کد خبر: 987909
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹

بدون شک مطالعه و کتاب خوانی از معیارهای مهم برای تعیین سطح فرهیختگی و فرهنگ یک تمدن، کشور و ملت می باشد. میزان رشد در جامعه ای که درصد بیشتری از مردمانش با کتاب و مطالعه اخت شده اند در مقایسه با جامعه ای که چندان با مطالعه رابطه خوبی ندارد زمین تا آسمان تفاوت دارد.

افراد مختلف به سبک و سیاقی متفاوت مطالعه می کنند، یک نفر مطالعه اش در حد خواندن فال روزانه و گشت و گذار در سایت های اینترنتی محدود شده است، دیگری تنها به خواندن کتاب های درسی مدرسه و دانشگاه بسنده می کند و آن دیگری از مطالعه کتاب در ژانر خاصی لذت می برد.

آن چه اهمیت دارد و آن چه مطالعه را ارزشمند می کند نیل به هدف مطالعه است که می تواند افزایش آگاهی، بصیرت، دانش، مهارت و دانستنی های یک فرد باشد و خواندن تا آن زمان که در مسیر رسیدن به این اهداف باشد مطالعه ای مفید و پر بار خواهد بود.

با این حال برخی افراد از مزیت های کتاب خوانی آگاه نیستند، برخی نیز به گفته خودشان به قدری پر مشغله هستند که فرصت کتاب خواندن ندارند زیرا آن را کاری وقت گیر و بی حاصل می دانند.

گروهی نیز هستند که اگرچه اهل کتاب خواندن هستند اما بارها به سراغ کتاب های اشتباهی رفته و بعد از صرف زمان زیاد متوجه شده اند تنها وقت خود را هدر داده اند زیرا اولا هر کتابی ارزش خواندن ندارد و دوما هر کتابی با ذائقه و سلیقه همه افراد هم خوانی ندارد.

در حالی که به هزار و یک دلیل مطالعه برای همه افراد مفید است و مزیت های آن برای سلامتی و روح و روان از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است، با این حال مطالعه اگر بی هدف باشد و به شیوه درستی آغاز نشود بی شک احساسی جز اتلاف زمان برای خواننده به دنبال نخواهد داشت.

اما مطالعه کردن را چگونه و از کجا شروع کنیم؟

شگفت انگیز است اما در دنیا حدود 135 میلیون کتاب برای خواندن وجود دارد که هر سال به تعداد آن ها افزوده می شود در حالی که متوسط سن انسان محدود به متوسط 70 سال است و این یعنی حتی اگر عاشق مطالعه باشید باز هم زمان برای خواندن این همه خواندنی کم می آورید!

پس عاقلانه آن است که بتوانید از میان آن ها گلچین کنید، چگونه؟ ابتدا ژانر مورد علاقه خود را بیابید، فانتزی؟ ترسناک؟ علمی تخیلی؟ مستند؟ زندگی نامه؟ یا  ... و شاید به ورزش علاقه دارید پس چه بهتر که با کتابی درباره شخصیت ورزشی مورد علاقه تان شروع کنید.

همچنین می توانید از قانون پنج انگشتی که بیشتر برای کودکان یا مبتدیان کتاب خوانی است استفاده کنید، صفحه ای از میان صفحات وسط کتاب انتخاب کرده و تا پایان صفحه بخوانید، اگر تعداد کلماتی که درک آن ها برای شما دشوار است بیش از تعداد انگشتان یک دست است بهتر است خواندن آن کتاب را برای زمانی دیگر تعویق بیندازید.

توجه داشته باشید همیشه آن هایی که بیشترین فروش را داشته اند بهترین ها نیستند بلکه گاهی کتابی صرفا به دلیل نام نویسنده ای که پشت آن است پر طرفدار شده است، کتاب هایی را دنبال کنید که در نقدها رتبه خوبی به دست آورده اند فارغ از این که نویسنده آن ها معروف باشد یا نباشد.

هرگز کتابی را از جلد روی آن قضاوت نکنید که جلد و محتوای کتاب دو موجودیت کاملا جدا هستند و بی شک آن چه ارزش کتاب را مشخص می کند محتوای آن خواهد بود.

هدف تان از خواندن کتاب را بدانید، آیا برای رشد و آگاهی بیشتر است یا صرفا سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت؟ کتاب را بر اساس هدف خود انتخاب کنید، اگرچه نباید تنها به خواندن رمان اکتفا کنید که اغلب علمی به دانش شما اضافه نخواهد کرد و بی شک هر چقدر پر مشغله تر باشید باید مواردی که باعث اتلاف وقت شما می شود را به حداقل برسانید.

کلاسیک ها را در صدر لیست خود قرار دهید. پیرمرد و دریا، غرور و تعصب، آناکارنینا و موارد مشابه همگی ارزش یک بار خواندن را دارند و از مطالعه آن ها پشیمان نخواهید شد!

از شبکه جهانی اینترنت نهایت استفاده را ببرید، در این دنیای بی حد و مرز با چند کلیک ساده می توانید هزاران کتاب که با علایق شما هم خوانی دارند بیابید.

از پیشنهادات دیگران استقبال کنید، کتاب خوان های اطراف خود را بشناسید و به نظرات آن ها درباره کتاب های مختلف توجه داشته باشید، بی شک با شناختی که نسبت به شخصیت شما دارند می توانند نظرات خوبی در این زمینه بدهند. اگر بیش از یک نفر روی کتابی تاکید داشته باشد حتما کتاب را مطالعه کنید.

حلقه موضوع مطالعه را بشکنید، هرگز خودتان را به خواندن کتاب های با یک موضوع محدود نکنید و هر از گاهی از منطقه امن خود خارج شده و سایر کتاب ها را نیز امتحان کنید. هرچه بیشتر در یک موضوع بمانید دانستنی های کمتری به بار علمی شما افزوده خواهد شد.

و در پایان توصیه می شود حتما به باشگاه کتاب خوان ها بپیوندید.

منبع: 10minuteschool

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مجتبی محمودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
0
دوست دارم کتاب بخونم ولی نمیدونم چرا وقتی می خوام بخونم فکرم جای دیگه میره
افتخار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
1
0
باسلام. واحترام.توان واستعداد مطالعه همه رشته های دنیا را دارم اما برایم سخت است که به صورت گلچین کردن مطالعه کنم .درصورت امکان راهنمایی فرمایید.باسپاس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار