کد خبر: 988116
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
جزئیات کتاب‌سوزی مشکوک برای تخریب همزمان طب مدرن و سنتی
بعد از ماجرای کیک‌های آلوده به قرص و مساله عجیب شیر‌های سمی حالا نوبت به علم‌سوزی در حوزه بهداشت و درمان رسیده است.
سرويس جامعه جوان آنلاين:  قرعه حاشیه‌سازی‌ها این‌بار به نام بهداشت و درمان کشور افتاده است. بعد از ماجرای کیک‌های آلوده به قرص و مساله عجیب شیر‌های سمی حالا نوبت به علم‌سوزی در حوزه بهداشت و درمان رسیده و چند روزی است کلیپی تصویری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن یک روحانی مدعی طب اسلامی، یکی از کتب مرجع و مهم علم پزشکی را به آتش می‌کشد تا مخالفت خود و پیروانش را با علم پزشکی نشان دهد و مدل درمانی خودش را به‌عنوان مدل اصیل پزشکی معرفی کند.
 
این اتفاق عجیب و بهت‌آور از وجوه مختلفی قابل‌نقد و بررسی است و از همین چند روز پیش تا امروز هم افراد و مسئولان مختلفی به طرق گوناگون مراتب اعتراض و انتقاد خود را به این مساله اعلام کرده‌اند. اما نکته قابل‌تامل‌تر از همه وجود و ریشه دواندن چنین جریان خطرناکی در کشور است که بی‌محابا و بدون هیچ واهمه‌ای بر سر سلامت و بهداشت عمومی قمار می‌کند و چه بسیار نمونه از افرادی که در مراحل ابتدایی و آغاز بیماری‌های خاص نظیر سرطان به این افراد مراجعه کرده و فریب ادعاهایشان را خورده‌اند و نه‌تن‌ها از مسیر درست درمانی محروم شده‌اند بلکه به خاطر عدم مراجعه به‌موقع به پزشکان، جان‌شان را هم از دست داده‌اند.

انتشار پرسرعت این کلیپ موهون در فضای مجازی و رسانه‌ای آن‌هم در شرایطی که کشورمان در وضعیت خاص بین‌المللی قرار دارد، حتما تبعات سنگینی را برای کشور ما به دنبال خواهد داشت و سال‌ها داعیه‌داری و پرچمداری ما در فرهنگ و تمدن، قربانی کنش‌های مغولی و رفتار‌های منزجر‌کننده عده‌ای معلوم‌الحال می‌شود که به اسم طب و طبابت، سلامت و امنیت مردم را نشانه گرفته‌اند. قوه قضائیه باید هرچه سریع‌تر مانع شیوع چنین تفکرات و اقداماتی در حوزه عمومی و رسانه‌ای شود، خصوصا وقتی بار‌ها چنین جریاناتی از لحاظ قضایی محکوم شده و دکان و بازارشان تعطیل شده است، اما هنوز آزادانه از انجام هیچ عمل شنیع و به دور از اخلاقی حذر نمی‌کنند.

رژه محکومان قضایی روی سلامت مردم!

وزارت بهداشت به‌عنوان اصلی‌ترین مرجع رسیدگی و پاسخگوی مطالبات مردم در حوزه بهداشت و درمان در واکنش به فعالیت‌های غیرقانونی در حوزه طب سنتی بار‌ها هشدار‌ها و اقداماتی را انجام داده است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت این وزارتخانه روز گذشته در واکنش به اقدام عجیب تبریزیان در سوزاندن کتب پزشکی و در قالب یک یادداشت برای روزنامه «فرهیختگان» نوشت: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌طور رسمی طب سنتی را قبول دارد، به شرط اینکه افرادی که تحصیلکرده این رشته هستند و دوره دیده‌اند و دارای گواهی معتبرند در چارچوب قوانینی که وجود دارد، فعالیت کنند. طب سنتی ایرانی وجود دارد، مفید هم هست و این‌هایی که دوره دیده‌اند می‌توانند به‌عنوان طب مکمل، خدمات ارائه کنند. در مرداد سال جاری یک حکم علیه این فرد گرفته شد. حکم قطعی در دادگاه روحانیت علیه او بود. در متن حکم هم آمده بود هرجایی چنین دکان و دستک‌هایی وجود دارد باید تعطیل و جمع‌آوری و با آن برخورد شود. ولی او یک‌باره سر از جا‌های مختلفی درمی‌آورد.»

علاوه‌بر رئیسی، کیانوش جهانپور مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در واکنش به این مساله به «فرهیختگان» گفت: «ما از مدت‌ها پیش در زمینه اقدامات و رفتار‌های این افراد در سطح کشور ازجمله چند نفر معدودی که سرکردگان این جریان انحرافی هستند، از طریق وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مختلف هشدار‌های لازم را داده بودیم و پیگیری‌های لازم هم انجام شده بود و حتی شکایاتی در قم و هم مشهد و... علیه این افراد انجام شده بود و پیگیری‌هایی هم شد و برخورد‌های قضایی هم صورت گرفت. به نظر می‌رسد برخورد‌هایی که انجام شده از سوی دستگاه قضا و دادگاه ویژه روحانیت، مجازات‌ها و این احکام، بازدارندگی لازم را نداشته است که این افراد به رفتار‌های خودشان ادامه دادند و حتی برخی رفتار‌های خردستیزانه و علم‌ستیزانه و ضدسلامتی خودشان را تشدید هم کردند؛ بنابراین با تدبیر دستگاه قضایی و دادگاه ویژه روحانیت شاید نیاز به مجازات‌هایی با شکل بازدارندگی مناسبی باشد. ما فکر می‌کنیم از لحاظ قانونی خلئی وجود ندارد، دخالت غیرمجاز در امر درمان و طبابت موضوعی است که در قانون مصرح است و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است و ابزار‌های لازم به لحاظ انتظامی و قضایی وجود دارد و ان‌شاءالله باید با تدابیر قضایی با این موارد برخورد شود. قاعدتا وزارت بهداشت هم هرگونه همکاری یا اقدامی که لازم باشد در این زمینه فروگذار نخواهد کرد. به نظر می‌آید در همین چند روز هم محافل حوزوی و علوم دینی واکنش شدیدتری را داشتند، خصوصا با توجه به بازخورد منفی رفتار این روحانی‌نما و به نظر می‌رسد مخالفت متولیان علوم دینی هم در این زمینه بیشتر شده است که ما هم از این اتفاق استقبال می‌کنیم.»

تشویش اذهان عمومی، توهین فعلی و تخریب و تخدیش روحانیت

همانطور که گفتیم و طلب کردیم، یکی از اصلی‌ترین اقدامات در مواجهه و مقابله با سودجویان حوزه سلامت مردم که به اسم طب سنتی و طب اسلامی هرچه می‌خواهند می‌کنند، اقدامات قضایی است.

رسول کوهپایه‌زاده، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط با مطالبات حقوقی و اقدامات قضایی در مواجهه با چنین پدیده‌ای به «فرهیختگان» گفت: «در ارتباط با ماجرای آتش‌زدن کتاب مرجع علمی پزشکی هاریسون، متاسفانه باید عرض کنم این عمل مصداق بارز جهالت و تعصب کور و خرافه‌پرستی و علم‌ستیزی و عقل‌گریزی است و در عین حال در تضاد با مبانی دینی و شرعی و سیره معصومین علیه‌السلام هم هست. متاسفانه اثر بسیار نامطلوبی هم در فضای عمومی جامعه، فضای مجازی و محافل علمی پزشکی و آکادمیک گذاشته است.

به نظر می‌رسد این فعل متخلفانه و هنجارشکنانه و ناصواب می‌تواند به لحاظ حقوقی و کیفری هم قابل‌بررسی و پیگرد و تعقیب باشد. عملی که انجام شده به نحوی می‌شود شامل وصف مجرمانه نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی باشد. در عین حال به نحوی توهین فعلی یعنی توهین عملی تلقی می‌شود به قشر گسترده‌ای از پزشکان و اساتید و دانشجویان رشته پزشکی که این کتاب به‌عنوان کتاب مرجع و در محافل علمی ما تدریس می‌شود و این عمل به نوعی توهین به این قشر تلقی خواهد شد. مضاف بر این‌ها با توجه به روحانی بودن مرتکب و عملی که انجام داده است، به نظر می‌رسد دادسرای ویژه روحانیت باید ورود کند به این معنا که عمل ارتکابی خلاف شأن روحانیت است.

شاید درواقع بتوان گفت اولین اثر برآمده از اقدامات فرد مذکور تخریب و تخدیش شأن و جایگاه روحانیت است که قطعا از این حیث مرجع ذیصلاح به‌عنوان مدعی‌العموم باید ورود کند و فرد خاطی را مورد تعقیب و پیگرد قرار دهد. حسب اطلاع و توجه به گذشته و سابقه فرد خاطی و مرتکب و اینکه ادعا‌هایی مبنی‌بر توانایی بر درمان بیماری‌هایی مثل ایدز و سرطان هم داشته است و دارد و ظاهرا اطرافیان و هوادارانش برخلاف واقع ملقب به آیت‌الله هم کردند و به این عنوان خطاب می‌شود، به نظر می‌رسد نهاد‌های مسئول هم باید اینجا حضور پیدا کنند. چه‌بسا نفوذ چنین فردی در این جایگاه و انجام چنین اقداماتی با انگیزه‌های ریشه‌دار‌تر و مخرب‌تری انجام شده باشد و از حضور این افراد در این لباس و این جایگاه و انجام این اقدامات باید جلوگیری کرد، چراکه هم در بعد داخلی آثار مخربی دارد و هم انتشار گسترده این ویدئو در سطح محافل بین‌المللی و خارجی چهره بسیار نامطلوبی را از جامعه ایران ترسیم می‌کند. یقینا برخورد قاطع و قانونی و قضایی در این خصوص می‌توانند از تکرار و بروز اقدامات مشابه از این دست جلوگیری کند.»

در تکمله اظهارات این حقوقدان هم می‌توان به ماده سه قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی اشاره کرد که در این ماده قانونی آمده است: «هرکس بدون داشتن پروانه رسمی به امور پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی و مامایی اشتغال ورزد یا بدون‌پروانه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به تاسیس یکی از موسسات پزشکی مصرح در ماده یک کند یا پروانه خود را به دیگری واگذار یا پروانه دیگری را مورد‌استفاده قرار دهد، بلافاصله محل کار آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعطیل و به حبس تعزیری از ۶ ماه تا سه سال و پرداخت جریمه نقدی از پنج‌میلیون تا ۵۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد و در صورت تکرار به حبس از دو تا ۱۰ سال و پرداخت جریمه از پنج میلیون تا ۱۰۰ میلیون ریال یا دوبرابر قیمت دارو‌های مکشوفه (هرکدام که بیشتر باشد) محکوم خواهد شد.»

تبریزیان اسباب بدبینی مردم را به طب سنتی فراهم کرد

در پایان، اما باید به یک نکته بسیار مهم اشاره کرد و آن حفظ اصل کارآمدی و قابلیت استفاده و بهره‌برداری از طب سنتی ایرانی و تفکیک قائل‌شدن بین این طب اصیل با آنچه امثال تبریزیان و پیروانش ارائه می‌کنند، است. به هرحال با رجوع به منابع معتبر و اصیل، رجوع به واحد‌های درسی و دانشگاه طب سنتی، رجوع به مجوز‌ها و تاییدیه‌های مراکز مسئول و سیاستگذار و درنهایت رجوع به تجربیات موفق طب سنتی می‌توانیم به اصالت و کارآمدی این طب اذعان کنیم.

تلاش کردیم با کارشناسان و اعضای انجمن علمی طب سنتی گفت‌وگویی داشته باشیم، اما آن‌ها اصرار بر انتشار بیانیه این انجمن در مواجهه با اتفاق عجیب کتاب‌سوزی تبریزیان داشتند که متن آن به این صورت است: «آقای عباس تبریزیان که خود را پدر طب اسلامی معرفی می‌کند، سال‌هاست با راه‌اندازی جریانی التقاطی و با سوءاستفاده از اعتقادات و باور‌های دینی مردم علاوه‌بر ایجاد انحراف در طب روشمند سنتی و اخلال در عملکرد نظام سلامت، اسباب بدبینی برخی مردم و فرهیختگان جامعه را نسبت به آموزه‌های دینی فراهم کرده است. علی‌رغم تذکر برخی مراجع عظام و تعدادی از بزرگان حوزه علمیه و با وجود آشکارشدن تخلفات متعدد و تشکیل پرونده‌های قضایی و محکومیت ایشان توسط دادگاه ویژه روحانیت، مع‌الاسف این جریان سودجو و آسیب‌رسان به سرمایه اجتماعی، همچنان ادامه حیات داده است.

بازخورد‌های اجتماعی این اقدام نابخردانه و افراطی آقای تبریزیان در سوزاندن یک کتاب معتبر علمی نشان می‌دهد هر دو نهاد حوزه و دانشگاه از این رفتار جاهلانه نگرانی عمیق دارند. اهتمام اسلام و آموزه‌های اصیل آن به مقوله علم و کتاب، امری است بدیهی و هیچ عالم دانشگاهی با هیچ مدلی از کتاب‌سوزی و تقابل خشن با اندیشه‌ها و تجارب بشری میانه‌ای ندارد. اقدام مشمئزکننده کتاب‌سوزی به بهانه تقابل با سوزاندن کتاب قانون ابن‌سینا در غرب، درحالی مطرح می‌شود که ایشان اعتقادی به طب سنتی ایرانی ندارد و به کرات و در اظهارنظر‌های رسمی و صریح خود ابن‌سینا را فردی بی‌دین که درمان بیماری‌ها با حرام را تجویز می‌کند، معرفی کرده و طب سینایی را همان طب غربی می‌داند!

لذا انجام این‌گونه اقدامات سخیف و ریاکارانه، شائبه «نفوذ»، در لباس دین و استفاده ابزاری برای تخریب دین را به ذهن متبادر می‌سازد. انجمن علمی طب سنتی ایران به نمایندگی از جریان دانشگاهی طب سنتی ایرانی، اعلام می‌دارد به دلیل اقبال جهانی و ملی و نیاز آحاد مردم و جامعه به خدمات صحیح و تایید‌شده طب سنتی و مکمل، هرگونه بی‌توجهی به توسعه منطقی، روشمند و ادغام‌یافته طب سنتی، راه را برای رشد این‌گونه افراطی‌گری‌ها هموار می‌سازد؛ لذا از مرجعیت دینی، نهاد حوزه علمیه، دستگاه قضایی و دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور انتظار دارد ضمن تبیین مواضع خود در قبال جریان انحرافی، اقدام لازم برای برخورد با این‌گونه اعمال نابخردانه و سخیف را معمول دارند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
یه نسخه بپیچید که بشه با همه ی روحانی نما ها برخورد کرد من که ایشان را نمی شناسم ولی نگذارید وجهه ی طب سنتی خدشه دار شود چون هدف از بین بردن طب سنتی است که خیلی از ما و امثال ما از آن بهره میبرند و وزارت بهداشت هم حمایت چندانی ندارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار