کد خبر: 988067
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
فلسطینی‌ها:
قصد رئیس‌جمهور امریکا برای رونمایی از معامله قرن طی روز‌های آینده، واکنش گروه‌های فلسطینی را در پی داشته است. تشکیلات خودگردان اعلام کرد که دولت امریکا هیچ صحبتی با این نهاد در خصوص معامله قرن نداشته است؛ جنبش حماس هم هشدار داد که اجازه اجرایی شدن این طرح را نمی‌دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که گروه‌های فلسطینی و کشور‌های جهان اسلام مخالفت خود را با طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای حل مناقشه فلسطین، موسوم به «معامله قرن» اعلام کرده‌اند، واشنگتن در تصمیم خود برای رونمایی از این طرح، مصمم است. ترامپ گفته است که احتمالاً قبل از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن از این طرح رونمایی می‌شود. او همچنین مدعی شد که با طرف فلسطینی یا همان تشکیلات خودگردان درباره این طرح به صورت خلاصه صحبت کرده و در آینده بیشتر صحبت خواهد کرد. نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان در واکنش به اظهارات ترامپ اعلام کرد: «وی نه به صورت خلاصه و نه به صورت مفصل درباره این طرح با تشکیلات خودگردان صحبتی نداشته است». بر اساس گزارش سایت صدی البلد، وی افزود: «موضع فلسطین درباره رد تصمیم‌های ترامپ پیرامون قدس، دیگر قضایا و تمام آنچه مربوط به معامله قرن می‌شود، مشخص است». جنبش حماس هم در واکنش به طرح واشنگتن درباره فلسطین اعلام کرد: «هر طرح یا پروژه‌ای که از حقوق ما در سرزمین‌مان یا مقدسات‌مان بکاهد، اجرایی نخواهد شد و تمام تلاش‌ها برای اجرای این معامله بر صخره مقاومت ملت ما و ایستادگی‌اش خواهد شکست». این جنبش تأکید کرد: «این ملت فلسطین است که سرنوشت خود را با انقلاب، مبارزه مشروع و ایمان مطلق به عادلانه بودن مسئله فلسطین مشخص خواهد کرد.»

در این طرح جنجالی که یک‌طرفه و به نفع صهیونیست‌ها است، شناسایی اسرائیل به عنوان دولت یهودی، خلع سلاح غزه و شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، مطرح شده و منافع فلسطینی‌ها نادیده گرفته شده است. تلاش ترامپ برای رونمایی از این طرح حتی از سوی کشور‌های اروپایی هم حمایت نشده است و آن‌ها از طرح راهکار دو دولتی حمایت می‌کنند، اما معامله قرن هرگونه تشکیل دولت فلسطینی را رد کرده است. فلسطینی‌ها بار‌ها هشدار داده‌اند که با هرگونه طرحی که تشکیل دولت فلسطین را به رسمیت نشناخته باشد، مخالفت خواهند کرد. رونمایی از معامله قرن می‌تواند به تشدید تنش‌ها در فلسطین و منطقه منجر شود، چرا که در این طرح بخش‌های زیادی از کرانه باختری قرار است به سرزمین‌های اشغالی ملحق شود، اقدامی که می‌تواند انتفاضه دیگری را رقم بزند. دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا سعی دارد با رونمایی از معامله قرن، نظر لابی صهیونیستی «آیپک» را برای حمایت مالی از کمپین خود جلب کرده و زمینه را برای پیروزی در انتخابات فراهم کند. از سوی دیگر، هرچند بنیامین نتانیاهو مدعی شده است که کرانه باختری رود اردن را به سرزمین‌های اشغالی الحاق می‌کند، اما بر اساس نتایج یک نظرسنجی، تنها ۳۵ درصد از صهیونیست‌ها با الحاق این منطقه موافق هستند. به گزارش روزنامه عاروتص شوع، نتایج نظرسنجی انجام شده آژانس نظرسنجی «میگدام» که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با این تصمیم مخالف بوده و ۳۵ درصد نیز در این خصوص نظری نداشتند. برابری نسبی موافقان و مخالفان این طرح از دو دستگی شدید میان اسرائیلی‌ها بر سر این تصمیم حکایت دارد.

احضار خطیب قدس
رژیم صهیونیستی در راستای تشدید محدودیت‌ها در قدس اشغالی، خطیب این شهر را برای بازجویی احضار کرده است. پلیس رژیم صهیونیستی روز شنبه با ورود ناگهانی به خانه شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجد‌الاقصی در ابلاغیه‌ای او را برای بازجویی به مرکز پلیس فراخواند. به گزارش سایت فلسطین الیوم، خطیب الاقصی می‌بایست طبق ابلاغیه یادشده در مرکز پلیس حاضر شود. سربازان رژیم صهیونیستی همچنین در پیامی به شیخ عکرمه اعلام کرده‌اند که به مدت چهار ماه از ورود به مسجدالاقصی خودداری کند. پیش‌تر، رژیم صهیونیستی طی حکمی شیخ صبری را به بیان اظهارات ضد اسرائیلی در خطبه‌های نماز جمعه متهم کرده بود تا جایی که شیخ صبری به دستور رژیم صهیونیستی به مدت یک هفته از حضور و اقامه نماز جمعه در مسجدالاقصی منع شد، اما روز جمعه، شیخ عکرمه صبری، با بی‌تفاوتی به ابلاغیه رژیم صهیونیستی، نماز روز جمعه را در آنجا اقامه کرد. به گزارش شبکه المسیره، محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو شورای عالی سیاسی یمن وابسته به انصارالله موضع رژیم صهیونیستی درباره خطیب مسجدالاقصی را بیانگر ترس و اضطراب این رژیم دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار