کد خبر: 989466
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۱
اگر قرار باشد سه استان خیلی محروم قبل از انقلاب را نام ببریم حتماً «ایلام» یکی از آنهاست. استانی مرزی، با ظرفیت‌های زیاد که هرگز دیده نمی‌شد و مردمانش در فقر و نداری روزگار سپری می‌کردند. اما پس از انقلاب و با برنامه‌ریزی‌هایی که برای احیای مناطق مرزی ارائه شد، ایلام پیشرفت قابل توجهی کرد. به نحوی که در بخش‌هایی از صنعت کشاورزی به قطب تولید تبدیل شده و در تولید گوشت قرمز و مرغ و مباحث علمی هم تحولات زیادی را تجربه کرده است.
ذکریا محمد دوست
سرويس ايران جوان آنلاين: شرایط اقلیمی، بارش‌های خوب و آب و هوای مناسب موجب شده تا کشاورزی در استان ایلام بیش از هر صنعت دیگری مورد توجه قرار گرفته و به تبع‌آن دامداری و زنبورداری هم رونق خوبی پیدا کند.
ایلام عروس زاگرس است و با داشتن آب فراوان، طبیعت زیبا و منحصر به‌فرد، زمین‌های حاصلخیز و جنگل و مراتعش، به بهشت کوچکی در غرب ایران تبدیل شده است. هر چند اکثر داشته‌های ایلام جزو موهبت‌های الهی بوده و از دیر باز در این منطقه وجود داشته، اما تا قبل از انقلاب توجهی به آن‌ها نمی‌شد و برنامه‌ای برای بهره‌وری از این ظرفیت‌ها وجود نداشت. بعد از انقلاب و با برنامه‌ریزی‌های درست، کشاورزی و دامداری در ایلام رونق گرفت، به‌طوری که در حال حاضر به یکی از قطب‌های اصلی در تولید گوشت قرمز، مرغ، عسل، گندم و چندین محصول باغی در کشور تبدیل شده است. از گسترش و استقبال از صنعت کشاورزی در ایلام همین بس که بنا براعلام سازمان جهاد کشاورزی استان در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد جمعیت ۶۰۰ هزار نفری استان در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند. بر همین اساس طرح‌های بزرگی در مناطق مختلف کشاورزی‌اش در حال اجراست که احیای اراضی دهلران یکی از آنهاست.

بر اساس این طرح‌ها پروژه‌های نوین آبیاری، سامانه گرمسیری، احداث کشتارگاه‌های جدید و صنایع تبدیلی به بهره‌برداری رسیده و برای افراد زیادی هم اشتغالزایی کرده است. آب و هوا و شرایط مناسب ایلام، موجب شده تا تولید گوشت قرمز و مرغ، آنقدر مورد استقبال قرار گیرد که هم اکنون در ۳۸۰ واحد مرغداری استان سالانه بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید شده و علاوه بر تولید سه برابری نیاز ساکنانش، ایلام را به یکی از قطب‌های تولید مرغ کشور تبدیل کند.

۸ سال دفاع مقدس و ۳۰ سال توسعه
ایلام به این جهت مورد توجه است که از همان روز‌های نخست پیروزی انقلاب درگیر حوادث زیادی شد و با شروع جنگ تحمیلی و تهاجمات دشمن، دفاع از آب و خاک ایران اسلامی، بخش اعظمی از زندگی مردمانش را تشکیل می‌داد. به همین خاطر از زمان انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی، تقریباً به مدت ۱۰ سال، ایلام از توسعه بازمانده بود.
با این حال اگر در مورد پیشرفت و ارتقا و سربلندی ایلام می‌گوییم، از مردمانی حرف می‌زنیم که توسعه را با ترکیب شجاعت و غیرت در تاریخ ثبت کرده‌اند. تا قبل از انقلاب تنها ۳۳ مدرسه در شهر ایلام وجود داشت که بعد از انقلاب و در حال حاضر ۱۴۹ فضای آموزشی در این شهر وجود دارد. همچنین تعداد دانشگاه‌ها از یک واحد در پیش از انقلاب به ۱۰ واحد فقط در شهر ایلام افزایش یافته است. در زمینه خدمات‌رسانی به روستا و مناطق عشایری ایلام شاهد تحولات بزرگی بوده است. وقتی طرح هادی در روستا‌های ایلام به مرحله اجرا درآمد، در بحث عمران روستایی ۵۴ روستا شاهد این طرح بود به طوری که همه زیرساخت‌های روستایی در آن انجام شد. در این طرح آسفالت جداول، تأمین روشنایی و برق و همچنین آبرسانی به منازل و لوله کشی برای باغات در دستور کار قرار دارد.

از تولید آبزیان تا توسعه شبکه‌های نوین کشاورزی
در کنار تولید سالانه ۱۰ هزار تن انواع آبزیان در ایلام که موجب شده این استان در زمینه تولید ماهی قزل‌آلا و پرورش ماهی در قفس نیز حرف‌های زیادی در کشور برای گفتن داشته باشد، وقتی می‌گوییم ایلام عروس زاگرس است در مورد سرزمین سرسبزی صحبت می‌کنیم که در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی‌اش زیر کشت و در اختیار صنعت کشاورزی است. جالب است بدانیم اراضی آبی استان قبل از توسعه شبکه‌های نوین کشاورزی، ۸۰ هزار هکتار بوده که با افزایش شبکه‌های آبی به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار رسیده و قرار است با اجرای سه طرح بزرگ آبی ۱۰۸ هزار هکتار به زمین‌های آبی کشاورزی استان افزوده شود.

از این مقدار زمین کشاورزی، سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زیر بخش‌های مختلف و توجه به تنوع تولید در حوزه زراعی، باغی و دامی این رقم در حال افزایش است. حجم و ارزش ریالی محصولات تولیدی در ایلام که به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان به بالای ۴ هزار میلیارد تومان رسیده موجب شده تا کشاورزی کنونی ایلام، با هیچ دوره‌ای از تاریخ آن چه قبل از انقلاب و چه بعد، قابل قیاس نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار