کد خبر: 988443
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
مدیر خانه نوجوان اصفهان:
با همکاری شهر کتاب اصفهان وسازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نخستین جلسه «رُمان و زندگی» اثر مصطفی مستور با عنوان «روی ماه خداوند را ببوس» با حضور والدین و نوجوانان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،مدیر خانه نوجوان با اشاره به برگزاری برنامه «رُمان و زندگی» اظهار داشت: این برنامه با هدف افزایش فرهنگ مطالعه و خواندن رمان به دنبال ارتقای مهارت گفتگو بین والدین و فرزندان است.

اسما نکویی افزود: یکی از اهداف برنامه «رمان و زندگی» استخراج مفاهیم زندگی از قالب ادبی پرمخاطب رمان است تا راه گفتگو بین والدین و نوجوانان فراهم شود و بتوان با انتقال تجارب زبان مشترکی بین دو نسل فراهم کرد.

کتابدار خانه نوجوان و مسئول برگزاری جلسات «رُمان و زندگی» با اشاره به اینکه این برنامه در ادامه سلسله جلسات ادبی «رُمان محبوب من» است، گفت: با توجه به فضا و حضور نوجوانان در خانه نوجوان، سعی شده ارتباطی بین بزرگسالان و نوجوانان پدید آید تا در کنار همدیگر به موضوعاتی که براساس آنها رمانی انتخاب شده است پرداخته شود.

سعیده سیاحیان افزود: این برنامه در تلاش است به رمان های برتر ایران و جهان بپردازد؛  انتخاب رمان ها، بر اساس اقبال عمومی و جایگاه ممتاز ادبی آنهاست و سعی شده متناسب با نیازهای روزمره شهروندان دست به انتخاب رمان بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه نویسندگان برای سنجش درک مخاطب دست به خلق اثر می زنند، افزود: در نشست های «رمان و زندگی» قرار نیست نگاه تخصصی به رمان داشته باشیم؛ نگاه ما از زندگی برمی آید و تاثیر رمان در بین عوام مردم مهم است.

وی با بیان اینکه شرکت کنندگان دراین جلسات شامل تمام طیف ها می شود گفت: متخصصان ادبیات داستانی تا شهروندان عادی به همراه نوجوانان در این جلسات شرکت می کنند و با گفتگو درباره رمانی که در طول یک ماه مطالعه کردند به گفتگو می نشینند و از منظر و دریچه خود دست به تجزیه و تحلیل آن رمان خواهند زد.

این متخصص ادبیات داستانی با بیان اینکه حتی در ایام امتحانات، نوجوانان کتاب از کتابخانه به امانت می گیرند، تصریح کرد: در آینده نزدیک مقرر شده جلسات تخصصی با ژانر ادبیات نوجوان برای این قشر داشته باشیم که برنامه «رمان و زندگی» نیز با هدف تقویت مهارت گفتگو و ارتباط بین بزرگسالان و نوجوانان شکل گرفته است.

"روی ماه خداوند را ببوس "رمانی است در 20 بخش که در سال 1379 در 120 صفحه توسط انتشارات نشر مرکز به چاپ رسیده است. این کتاب طی سال های 1379 و 1380 در جشنواره قلم زرین به عنوان بهترین رمان برگزیده شد.

یونس که راوی داستان است برای رساله پایان نامه دکتری فلسفه خود موضوع خودکشی دکتر محسن پارسا و دلایل این حادثه و مرگ خودخواسته را انتخاب کرده و تا آخر داستان برای تکمیل این رساله درگیر حل معماست.

«معمایی که به زعم یکی از شرکت کنندگان در رمان جا نیفتاده است و انگار به زور به داستان چسبانده شده است.»؛ در ادامه داستان نامزدش سایه، دانشجوی کارشناسی ارشد الهیات است و موضوع پایان نامه اش در مورد «مکالمات خداوند و موسی» است. یونس نه سال پیش دیدگاه مذهبی دیگری داشت ولی حالا دیدگاه مذهبی اش عوض شده است. چنانکه خودش می گوید: من امروزم با دیروزم فرق کرده.

«اما با تمام این تفاسیر، آقای طاهری یکی از حضار در جلسه «رمان و زندگی» معتقد است خداوند در هر لحظه زندگی جاری بوده و تنها صفتی که برازنده اوست مهربانی است و رمان «روی ماه خداوند را ببوس» را رمانی سطحی می داند.

یونس مادر بیماری دارد که در جیرفت زندگی می کند و خواهرش هر روز اخبار نگران کننده ای از وضعیت جسمانی مادرش به یونس می دهد. مهرداد، دوست قدیمی یونس، که برای بردن مادرش به آمریکا (به خاطر بیماری سرطان) بعد از 9سال وارد ایران می شود. یونس در میان کوهی از مشکلات هر روز با این سوالات مواجه می شود که آیا خداوند وجود دارد؟

«یکی از شرکت کنندگان در جلسه «رمان و زندگی» به یکی از بستگان متمول شان اشاره کرد و گفت با توجه به وضعیت اقتصادی بسیار خوبی که دارند صاحب فرزندی با معلولیت شدید هستند و یک روز از ایشان درخواست کردم که چند ساعت از فرزندشان مراقبت کنم و آنجا فهمیدم که خداوند بابت سلامتی فرزندانم چه نعمتی ارزانی ام کرده است. »

دکتر پارسا روز آخر زندگی اش به دانشگاه می رود بعد از دیدن فیلم آگراندیسمان، به بالای یک ساختمان بلند رفته و از پنجره طبقه هشتم، خودش را به پایین پرتاب می کند.

«خودکشی دکترپارسا از نظر یکی از حضار جلسه «رمان و زندگی» وصله نچسب ماجرا بود که هیچ منطقی نداشت.» یونس برای پیدا کردن علت خودکشی، ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻧﻮﺯﺩﻩ ﻧﻔﺮﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺩﻛﺘﺮ ﭘﺎﺭﺳﺎ ﺭﺍ ﺗﻬﻴﻪ می‌ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻫﻔﺪﻩ ﻧﻔﺮ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺻﺤﺒﺖ می‌ﻛﻨﺪ. ﻫﻤﻪ ﻧﻈﺮﺷﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻛﺘﺮ ﭘﺎﺭﺳﺎ ﺟﻠﺴﻪ ﺁﺧﺮ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﺑﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﻡ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻘﻴﻪ ﺗﺮم‌ﻫﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎن‌تر ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻟﻴﺴﺖ ﻳﻜﻲ ﺷﻬﺮﻩ ﺑﻨﻴﺎﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺩﺭﺱ می‌خوﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻣﻬﺘﺎﺏ ﻛﺮﺍﻧﻪ ﺍﺳﺖ.

مرضیه راعی یکی از شرکت کنندگان جلسه «رمان و زندگی» به انتخاب دقیق اسامی توسط نویسنده اشاره می کند و در ادامه به داستان یونس در قران گریزی می زند و انتخاب اسامی را با علت می داند.

حسین خلیفه قلی نیز یکی دیگر از شرکت کنندگان با اشاره به مکتب روانشناختی یونگ به تجزیه و تحلیل سایه می پردازد و شک را در رسیدن به خداوند لازم می داند.

گفتنی است؛ روز چهارشنبه 30 بهمن ماه نیز دومین نشست رُمان و زندگی به اثر «اتاق» با حضور نوجوانان و والدین اختصاص خواهد یافت.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار