کد خبر: 987961
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
وزیر خارجه ایران در گفتگو با یک نشریه آلمانی تصریح کرد که آمریکا به افسر خود که عامل سقوط هواپیمای مسافربری ایران بود، مدال داد، اما فردی که به هواپیمای اوکراینی شلیک کرده است، هم‌اکنون در زندان است.
سرويس بین‌الملل جوان آنلاين: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نشریه «اشپیگل» در خصوص تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا بعد از ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «ما (ایران و آمریکا) در ۴۰ سال گذشته، چندین بار در آستانه جنگ قرار گرفتیم. اینبار، به طور ویژه‌ای اوضاع وخامت پیدا کرد، زیرا دولت آمریکا یک عملیات تروریستی علیه یکی از مقام‌های دولت ایران انجام داد که پیش از این هرگز چنین چیزی رخ نداده بود».

وی در ارتباط با اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی گفت: «این حمله بر اساس یک سوء برداشت صورت گرفت. آمریکا فکر می‌کرد که با ترور سردار قاسم سلیمانی، جایگاه خود را در منطقه ارتقا می‌دهد. «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا (پس از ترور سردار سلیمانی) توییت کرد که افرادی در خیابان‌های عراق در حال رقص و شادی هستند، اما دسته‌های عزاداری بسیار بزرگی به راه افتاد. (ترور سلیمانی) موقعیت بسیار بغرنجی را در این منطقه به وجود آورد. آمریکا قطعاٌ از این اوضاع نفع نخواهد برد».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی در خصوص حمله تلافی‌جویانه ایران در انتقام از خون سپهبد سلیمانی توضیح داد: «حمله به پایگاه نظامی (آمریکا) در عراق. واکنش نظامی رسمی ایران بود. هیچ قصدی برای برجا گذاشتن تلفات در حمله موشکی وجود نداشته است-ما حق دفاع از خود را به شیوه‌ای متناسب اجرا کردیم. اما پاسخ واقعی از سوی مردم منطقه خواهد بود، که نشان داده‌اند که قطعاٌ از رفتار آمریکا خسته و دلزده شده‌اند. آمریکایی‌ها خواهند دید که سلیمانی به عنوان یک شهید بسیار مؤثرتر از سردار سلیمانی خواهد بود».

وزیر خارجه ایران در خصوص گستردگی خساراتی که در حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکایی «عین‌الاسد» در عراق وارد آمده، گفت: «خساراتی که به آمریکا وارد کردیم، گسترده بود، زیرا آمریکا با همه قدرت نظامی که در اختیار داشت، نتوانست مانع برخورد موشک‌ها به پایگاه‌های خود شود. این (حمله)، میزان آسیب‌پذیری آمریکا را نشان داد. اما ضربه و خسارت واقعی را خود آمریکایی‌ها از طریق نفرتی که ایالات متحده در مردم منطقه ایجاد کرد، به خود وارد کردند. قتل سلیمانی، آغاز پایان حضور آمریکا، نه تنها در عراق بلکه دیگر مکان‌های منطقه نیز خواهد بود. ممکن است فردا رخ ندهد، اما ما تاریخ هزارساله داریم و عجله‌ای نداریم».

خبرنگار اشپیگل در سؤالی پرسید که در اوج تنش‌ها، ایران با واشنگتن از طریق سوئیس ارتباط برقرار کرد، این ارتباط درباره چه مسئله‌ای بود؟

وی ادامه داد: «آمریکا به شیوه‌ای بسیار نامناسب، آغازکننده این ارتباط بود. پامپئو، دیپلمات چندان خوبی نیست. پیام وی برای ما تحریک‌آمیز، توهین کننده و تهدید‌کننده بود. من به هیچ‌عنوان این (پیام) را تنش‌زدایی تلقی نکردم. ما پس از حمله متقابل خود، پاسخ بسیار مناسبی را بدون هرگونه شعار و خودنمایی از طریق سوئیس ابلاغ کردیم. ما به آن‌ها گفتیم که اقدام ما به پایان رسیده است و اگر آن‌ها اقدام بیشتری صورت ندهند، اقدام بیشتری انجام نخواهیم داد و اینکه ما مسئول دیگر اقدامات نیستیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره تفسیر شهادت سلیمانی برای ایران و سیاست‌های وی در منطقه گفت: «سردار سلیمانی بسیار حائز اهمیت بود. مرگ وی یک ضرر جبران ناپذیر برای ایران و خود شخص من است. من یک دوست خوب را از دست دادم، اما این امر تأثیری بر سیاست‌های ایران در منطقه نخواهد داشت.

ظریف در خصوص نقش سپهبد سلیمانی در مقابله با داعش گفت: «آمریکا، اروپا و کل جامعه بین‌الملل به سردار سلیمانی برای پیروزی بر داعش، مدیون هستند. واقعیت‌های این منطقه برای ایالات متحده غیرقابل درک است. آن‌ها همیشه درباره نائبان حرف می‌زنند، اما ایران هیچ نائبی ندارد. نائبان، میلیون‌ها نفر را در سوگ مرگ یک ژنرال به خیابان نمی‌آورد».

خبرنگار اشپیگل مدعی تظاهرات‌هایی علیه ایران در عراق شد که ظریف در پاسخ به آن گفت: «اعتراضاتی در عراق و لبنان علیه فساد و نقص‌هایی که مردم در دولت خود مشاهده می‌کنند، صورت گرفته است و شعار‌هایی علیه ایران نیز وجود داشت، اما بروز احساسات در پی ترور سلیمانی، رابطه واقعی (ایران و عراق) را نشان داد. در هر سیاستی، هواداران و مخالفانی وجود دارد».

این نشریه آلمانی سپس به بحث سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی اشاره کرد و گفت که مردم ایران تظاهرات‌هایی را در پی این رخداد، صورت دادند که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سؤال گفت: «اول از همه، مردم حق بسیار قانونی برای اعتراض داشتند. مرگ تعداد بسیار زیادی از جوانان باهوش در سقوط هواپیما، برای آن‌ها تکان‌دهنده بود. بسیاری از دانشجویانی که آن‌ها می‌شناختند، از دست رفتند. وضعیت احساسی بود».

ظریف درباره تأخیر در خصوص انتشار علت سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: «اوضاع پیچیده‌ای در یک زمان پیچیده وجود داشت. بقیه به زمان بیشتری نیاز داشتند. تقریباً ۳۲ سال پیش، آمریکا یک هواپیمای مسافربری ایران را منهدم کرد. تا امروزف آن‌ها هنوز یک عذرخواهی رسمی نکرده‌اند. افسر آمریکایی که مسئول ساقط کردن آن هواپیما بود، نیز مدال دریافت کرد، اما فرد ایرانی که هواپیمای اوکراینی را ساقط کرد، هم‌اکنون در زندان است.

ظریف درباره تأخیر سه روزه در مطرح شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی توضیح داد: «افراد حق داشتند به دلیل آنکه اطلاعات از آن‌ها مضایقه شده، اعتراض کنند، اما دولت مسئول چنین چیزی نیست».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سؤال که چه زمانی شخصاً از علت سقوط هواپیمای اوکراینی مطلع شده، گفت: «جمعه بعدازظهر و درست بیش از دو روز بعد از وقوع این حادثه متوجه شدم. زمانی بود که مقامات بالاتر نظامی به نتیجه نهایی رسیدند که این حادثه در نتیجه یک خطای انسانی رخ داده است. به محض آنکه به رهبر معظم انقلاب گزارش شد، وی خواستار اطلاع‌رسانی در اینباره به عموم مردم شدند. این (اطلاع‌رسانی) شنبه صبح صورت گرفت و هفته بسیار دردناکی بود».

ظریف در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم مسدود کردن حریم هوایی ایران به منظور جلوگیری از وقوع حوادثی همچون سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: «این یک تصمیم فنی و سیاسی بود. تهران در منطقه جنگی نبود و اینکه ما به مدت هشت سال بدون بستن حریم هوایی خود، در جنگ با عراق بودیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره تحقیقات بین‌المللی درباره این حادثه گفت: «ما از اوکراین، مالک هواپیما و بوئینگ برای مشارکت (در تحقیقات) دعوت به عمل آوردیم. ما آماده مشارکت بقیه نیز هستیم. ما تحقیقات مناسبی را بر اساس مقررات بین‌المللی انجام می‌دهیم».
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
0
ظریف حرفهایی میزند که نقض کننده حرف های سردار حاجی زاده است. جرا تهران در حالت جنگی نبود؟ دستگاه دیبلماسی آشفته مملکت اوضاع را با این جواب دادن های ظریف بیجیده تر میکند . متاسفانه هنوز ظریف حرف میزند . ظریف و روحانی و مجلس حرف هایشان برای برجام قبلا زده اند و این شده روزگار مملکت.
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
0
آقای ظریف چرا سوال نکردی آن کسی که نیمه شب آماده فیلمبرداری بود از کجا می دانست هواپیما در آن زمان و آن مکان مورد هدف قرار می گیرد تا از لحظه اصابت موشک فیلم بگیرد ؟ چرا پرواز هواپیمای اوکراینی آنقدر تاخیر افتاد تا با این حادثه همزمان شود ؟ چرا جنگ الکترونیک آمریکا را که باعث شده بود هواپیمای بوئینگ سیگنال موشک کروز ارسال کند را نگفتی ؟ اانشاءالله با پیگیری قضایی کسانی که در این خصوص سهل انگاری و یا تقصیری داشته اند مشخص نماید و به سزای اعمالشان که باعث از دست دادن این انسان های بیگناه و نیز تحت شعاع قرارگرفتن این پیروزی شود ، برسانند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار