به نمایندگان در اطراف ساختمان پارلمان ابراز خشم کرد و آن را محکوم کرد.

به گزارش العهد، چندین وزیر و نماینده هدف حملات قرار گرفتند که سلیم سعاده نماینده فراکسیون القومیه از جمله نمایندگانی بود که فورا برای مداوا به بیمارستان منتقل شد.

نبیه بری در واکنش به این تحرکات خشونت طلبانه تصریح کرد این مجلس متعلق به همه لبنانی‌ها باقی خواهد ماند نه برای فتنه و ما هرگز به سمت فتنه کشیده نخواهیم شد.

حسان دیاب بیانیه دولت خود را با تاکید بر مقابله با چالش‌ها قرائت کرد. وی تصریح کرد لبنان با بحران‌های اقتصادی، مالی، اجتماعی، معیشتی و زیست محیطی و سرنوشت ساز روبرو شده است.

وی به بیکاری، فقر و تهدید‌ها علیه زیرساخت و خدمات اساسی اشاره کرد و گفت لبنان در سال‌های گذشته با بحران‌ها و چالش‌های بزرگی روبرو بوده که ما را به این بحران فاجعه بار رسانده است به همین سبب مستلزم بازنگری عمیق در اسباب و عواملی است که ما را به این بحران رسانده است.

دیاب بر پایبندی دولت خود برای خدمت به لبنان و مردم و اقتصاد آن به دور از کشمکش و بحث و جدل‌های سیاسی تاکید کرد.

واکنش حزب الله به رای اعتماد پارلمان

محمد رعد رئیس فراکسیون پارلمانی حزب الله (وفاداری به مقاومت) تاکید کرد جلب اعتماد مردم به گام‌های جدی در موضع مبارزه با فساد بستگی دارد.

رعد اظهار داشت فراکسیون وفاداری به مقاومت به دولت رای اعتماد داد، این دولت شبیه گروه سیاسی ما نیست، ولی رای اعتماد ما با هدف تسهیل ماموریت تکلیف صورت رفت که ما با آن موافقت کردیم.

وی افزود مسئولیت پذیری و انجام آنچه منجر به نجات کشور شود، یک اقدام شجاعانه است که باید به آن اذعان کنیم، ما منابع و امکاناتی در اختیار داریم که اگر خوب از آن استفاده کنیم، می‌توانیم روند اقتصادی سودمند و نتیجه آوری را محقق کنیم.

رعد اظهار داشت طولانی شدن بیانیه وزارتی ما را قانع نکرد و ضرورتی در بیان این همه جزئیات در بیانیه وجود نداشت، به دست آوردن اعتماد مردم بستگی به گام‌های جدی در موضوع مبارزه با فساد دارد.

اظهارات جبران باسیل داماد عون و رئیس جریان ملی آزاد

جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد (از متحدان مسیحی حزب الله) و وزیر خارجه اسبق لبنان اظهار داشت سئوال این نیست که آیا رای اعتماد دهیم، بلکه آیا فرصت بدهیم، زیرا جایگزین آن، درجا زدن و خلاء خواهد بود که ممکن است ما را به سمت فروپاشی بیشتر سوق دهد.

وی افزود اگر می‌خواهیم دولت موفق شود باید به آن رای اعتماد داد، نباید تسلیم باج خواهی سیاستمداران (اشاره به کارشکنی برخی طیف‌های سیاسی) شد.

باسیل که در جریان نشست بررسی بیانیه وزارتی سخن می‌گفت، اظهار داشت اولویت، رسیدگی به وضعیت مردم است، هیچ جایگزینی جز اعتماد و دادن فرصت به این دولت وجود ندارد، زیرا هر دولت دیگری به ماه‌ها زمان نیاز دارد، و طولانی شدن زمان به فروپاشی کمک می‌کند.

وزیر خارجه اسبق لبنان و داماد میشل عون گفت دولت جدید باید آنچه را که ما در گذشته نتوانستیم انجام دهیم، انجام دهد.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار