کد خبر: 987959
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: شایعه آلوده بودن شیرهای تولیدی یک اجحاف بزرگ در حق تولیدکنندگان و ظلمی نابخشودنی در راستای تامین سلامت مصرف کنندگان است.

اکبر فتحی اظهار داشت: تمام فرآیندهای آنالیز، آزمایشات و فرآیند پاستوریزه و استریلیزه کردن توسط کارخانجات لبنی و شیرخشک و دیگر واحدهایی که در فرآورده‌های لبنی کار می‌کنند، انجام می شود که همه این موارد توسط وزارت بهداشت تأیید می شود بی شک محصول نهایی که به دست مصرف کننده می‌رسد، اگر تاییدیه سازمان بهداشت و غذا و دارو را نداشته باشد، به بازار عرضه نخواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که وجود سم آفلاتوکسین در ابتدا دام را که یک موجود زنده است تلف خواهد کرد، اظهار کرد: سالهای سال در سطح کشور تلاش می شود تا در راستای ارتقاء و حفظ سلامت افراد جامعه، میزان سرانه مصرف شیر بالا رود با یک اظهار نظر بی مسئولانه همه این مسائل زیر سوال برود در حالی که ما برای کشورهایی همچون روسیه و ترکیه که استانداردهای بسیار سختگیرانه در این خصوص دارند صادرات شیر خشک و لبنیات داریم آنها که با ما تعارفی ندارند اگر مشکلی در این خصوص وجود داشت و با استانداردهای آنها همخوانی نداشت قطعاً اقدام به خرید این محصولات نمی کردند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه کارخانجات خوراک دام، تحت نظارت کارشناسان فنی اداره کل دامپزشکی می باشند و در خود واحدهای تولیدی، دامپزشکان حضور فیزیکی دارند، ادامه داد: در واحدهای فرآوری شیر علاوه بر دامپزشکی، کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز حضور دارند همه مسائل کنترل می شود تا ضمن ایجاد امنیت غذایی در جامعه، سلامت آن نیز تامین شود از این رو بر این باورم  همه این مسائل از یک جایی نشات می گیرد تا یک بی اعتمادی در جامعه ایجاد شود اگر بی اعتمادی بر جامعه حاکم شود در صورت خدشه بر اعتماد مردم، امنیت غذایی جامعه به خطر خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه 580 واحد دامپروری در سطح استان فعالیت می کنند، گفت: از این میزان تعداد 146 واحد صنعتی و مابقی نیمه صنعتی می باشد، مبنای گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی صرفاً یک مبنای مقایسه ای داخل سازمانی است که بر حسب تعداد دامها نامگذاری می شود. 

فتحی با خاطرنشان کردن این نکته که تعداد 550 هزار تا 600 هزار راس گاو و گوساله در سطح استان وجود دارد، افزود: از این تعداد 40 هزار راس گاو اصیل، 200 تا 220 هزار گاو آمیخته یا دو رگ و مابقی گاوهای بومی هستند، اگر تعداد دام های نگهداری شده در واحد دامپروری کمتر از 20 راس باشد، گاوداری نیمه صنعتی و بیشتر از آن گاوداری صنعتی اطلاق می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، اظهار کرد: نیاز گوشتی و شیر استان آذربایجان شرقی از واحدهای دامپروری فعال استان تامین و تولید مازاد بر مصرف به سایر استانها صادر می گردد، 45 درصد گوشت مصرفی استان از دام های سبک(گوسفند) و 55 درصد آن از دامهای سنگین( گاو و گوساله) تامین می گردد.

وی در خصوص تامین نهاده های دامی مورد نیاز استان گفت: 80 درصد نهاده های دامی مورد نیاز کشور وارداتی و از خارج تامین می گردد، وزارت جهادکشاورزی در نظر دارد تا با کاهش 2 تا 3 درصدی سالیانه واردات نهادهای دامی و تولید آن در داخل کشور  به طرف خودکفایی و خوداتکائی در تولید این نهاده ها پیش رود.

فتحی ادامه داد: باوجود تحریم ها و محدودیت های موجود، انواع نهاده های دامی اعم از ذرت و سویا در سال 98 به اندازه کافی توسط شرکت پشتیبانی دام تامین و تهیه شده است. دامداران می توانند با ورود به سامانه بازارگاه نسبت به تامین نهاده دامی مورد نیاز خود از طریق واردکنندگان اقدام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: واحدهای کوچک دامپروری برای کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده محصولات دامی اعم از شیر و گوشت تولیدی، باید به طرف توسعه واحدهای دامداری خود از نیمه صنعتی به واحدهای بزرگ، صنعتی و اقتصادی گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه نقطه سر به سر در واحدهای دامپروری 150 راس است و برای سودهی تعداد دام ها باید از این میزان بیشتر باشد، اظهار کرد: برای حل مشکلات نقدینگی واحدهای دامپروری باید تسهیلات ارزان قیمت در زمان مناسب در اختیار دامداران قرار گیرد و دولت سطح کمک های حمایتی خود را افزایش دهد.

فتحی عنوان کرد: کاهش اعتبارات دامی یکی از عوامل تاثیرگذار در روند نزولی فعالیت های دامپروری در استان است، باید تعادل لازم بین اعتبارات دامی و زراعت ایجاد گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی از ظرفیت بالایی برخوردار است، واحدهای دامپروری می توانند از طریق اتحادیه ها و تعاونی های دامپروری و عضویت در این صندوق از تسهیلات آن بهره مند شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر