کد خبر: 989719
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۰
پس از انتخاب نخست‌وزیر جدید در عراق و در شرایطی که طرفداران جریان صدر در حال کناره‌گیری از تجمعات اعتراضی به منظور حمایت از دولت هستند، چهار شنبه گذشته بار دیگر استان نجف ناآرام شد. تداوم این وضعیت تردید‌ها درباره دست‌های پنهان به منظور تلاش برای ناکارآمد کردن دولت جدید و ایجاد زمینه برای ادامه حضور نیرو‌های امریکایی در عراق را تقویت کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: استان نجف چهار شنبه شب عرصه درگیری میان تظاهرات‌کنندگان با کلاه‌آبی‌ها (نیرو‌های نزدیک به جریان صدر) در شهر نجف بود. آمار‌ها از جان باختن ۲۲ نفر و زخمی شدن ۱۷۹ تن حکایت دارد. بیشتر این افراد با گلوله‌های ساچمه‌ای و سلاح سرد هدف گرفته شدند. همزمان در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از حمله کلاه‌آبی‌ها به معترضان و آتش زدن چادر‌های آنان منتشر شد. جریان صدر این اقدام را تکذیب و اعلام کرد که نفوذی‌های مسلح عامل این آشوب بوده‌اند. با این حال یک روز بعد خبرگزاری اسپوتنیک از کشته شدن حازم الحلفی از فرماندهان ارشد کلاه‌آبی‌ها که از وی به عنوان شخص شماره ۲ جریان صدر یاد می‌شود، در پی تیراندازی افراد ناشناس در شهر بصره خبر داد.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که مقتدی صدر از مهرماه گذشته و با آغاز اعتراضات در عراق، از نیرو‌ها و طرفداران خود خواسته بود با حمایت از معترضان، سیاستمداران را وادار کنند اجرای اصلاحات مورد نظر را بپذیرند. با این حال وی هفته گذشته از کلاه‌آبی‌ها خواست با هماهنگی نیرو‌های امنیتی در راستای از سرگیری فعالیت مدارس و ساعات کاری آن‌ها و برقراری نظم به کشور همکاری کنند.

امریکایی‌ها دخالت نکنند
در پی وقایع اخیر محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر عراق با انتشار ویدئویی گفت که برای حرکت کشور در مسیر درست از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد و افزود: «همه باید صدای معترضان را بشنوند، ما نباید آن‌ها را سرکوب کنیم یا در تنگنا قرار دهیم. اولویت اصلی ما این است که اوضاع را مدیریت کنیم. باید تجمعات اعتراض آمیز را کنترل و زمان برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کنیم.»‌وزارت کشور عراق هم پنج شنبه با انتشار بیانیه‌ای درباره حوادث اخیر در دو استان نجف و کربلا اعلام کرد که این تحولات در دست پیگیری است و نیرو‌های امنیتی به مسئولیت خود در حمایت ازساختار مسالمت‌آمیز تظاهرات‌ها عمل می‌کنند. با این حال، سفارت امریکا به تحولات اخیر در عراق واکنش نشان داد و از دولت عراق خواست مانع از سرکوب معترضان در شهر نجف شود. این موضع‌گیری، در عراق با واکنش تندی مواجه شد. حسن کریم الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق روز پنج شنبه در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر لزوم خروج نیرو‌های امریکایی از کشورش، خطاب به امریکا اعلام کرد: «پیش‌تر به شما گفته بودیم که در امور داخلی عراق دخالت نکنید، چرا که مردم عراق به خوبی از حجم توطئه‌ها و نقشه‌های شما آگاه است و می‌داند که شما به دنبال خیر و نیکی آن‌ها نیستید.»

واشنگتن درگیری‌ها را به استان‌های امن کشانده است
نوری المالکی دبیرکل حزب «الدعوه» در عراق در یادداشتی درباره اقدامات مخرب امریکا در منطقه هشدار داد و با اشاره به شهادت سپهبد «قاسم ‏سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» نوشت: «هدف آن‌ها بازگشت به طرحی است که ما طی ۱۶ سال از زمان حضور نظامی بیگانگان ‏در خاک عراق، از طریق مقاومت سیاسی و متمرکز به‌عنوان گروه‌های ملی‌گرا و اسلامی آن‌ها را ناکام ‏گذاشتیم. ما هر کسی را که درصدد بازی با هویت، استقلال، حاکمیت و ذخایر عراق باشد، زیر نظر ‏داریم.» نعیم العبودی، عضو فراکسیون صادقون هم که بخشی از ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» است، بی‌ثباتی عراق را نقشه دشمن برای دستیابی به دستاورد‌های منطقه‌ای و جهانی توصیف کرد و در توئیتی نوشت: «بی‌ثباتی اوضاع سیاسی و امنیتی در عراق نقشه‌ای است که از طریق آن به دستیابی به منافع سیاسی در منطقه و دنیا دنبال می‌شود، اما صاحبان این نقشه‌ها شکست خواهند خورد، زیرا عراقی‌ها را خوب نشناخته‌اند.»

عبدالامیر تعیبان، دیگر عضو «صادقون» در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه، امریکا و شماری از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس را به تشدید بی‌ثباتی و ناآرامی در عراق متهم کرد و گفت‌: «شکست نقشه امریکا در ترتیب دادن حمله‌ای توسط نفوذی‌ها و اغتشاشگران به زندان الحوت (محل نگهداری عمده‌ترین سرکرده‌های گروه‌های تروریستی) در شهر الناصریه (مرکز استان ذی‌قار که طی ماه‌های گذشته شاهد شدید‌ترین ناآرامی‌ها بود) موجب شد واشنگتن آشوب‌ها و خرابکاری‌ها را به استان‌های امن‌تر از جمله نجف اشرف بکشاند. امریکا در پس حوادث تخریب، سوزاندن، آشوب پراکنی و ایجاد هرج و مرج به دنبال سرگرم کردن ملت عراق و پرت کردن حواس آن‌ها از مسئله اخراج نیرو‌های بیگانه از خاک کشورشان است.»

همزمان با این تحولات و در شرایطی که پس از ترور سپهبد سلیمانی، روابط واشنگتن و بغداد وارد مرحله جدیدی شده است، خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس نوشت که رهبران عراقی می‌کوشند کمیته‌ای برای بررسی آینده حضور امریکا در عراق تشکیل دهند و در زمینه روابط آتی طرفین مذاکرات محرمانه‌ای هم در جریان است و با وجود مخالفت بغداد با دریافت کمک از ائتلاف جهانی به رهبری امریکا، دیپلمات‌های غربی هم در جریان تشکیل کمیته‌ای برای بررسی حضور امریکا در عراق قرار گرفتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار