کد خبر: 989126
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
نشست سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو، به منظور بررسی طرح «معامله قرن»، در حالی به میزبانی عربستان سعودی آغاز شد که ریاض خود از حامیان این طرح است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نشست فوق‌العاده سازمان‌همکاری اسلامی برای بررسی طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن»، صبح امروز دوشنبه در جده در غرب عربستان سعودی برگزار شد.

این نشست پس از جلسه اتحادیه عرب (در سطح وزرای خارجه) برگزار شد. نشست وزرای خارجه عرب برای بررسی معامله قرن که در نهایت آن را رد کردند، دو روز پیش برگزار شد.

سه شنبه هفته پیش، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح موسوم به معامله قرن، رونمایی کرد.

این طرح فلسطینی‌ها را از پایتختی قدس محروم کرده، فلسطین را به مجمع‌الجزایری از تکه‌های پاره پاره زمین بدل کرده، بخش بزرگی از کرانه باختری را به رژیم صهیونیستی بخشیده و حق بازگشت را از آوارگان فلسطینی سلب کرده است. این طرح همچنین حماس را سازمانی تروریستی خوانده و تشکیل دولت فلسطینی را به خلع سلاح گروه‌های مقاومت مشروط کرده است.

از میان کشور‌های عربی، عربستان سعودی، امارات و مصر از این طرح حمایت کرده‌اند. با این حال، طرح آمریکا با محکومیت گسترده میان جناح‌های مختلف فلسطینی و مخالفت اغلب کشور‌های عربی و اسلامی و مردم آن‌ها مواجه است.

نشست امروز سازمان همکاری اسلامی در حالی در جده برگزار می‌شود که دولت عربستان از یک سو از حامیان طرح ترامپ علیه ملت فلسطین و از سوی دیگر مدعی حمایت از حقوق ملت فلسطین است.

ممانعت ریاض از مشارکت ایران

از دیگر مسائل قابل توجه در نشست امروز سازمان همکاری در عربستان این است که ریاض از صدور ویزا برای برای شرکت هیات ایرانی به عنوان یکی از اعضای سازمان همکاری اسلامی، پرهیز کرده و وزارت خارجه ایران در اعتراضی رسمی به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی، عربستان را به سوء‌استفاده از میزبانی متهم و اعلام کرد: «شایستگی این رژیم برای ادامه میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفته است» (جزئیات بیشتر).

حمایت سازمان همکاری اسلامی از تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس در مرز‌های ۱۹۶۷

«یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت که این سازمان از تشکیل دولت فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شریف حمایت می‌کند.



وی افزود: قضیه فلسطین، در صدر اولویت‌های سازنان همکاری اسلامی قرار دارد و ما تاکید می‌کنیم که به راه‌حل‌های متکی به قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح ابتکار صلح عربی متعهدیم و از هر گونه تلاش بین‌المللی برای حل و فصل مسئله فلسطین تا دستیابی به صلحی فراگیر حمایت می‌کنیم.

وزیر سعودی از محکوم کردن طرح معامله قرن خودداری کرد

در نشست امروز سازمان همکاری اسلامی، «فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان سعودی طی سخنانی، خواستار اعلام همبستگی با ملت فلسطین و حل و فصل عادلانه قضیه این کشور شد.

وی همچنین خواستار راهکاری عادلانه برای تحقق حقوق ملت فلسطین و تشکیل کشوری مستقل به پایتختی قدس شرقی شد.

وزیر خارجه فلسطین: همه کشور‌های اسلامی معامله قرن را محکوم و رد کنند

«ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین نیز در این نشست تصریح کرد: معامله قرن، میان دولت ترامپ و حکومت اسرائیل نهایی شد و فلسطینی‌ها بخشی از این طرح نبودند.

وی در ادامه از کلیه کشور‌های اسلامی خواست که با رد و محکومیت این طرح، از هرگونه تعامل با آن پرهیز کنند.

المالکی افزود: فلسطینی‌ها آماده اجرای یک روند سیاسی جدی بر اساس قوانین و اصول بین‌المللی هستند و طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بدون ارائه راه‌حل‌های سیاسی هیچ فایده‌ای ندارد. ما امتیاز‌های زیادی داده‌ایم و پذیرفتیم که ۲۲ درصد از اراضی تاریخی فلسطین را در اختیار داشته باشیم. اکنون نیز آماده اقدام سیاسی جدی بر اساس قوانین بین‌المللی هستیم. ما دست‌های خود را برای صلحی حقیقی مشروط به اینکه موجودیت ما را انکار نکند، دراز می‌کنیم.

وزیر خارجه فلسطین در ادامه توضیح داد: معامله قرن، کلیه اصولی را که بر پایه آن‌ها مذاکرات صلح شکل گرفت، از بین می‌برد و باید یک تصمیم عربی برای رد آن اتخاذ شود. ضمن اینکه ما از هر طرفی که علیه تلاش‌های موجود برای تحمیل راه‌حل‌های غیرعادلانه بر فلسطینی‌ها، حمایت کند، تقدیر می‌کنیم. به ویژه که تلاش‌های بی‌سابقه‌ای برای انکار حقوق ملت فلسطین در جریان است. معامله قرن، به پاکسازی نژادی و کوچ ۳۰۰ هزار شهروند عرب از داخل اسرائیل دعوت می‌کند.

وی افزود: این طرح آمریکایی کاملا جانبدارانه و به نفع طرف اسرائیلی است و به لغو پایتختی قدس برای کشور فلسطین را مشروعیت می‌بخشد. این طرح کشور فلسطین را از حق حاکمیت به بهانه‌های امنیتی محروم می‌کند.

امارات نیز از محکوم کردن معامله قرن اجتناب کرد

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز بدون اشاره به حمایت دولت این کشور از معامله قرن، بر حمایت تاریخی و دایمی امارات از قضیه فلسطین و حقوق مشروع این کشور تاکید کرد.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز در پستی در توئیتر، از شرکت خود در نشست امروز سازمان همکاری سخن گفت و نوشت که اردن خواستار صلحی عادلانه که پاسخگوی حقوق ملت فلسطین باشد، است.

وی تصریح کرد: من در این نشستف موضع ثابت اردن در حمایت از قضیه فلسطین را یادآور شدم و گفتم که ما در کنار حق می‌مانیم و از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کنیم؛ و خواستار برقراری صلحی عادلانه هستیم.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار