کد خبر: 989883
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
در نشست خبری تبیین دعوی حقوقی خانواده‌های مدافعان حرم علیه امریکا مطرح شد
مدیرعامل مؤسسه حقوقی نوین عدالت جاهد گفت: قاضی دادگاه نورنبرگ نیز ترور سردار سلیمانی را غیرقانونی دانست و تصمیم رئیس‌جمهور امریکا را تقبیح کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلابن: به گزارش فارس، سیدمحمدرضا موسوی‌فرد مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت جاهد در نشست خبری تبیین دعوی حقوقی خانواده‌های مدافعان حرم علیه امریکا که صبح شنبه با حضور وکلای برخی خانواده‌های مدافع حرم برگزار شد، گفت: ما به عنوان یک موسسه حقوقی که فعالیت پژوهشی داریم، با مراجعه برخی خانواده‌های برخی شهدای مدافع حرم مواجه شدیم که می‌خواستند از برخی مقامات امریکایی به دلیل نقش ایالات‌متحده در شکل‌گیری داعش شکایت کنند. ما وارد فاز مطالعاتی در این حوزه شدیم و ابعاد متعددی از نقش امریکا در ایجاد گروه‌های تروریستی تکفیری تحت لوای جنگ‌های نیابتی را دریافتیم.

مدارک و مستندات ما منابع ارجاعی از رسانه‌های غربی است
مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت افزود: بر اساس قوانین داخلی کشور از سال۹۰ ما مبانی حقوقی برای پیگیری اتباع امریکا را که علیه منافع کشورمان اقدام انجام داده‌اند در دادگاه‌های داخلی داریم. ۴۸خانواده مدافع حرم در این طرح دعوی هستند. بر اساس قوانینی که در عرصه بین‌الملل است، ما نمی‌توانستیم علیه دولت امریکا طرح دعوی کنیم، از این رو تصمیم گرفتیم که از مقام‌های امریکایی و در رأس آن دونالد ترامپ شکایت کنیم. موسوی‌فرد عنوان کرد: بعد از ترور شهید سلیمانی مقاله‌ای در امریکا چاپ شد که رئیس‌جمهور این کشور حق نداشته دست به این ترور بزند و کار ترامپ غیرقانونی بود. بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی مقام رسمی یک کشور که مهمان کشوری دیگر است، کسی حق دست‌درازی به آن را ندارد. قاضی دادگاه نورنبرگ نیز ترور سردار سلیمانی را غیرقانونی دانسته و تصمیم ترامپ را تقبیح کرده بود که نشان می‌دهد همه جهان مخالف این کار امریکایی‌ها هستند.
مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت جاهد افزود: ما در دادخواست خود به دیپلماسی توئیتری ترامپ و قبول مسئولیت ترور سردار سلیمانی اشاره کردیم. همچنین در دعوی خود به موضوع جنگ نیابتی که از دوران ریگان مطرح شد، اشاره کردیم. مدارک و مستندات ما منابع ارجاعی از رسانه‌های غربی است که خودشان به آن اذعان کرده‌اند. همچنین به توئیت‌های نمایندگان کنگره امریکا اشاره شده که در آن‌ها به حمایت دولت امریکا از تروریست‌ها اشاره شده است.
وی گفت: امریکا در سوریه با یک بازی نام گروه تروریستی جبهه النصره را تغییر داد و از گروه جدید حمایت کرد که ناقض حقوق بین‌الملل است. بر اساس قوانین یونسکو تعدی به آثار فرهنگی و باستانی جرم است ولی آثار باستانی غارت شده سوریه از سوی داعش، در سایت‌های امریکا به فروش رفت.

اقدام امریکا خلاف توافق امنیتی با عراق بود
موسوی‌فرد ادامه داد: امریکا اعلام کرده است که در ترور سردار سلیمانی به توافق امنیتی خود با عراق استناد می‌کند که این درست نیست. اولاً هیچ عملیات نظامی در حال انجام نبود و همچنین واشنگتن فرمانده حشد‌الشعبی را به عنوان یک مقام رسمی عراقی ترور کرده که این موضوعات ناقض توافق امنیتی امریکا با بغداد است.
مدیرعامل موسسه حقوقی نوین عدالت بیان کرد: طرح دعوی ما بر اساس طرح مسئولیت مدنی است و تلاش ما برای به محاکمه کشاندن مسئولان امریکایی در دادگاه صالحه است و انتظار داریم رئیس قوه قضائیه روند این پرونده را تسریع بخشیده و دادرسی عادلانه‌ای را در دادگاه ویژه انجام دهند. سربازان ما بر اساس دعوت دولت مرکزی و مستقر کشور‌های عراق و سوریه و ماده ۵۱‌منشور حقوق بین‌الملل به این کشور‌ها رفته بودند و به فرماندهی آن‌ها کمک مستشاری می‌کردند. خود رئیس‌جمهور روسیه نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد برای حضور نیرو‌های نظامی کشورش در سوریه نیز به همین موضوع اشاره کرد. ما امیدواریم بتوانیم اقدام حقوقی خود را در قالب انتقام سخت انجام دهیم و ادای دینی به خانواده شهدا کنیم.

تحویل دادخواست خانواده‌های مدافعان حرم علیه امریکا به قوه قضائیه
مریم سخایی یکی از وکلای پرونده ترور شهید سلیمانی نیز در این نشست خبری گفت: در حال حاضر این دادخواست در ۴۰۰صفحه تنظیم و تحویل قوه قضائیه شده است. ما در دادخواست خود به نقش امریکا در ایجاد، تسلیح و آموزش نیرو‌های تروریست در منطقه اشاره کرده‌ایم.
وی ادامه داد: ما تمامی رؤسای جمهور امریکا که در موضوع تروریسم نقش داشته‌اند را طرف دعوی قرار داده‌ایم. همچنین بر اساس قانون مصوب سال ۹۴ که درباره منع تأمین مالی گروه‌های تروریستی است، شرکت‌های اسلحه‌سازی را مورد شکایت قرار داده‌ایم. ما در گام اول دادگاه داخلی را پیگیری می‌کنیم و در مرحله بعد، دعوی خود را در دادگاه بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار