کد خبر: 988370
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۶
حدود ۲۰ سال پیش بود که نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی درخواست احداث سدی در شهرستان چرداول را ارائه کردند و در دفاع از آن عنوان شد که با ساختش می‌توان از هدر رفت آب‌های روان جلوگیری کرده و با مدیرت آین آب‌ها کشاورزی مناطق پایین دست را رونق بخشید.
حوريه ملكی
سرویس ایران جوان آنلاین: حدود ۲۰ سال پیش بود که نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی درخواست احداث سدی در شهرستان چرداول را ارائه کردند و در دفاع از آن عنوان شد که با ساختش می‌توان از هدر رفت آب‌های روان جلوگیری کرده و با مدیرت آین آب‌ها کشاورزی مناطق پایین دست را رونق بخشید. از همان موقع نام سد را «چناره» انتخاب کردند و مردم چرداول هم خوشحال از اینکه به یکی از مهم‌ترین خواسته‌هایشان رسیده‌اند، چشم انتظار نشستند تا پی سد کنده شود و ستون‌هایش بالا برود. اما حالا بعد از گذشت دو دهه از آن روزها، این پروژه به عنوان یکی از بلاتکلیف‌ترین طرح‌های ایلام به شمار می‌آید که هیچ سرنوشتی نمی‌توان برای آن متصور شد.

سال ۱۳۷۸ بود که نمایندگان ایلام در نمایندگان شورای اسلامی طرحی را مطرح کردند که براساس آن سدی برای شهرستان‌های چرداول و شیروان ساخته شود. در آن زمان با کلیات این طرح موافقت شد، اما چند سالی طول کشید تا به تصویب برسد. نمایندگان مردم ایلام چندین‌بار وارد مجلس شدند و زمانشان به اتمام رسید و دور بعدی‌ها هم آمدند و رفتند تا در نهایت ۱۶ سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۳ یکی از نمایندگان ایلام اعلام کرد: «با به تصویب رسیدن عملیات احداث سد چناره در شهرستان سیروان کار احداث این سد به زودی آغاز می‌شود.» عمران علی‌محمدی که خوشحال بود توانسته تلاش همکاران قبلی‌اش را به نتیجه برساند اعلام کرد: «با پیگیری‌های به عمل آمده و مکاتبات انجام شده توسط بنده با وزارت نیرو آغاز عملیات احداث سد چناره به تصویب رسید و اجرای این طرح می‌تواند تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند چرا که زمین‌های اطراف مستعد کشاورزی هستند و این امر سبب رونق بیش از پیش کشاورزی در این منطقه می‌شود.» خبر بهتر برای کشاورزان این منطقه این بود که برداشت و استفاده آب توسط آنان آزاد بود. سال ۹۳ با تمام این دلخوشی‌ها به اتمام رسید و بدون اینکه کاری صورت گیرد سال ۹۴ از راه رسید. در اواسط این سال نماینده ایلام دوباره اعلام کرد: «با پیگیری‌های به عمل آمده مراحل واگذاری اجرای این پروژه به بخش خصوصی در حال انجام است و در این زمینه پیمانکار مشخص شده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.»
محمدی که گویی به تکرار بعضی حرف‌ها عادت کرده بود دوباره از توسعه کشاورزی گفت و اینکه احداث این سد در توسعه منطقه و ایجاد اشتغال تأثیر بسیاری دارد و بعد هم برای مهم نشان دادن عمکردش تأکید کرد: «مکاتبات زیادی در این راستا انجام گرفته است و به جد پیگیر اجراع این پروژه هستیم.»

وعده‌های تبلیغاتی برای احداث سد
اسفند ماه سال گذشته میرزایی که به عنوان نماینده مردم ایلام در مجلس دهم حضور دارد، مدعی شده بود: «سد چناره به عنوان مهم‌ترین آرزو و خواسته مردم چرداول با پیگیری‌های لازم در سطح استانی و ملی ظرف ۴ یا ۵ ماه آینده کار عملیاتی آن آغاز می‌شود.» این حرف‌ها که بیشتر به وعده‌های توخالی برای راضی کردن مردم شبیه بود، در حالی مطرح شد که ۲۰ سال پیش برای این پروژه مبلغی ۲۵ میلیاردی تصویب شده بود و هم‌اکنون بر اساس برآورد‌های صورت گرفته رقمی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت.
البته حرف‌های این نماینده هم به نتیجه نرسید و نه تنها ۵ ماه که کل سال ۹۸ هم به پایان رسید و از شروع ساخت سد خبری نشد. ولی نمایندگان ایلام کوتاه نیامده و امروز در خبری که بیشتر تبلیغاتی است تا عملیاتی، گفته‌اند، پیش‌بینی و روند پیگیری‌ها نوید آن را دارد که سد چناره نیمه اول سال ۹۹ به پیمان کار سپرده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار