کد خبر: 988810
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران:
سرويس سياسی جوان آنلاين: مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه بیعت بازرگان با امام خمینی (ره) صادقانه نبود، گفت: پایبندی آقای بازرگان به عهد خود با رهبر کبیر انقلاب راسخ نبود.
به گزارش فارس، جلسه اول نخستین دوره از سلسله‌نشست‌های جریان‌شناسی سیاسی انقلاب اسلامی با محوریت رویداد‌های دهه۶۰ و با روایت عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و موضوع دولت موقت و شورای انقلاب در دانشکده رسانه فارس برگزار شد. سلیمی‌نمین با اشاره به سوابق نهضت آزادی، این گروه را مانع انقلاب برای ایجاد تحول اساسی در کشور دانست و گفت: بیعت بازرگان با امام خمینی (ره) یک بیعت صادقانه نبود؛ گرچه برای آقای بازرگان به دلیل دیانت و سوابقش احترام قائلیم، اما هرگز صداقت را در بیعت بازرگان با امام خمینی (ره) نمی‌بینید و برخلاف آن چیزی که امروز نهضت آزادی شایعه می‌کند مبنی براینکه امام خمینی بر عهد خودش با نهضت آزادی پایبند نبود، باید این شایعه را رد کرد و گفت خیر. هرگز در دوران بعد از دیدار امام خمینی (ره) با بازرگان تا پیروزی انقلاب، حتی بعد از پیروزی انقلاب، پایبندی آقای بازرگان را به این عهد و پیمان راسخ نمی‌بینید.
وی در پاسخ به اینکه آیا هاشمی رفسنجانی، بازرگان را به شورای انقلاب تحمیل کرد، گفت: نه، این یک دروغ است بلکه شهید مطهری بود که ارادت ویژه‌ای به نهضت آزادی و بازرگان داشت. بعد‌ها در مجلس اول هم ثابت شد رابطه آقای بازرگان با آقای هاشمی خوب نیست. اگر تمایلی در شورای انقلاب بوده باشد این تمایل، بیشتر متوجه شهید مطهری می‌شود؛ اتفاقاً شهید مطهری از منزل یکی از آقایان نهضت آزادی بیرون می‌آمد که به شهادت رسید. سلیمی‌نمین با آوردن نمونه‌های تاریخی از دشمنی امریکا با ایران، از بازرگان در حوزه دشمن شناسی انتقاد و تصریح کرد: او را خائن نمی‌دانم زیرا بازرگان بیعتش با امام خمینی یک بیعت واقعی نبوده که بعد‌ها بخواهد آن را تغییر دهد و خیانت کند. عناصر خائن در درون نهضت آزادی وجود داشتند و دارند، اما بازرگان خیر، طبق تعبیری که رهبر انقلاب درباره فوت ایشان به کار می‌گیرند نیز شما چنین چیزی را استنباط نمی‌کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار