کد خبر: 988836
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
امروز دوم فوریه روز جهانی تالاب‌هاست؛ روزی که در کنفرانس رامسر شکل گرفت و به تقویم روز‌های سبز جهان اضافه شد. در اهمیت تالاب‌ها همین بس که ۴۰ درصد از گونه‌های جانوری جهان در تالاب‌ها زندگی می‌کنند.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: ماجرای آلودگی تالاب میانکاله هم در آستانه روز جهانی تالاب‌ها خبرساز شد، اتفاقی که از بی‌توجهی به تالاب‌های کشور خبر می‌دهد.

تنها در همین تالاب میانکاله بیش از ۱۵۰گونه پرنده مهاجر زندگی می‌کنند. یا به طور نمونه در تالاب انزلی بیش از ۷۰ گونه ماهی شناسایی شده‌اند که تالاب‌ها یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌ها برای زاد و ولد ماهیان کوچک و پرندگان مهاجر به‌شمار می‌روند.

اکنون ۴۹ سال از نشست رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌های جهان می‌گذرد. کنوانسیونی که ۱۸کشور را گرد هم آورد تا اولین گام برای حفاظت از تالاب‌های جهان برداشته شود و تاکنون تعداد اعضای آن به ۱۶۹عضو رسیده است. ایران هم که میزبان این نشست بود با امضای کنوانسیون بین‌المللی متعهد شد تا با استفاده بهینه از تالاب‌ها در حفظ و نگهداری آن برای آیندگان بکوشد.

در حال حاضر ۲۵۰ تالاب در ایران شناسایی شده که تالاب بین‌المللی شادگان بزرگ‌ترین تالاب ماست؛ تالاب شادگان یا هورالفلاحیه از معدود تالاب‌هایی است که در سازمان بین‌المللی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، این تالاب به وسعت ۵۰۰ هکتار، از تالاب‌های بزرگ جهان هم به شمار می‌رود.

رودخانه جراحی بزرگ‌ترین تأمین‌کننده آب این تالاب است و پس از آن، نهر بحره که از رودخانه کارون منشعب می‌شود، تالاب شادگان را تغذیه می‌کنند.

سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن قرار دارند، همچنین دو روستا در داخل این تالاب قرار گرفته‌اند که جمعیت شهر شادگان و روستا‌های اطراف از نظر تاریخی برای تأمین معاش وابسته به تالاب هستند.

تالاب عینک هم که در کنار رشت قرار گرفته بزرگ‌ترین تالاب شهری کشور است؛ تالابی که از ساخت‌و‌ساز غیرمجاز و ورود مسقیم فاضلاب و پس‌آب‌های شهری رنج می‌برد.

تالاب گاوخونی هم که مهم‌ترین تالاب مرکزی کشور است در دو دهه گذشته به علت مدیریت نامناسب و عدم توازن بین منابع و مصارف آب و توسعه بی‌رویه و نسنجیده کشاورزی در مناطق بالادست و رشد جمعیت و بهره برداری‌های بی‌رویه دچار مشکلات عدیده‌ای شده است.

معیشت یک میلیارد نفر در دنیا به طور مستقیم به تالاب وابسته است. شعار امسال روز جهانی تالاب‌ها ۱۳بهمن‌ماه «زندگی در تالاب‌ها شکوفا می‌شود؛ تنوع زیستی تالاب‌ها مهم است» که مراسمی در این‌باره امروز در کردستان و در کنار تالاب زریوار برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار