کد خبر: 988314
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
در برنامه «بدون توقف» مطرح شد
عباس عبدی و عباس سلیمی نمین تحلیلگران مسائل سیاسی با حضور در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» به مسائل پیرامونی در خصوص انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداختند.
سرویس سیاسی جوان‌آنلاین: عباس عبدی و عباس سلیمی نمین تحلیلگران مسائل سیاسی با حضور در ۲۱۳ قسمت از برنامه تلویزیونی «بدون توقف» به مسائل پیرامونی در خصوص انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداختند.

عباس عبدی در این برنامه با اشاره به مشکلات اقتصاد نفتی گفت: واقعیت این است که نهاد‌های مختلف در اجتماع در عین حال که به هم پیوستگی دارند در عین حال یک استقلال نسبی هم دارند، این طور نیست که یک نهاد حاکم بر نهاد‌های دیگر باشد، مثلا دولت از نهاد اقتصاد پول می‌گیرد و به آن امنیت می‌دهد، از نهاد جامعه حمایت می‌گیرد و به آن خدمات می‌دهد، اما در ایران این رابطه کلا به هم خورده آن هم از طریق درآمد‌های نفتی، درآمد‌های نفتی که وارد ماجرا شده استقلال دولت را نسبت به نهاد‌های دیگر زیاد کرده، بنابراین دولت به شدت در هر زمینه‌ای دخالت می‌کند.

وی ادامه داد: در کشور‌های دیگر با تغییر رئیس‌جمهور همه سیاست‌های اقتصادی عوض نمی‌شود، چون سیاست‌های اقتصادی تابع نهاد اقتصاد است، آنجا به شدت روی این قضیه حساس هستند. مشکل دیگری که داریم این است که وضعیت رقابت هم تحت تأثیر درآمد‌های نفتی قرار گرفته از ابتدای انقلاب تا به حال هر وقت درآمد‌های نفتی بالا رفته دولت‌ها می‌آیند با تزریق آن مشکلات‌شان را حل می‌کنند و حتی سیاست‌ها را تغییر می‌دهند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با اشاره به اینکه در کشوری که اقتصادش تحت تأثیر نهاد‌های قدرت نباشد این اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: اقتصاد ایران به شدت تحت تأثیر متغیر‌های برون‌زا از جمله تولید و قیمت نفت است، هیچ اقتصادی را نمی‌توان با این وضعیت اداره کرد. پس بنابراین مسئله کلیدی؛ استقلال نهاد دولت از اقتصاد، ناپایدار بودن نهاد اقتصاد و ناپایدار بودن سیاست‌هاست.

این فعال سیاسی همچنین یادآور شد: در اقتصاد ما چند رکن داریم یکی رقایت است، یکی فضای کسب و کار و یکی هم امنیت مالکیت، هیچ کدام این‌ها در جایگاه مطلوب قرار ندارند، اقتصاد نفتی مهمترین مشکل اصلی کشور است، هر سیاستمداری که بخواهد اقتصاد این کشور را درست کند، قبل از هر چیز باید بگوید که با نفت چه کار می‌خواهد بکند، از نظر من اقتصاد سیاسی ایران وضعیت فشلی دارد که اجازه نمی‌دهد نهاد اقتصاد آن چنان که باید و شاید شکل بگیرد.

عبدی در ادامه عنوان کرد: چرا وضعیت خودروی ما در کشور به این شکل است به این دلیل که اساسا رقابتی وجود ندارد، هر روز می‌توانند در واردات و صادرات ماشین خارجی دخل و تصرف و قیمت‌گذاری کنند، تا رقابت وجود نداشته باشد نتیجه همین است. کنشگران اقتصادی هم در ایران قدرتی برای حضور و پیشبرد اهداف‌شان ندارند به این دلیل که کلا ساختار ترجیح می‌دهد تا آن‌ها کنار بمانند.

این پژوهشگر سیاسی همچنین در خصوص طرح مسکن مهر اظهار کرد: مثلا طرح مسکن مهر که بودجه اولیه‌اش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود چهارصفحه طرح توجیهی نداشت، چرا این اتفاق می‌افتد، چون آن کسی که آن بالا نشسته همه قوانین را دور می‌زند و این کار را انجام می‌دهد نتیجه‌اش این است که دولت بعدی هم، چون آن را قبول ندارد شکل دیگری با آن رفتار کرده و دودش به چشم مردم می‌رود.

عباس سلیمی نمین هم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه علی‌رغم تأکیدات زیادی که شده و تصمیماتی که گرفته شده که درآمد‌های نفتی به صندوق ذخیره ریخته شده و صرفا در جهت تقویت ظرفیت‌های تولیدی سرمایه‌گذاری شود نه در ارتباط با امور جامعه، اما این طور نمی‌شود، گفت: ما در این راستا مشکل مهمی در خصوص تقویت بخش خصوصی داریم، در واقع دولت بخش خصوصی را رقیب خودش می‌داند در حالیکه باید یاور خودش بداند.

وی ادامه داد: دولت باید از این بخش در حوزه داخلی و خارجی حمایت کند، اگر درآمد‌های نفتی را حذف کنیم و بخش خصوصی بتواند درآمدزایی کند، دولت هم از سود آن منتفع می‌شود. امروز نگاه دولت به بخش خصوصی این نیست و مشکلات جدی در این بخش می‌بینیم که دولت اصلا اعتنا نمی‌کند.

این پژوهشگر سیاسی با اشاره به اینکه علاوه بر این با بحث فقدان عقلانیت در رابطه با جریانات سیاسی مواجهیم، تصریح کرد: وقتی چرخش قدرت صورت می‌گیرد گویا گروه‌ها کشور را فتح کردند، هم در سیاست‌ها تغییر ایجاد می‌کنند هم در نیروها، در حالیکه در بخش اقتصاد حتما باید پایداری داشته باشیم یعنی کارشناسان دچار تغییرات فصلی نشوند. آقایان فکر می‌کنند، چون آمدند قدرت را در دست گرفتند صدر تا ذیل این جایگاه‌ها باید تغییر کند.

سلیمی اضافه کرد: علاوه بر این تمام پروژه‌های قبلی را تعطیل می‌کنند مثلا مسکن مهر یک رونق اقتصادی در کشور ایجاد می‌کند و اشتغالات زیادی حول آن ایجاد می‌شود، یک دفعه دولت بعدی آن را متوقف می‌کند در حالیکه اگر ایرادی دارد باید آن را برطرف کند نه اینکه طوری برخورد کند که انگار انقلابی در این مملکت رخ داده است. وقتی چرخش قدرت در کشور طولانی‌مدت شد به تدریج این عقلانیت در احزاب و گروه‌ها تقویت می‌شود و می‌فهمند که این کار‌ها هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

عباس عبدی در ادامه برنامه در پاسخ به این سؤال که «بودجه سال آینده را بررسی کردید، چون منتقدان جدی دارد» گفت: من اصلا کارشناس بودجه نیستم که بررسی کنم، اما به طور قطع و یقین همین طور است، الان در این بودجه به طور قطع و یقین فساد خواهد بود، یک نمونه‌اش فروش ۵۰ هزار میلیارد تومان امکانات دولتی است، چه وقت فروش این‌ها در این مملکت سالم بوده که حالا بخواهیم ۵۰ هزار میلیارد تومان هم بفروشیم.

وی همچنین یادآور شد: حالا اگر این را از بودجه بردارید مشکلی حل نمی‌شود ۵۰ هزار میلیارد تومان کم دارید، سهام می‌خواهید واگذار کنید اگر نشود یک مشکل دیگر دارید، نفت نمی‌توانید صادر کنید مشکل دیگری دارید، بنابراین ما نقدمان را نمی‌توانیم از بودجه شروع کنیم، اگر این مشکلات نبود می‌شد در مورد آن فنی‌تر صحبت کرد.

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در پایان در پاسخ به این سؤال که «در آمار غیر رسمی آمده که ما روزی ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم در حالیکه در بودجه آمده روزی یک میلیون بشکه و سخنگوی ستاد بودجه می‌گوید برای امیدآفرینی است» تصریح کرد: ۲۰۰ هزار بشکه می‌فروشیم ۷۰ درصد بیشتر پولش گیرمان نمی‌آید، خوب معلوم است اگر قرار باشد شفاف اعلام کنند به محض اینکه این را بگویند، دیگران موضع‌گیری می‌کنند این چراغ سبز است برای مذاکره با آمریکا که ما نمی‌توانیم اقتصاد را بچرخانیم و باید مذاکره کنیم، وقتی شفافیت نباشد هزینه‌های‌تان شفاف نیست، درآمدهای‌تان شفاف نیست و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوئیم چند بشکه صادرات داریم. در بودجه پارسال بود ۵/۱ میلیون بشکه بعد گفتند نمی‌توانیم آن قدر صادر کنیم، جواب دادند قیمتش را پائین بیاورید و محاسبه کنید، بعد هم فکر می‌کنند طرف مقابل نمی‌فهمد.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار