کد خبر: 989222
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
در حالی در سال ۹۸ اکثر شاخص‌ها و متغیر‌های کلان اقتصادی به بهانه تحریم و حذف موازی کاری از سوی دو مرجع مرکز آمار و بانک مرکزی منتشر نشده‌اند که بررسی اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه شورای عالی آمار جزئیات پشت پرده را نمایان می‌کند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، بررسی جزئیات مباحث مطرح شده در پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی آمار در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۸ با موضوع حذف موازی‌کاری و تولید و انتشار آمار‌های رسمی مانند شاخص قیمت (تورم) و حساب‌های ملی (رشد اقتصادی) به ریاست نوبخت و با حضور رئیس مرکز آمار ایران، معاون اقتصادی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نشان می‌دهد رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت (با توجه به نظر معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و بانک مرکزی، مشخص نیست منظور از تیم اقتصادی چه افرادی هستند) موافق تشکیک آماری نیستند به همین علت رئیس سازمان برنامه و بودجه از جایگاه رئیس شورای عالی آمار بهترین بهره‌برداری را کرده است.

نوبخت در این جلسه ناراحتی رئیس‌جمهور در تشکیک و انتقاد از صحت آمار‌های رسمی را روایت می‌کند و با ابراز تأسف می‌گوید مطلع باشید که این بحث در دولت بار‌ها مطرح شده و باعث ناراحتی رئیس‌جمهور هم شده است. در تیم اقتصادی تصمیم‌گیری شد که آمار نرخ تورم و رشد اقتصادی صرفاً از سوی مرکز آمار ایران تهیه و اعلام می‌شود. اسناد نشان می‌دهد معاون اقتصادی بانک مرکزی تلویحاً از ارائه آمار تنها از سوی مرکز آمار موافق نیست و صحبت‌های معاون اقتصادی وزیر اقتصاد نیز آن را تأیید می‌کند.

همچنین قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در این جلسه عنوان می‌کند با توجه به دغدغه دولت در رابطه با اختلافات آماری اشکالی ندارد مرکز آمار ایران تورم و GDP را منتشر کند و بانک مرکزی در همان قالب وقتی این حساسیت‌ها تمام شد و هر زمان دولت آمادگی داشت به عنوان آمار تخصصی شروع به انتشار کند.

همچنین معاون وزیر اقتصاد نیز نگاهی متفاوت را ابراز می‌کند که خواستار تعطیل نشدن ظرفیت‌ها به واسطه مرجعیت آماری مرکز آمار ایران است. دهقان گفته است: پیشنهاد می‌کنم مصوبات به گونه‌ای تنظیم شود که دارایی آمار از بین نرود و از این به بعد از شاخصی استفاده کنیم که سابقه آن ۱۰ سال بیشتر نیست حتی در مورد تورم.

در نهایت با مطرح شدن اظهارات متفاوت از سوی بخش‌های اقتصادی دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان می‌کند آمار رشد اقتصادی استثنائاً از سوی بانک مرکزی تهیه و تولید شود و این آمار را در اختیار مرکز آمار قرار دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
0
نوبخت .. متاسفم برات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار