کد خبر: 988840
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
یک پایگاه خبری روز شنبه از انتشار فایلی ویدئویی خبر داد که در آن چهره اصلی مطرح برای تصدی سمت نخست‌وزیری در عراق اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور وی را مسئول تشکیل کابینه کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: برهم صالح هفته پیش به فراکسیون‌های پارلمانی عراق تا دوازدهم بهمن فرصت داد درباره انتخاب نخست‌وزیر جدید به توافق برسند. روز شنبه هم یک منبع در ریاست‌جمهوری عراق با اعلام اینکه اوضاع داخلی کشور اجازه تأخیر در انتخاب نخست‌وزیر را نمی‌دهد، گفت که صالح با طرف‌های مربوط به منظور رفع اختلافات موجود و توافق نهایی در تماس است. همزمان دیروز با شدت گرفتن گمانه‌زنی‌ها و مطرح شدن نام محمد علاوی به عنوان نخست‌وزیر آتی عراق، «بغداد الیوم» گزارش داد، علاوی با انتشار فایلی ویدئویی در شبکه اجتماعی فیسبوک خود اعلام کرد که برهم صالح وی را مأمور تشکیل دولت جدید عراق کرده است. علاوی در این پیام، خواستار تداوم تظاهرات تا زمان تحقق مطالبات و برگزاری انتخابات زود هنگام شد. وی همچنین وعده داد دولتی را تشکیل خواهد داد که با خواسته‌های ملت عراق همخوانی داشته باشد. نخست‌وزیر جدید عراق همچنین گفت که در راستای تعیین زمان انتخابات آتی تلاش خواهد کرد. در پی انتشار این پیام ویدئویی، محمد الخالدی، عضو پارلمان عراق نیز اعلام کرد که علاوی به صورت رسمی، مأمور تشکیل کابینه جدید شده و توانسته است موافقت همه طیف‌های سیاسی را جلب کند و رئیس‌جمهوری عراق رسماً این مسئله را اعلام خواهد کرد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی، نوامبر گذشته کناره‌گیری خود از این سمت را اعلام و پارلمان نیز با این استعفا موافقت کرد. از آن زمان رایزنی‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر جدید جریان دارد. علاوی متولد ۱۹۵۴ بغداد، فرزند یک خانواده ثروتمند است. وی ساکن بیروت است و چند سالی را در لندن زندگی کرده است. او پس از سال ۲۰۰۳، دو دوره وزیر ارتباطات دولت نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق بود، ولی به دلیل اختلاف با وی، در سال ۲۰۱۲ استعفا کرد و در سال ۲۰۰۶، نیز به عنوان نماینده پارلمان عراق انتخاب شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار