کد خبر: 987719
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
۵۰۵ کشته و ۷۹۲۵ مصدوم در تصادفات جاده‌ای در آذربایجان‌شرقی
سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی گفت: در ۹ ماهه امسال بر اثر تصافات جاده‌ای در استان ۵۰۵ نفر کشته و ۷ هزار و ۹۲۵ نفر مصدوم شدند.

رضا کریمی‌نژاد، در نشست خبری با رسانه‌های استان اظهار کرد: هدف پلیس راه استان کاهش سوانح منجر به فوت و جرح است.

کشته شدن ۱۷ هزار نفر در کشور در اثر تصادف/۲۰ درصد مجروحان تصادفات معلول می‌شوند

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۷ هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست‌داده‌اند،گفت: متاسفانه در اثر تصادف ۳۱۰ هزار نفر مجروح شدند که یعنی اتلاف  هشت درصد از تولید ناخالص کشور است.

سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی با اشاره بر اینکه  یک نفر کشته در کشور، ۵/۲ میلیارد تومان هزینه به جامعه وارد می‌کند، افزود: ۲۰ درصد مجروحین تصادفات معلول شده و ۴۰ درصد ضایعات نخاعی کشور نیز در اثر حوادث ترافیکی  بوده است.

وی به تحقیق پژوهشگر فرانسوی در رابطه با تبعات تصادفات، گفت:  ۱/۸ میلیارد دانش‌آموز روانه مدرسه می‌شوند که متاسفانه ۵۰۰ نفر آنها به مدرسه نمی‌رسند.  

کریمی‌نژاد با تاکید بر لزوم کاهش تصادفات، تصریح کرد: باید کاری کنیم تا تصادفات فوتی به جرحی و تصادفات جرحی نیز به خسارتی تبدیل شود.

وی خاطرنشان ساخت: ۳۳ سازمان در کاهش تصادفات نقش دارند که در این میان هفت سازمان از جمله راهداری، راه و شهرسازی، پلیس، اورژانس و رسانه‌ها نقش پررنگ‌تری دارند.

۶۵ درصد تصادفات در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها

سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در ۱۰ ماهه سال ۹۸ در حدود ۶۵ درصد تصادفات در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است که دلیل آن،  تعداد رمپ و ساختمان‌های غیر مجاز ساخته شده، کم رنگ بودن خط کشی و تابلوهای ایمنی بود.

وی اضافه کرد: دستورالعملی در راستای کاهش تصادف برنامه‌ریزی شده است به‌طوریکه در محور آذرشهر و محدود سردرود هفت بریدگی داشتیم که در حال حاضر همه آنها بسته شده  و تنها یک بریدگی باز است.  

کریمی‌نژاد متذکر شد: ۴۰ درصد تصادفی‌های متوفی روستائیان هستند که ۲۷ درصد ساکن روستا بودند، از این‌رو و احساس می‌شود باید فرهنگ‌سازی را بیشتر در اولویت قرار داد و پیش برد.

وی یادآور شد: کمپین‌های ایمنی در پلیس راه شروع شده است که شعارهای متفاوتی دارند.

سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی توضیح داد: ۱۴ هزار کیلومتر حوزه استحفاظی آذربایجان‌شرقی است که جمعیت استان در حال حاضر ۴ میلیون و ۴۰۶ نفر شده است به‌طوریکه 4.8 درصد جمعیت کشور در استان آذربایجان‌شرقی زندگی می‌کنند.

۱۳۲ نقطه حادثه‌خیز در آذربایجان‌شرقی

وی با بیان اینکه ۱۳۲ نقطه حادثه‌خیز در استان شناسایی شده است، افزود: ۶۳ نقطه از نقاط حساس استان دارای اولویت برای اصلاح هستند که ۲۰ نقطه در سال ۹۸ اصلاح شده است.

کریمی‌نژاد ادامه داد: ۲۴ دوربین نظارت تصویری در استان وجود دارد که وضعیت ترافیکی و جوی جاده‌ها از آن طریق مشاهده می‌شود که البته اکثر این دوربین‌ها در نقاط حساس نصب شده است.

وی گفت: ۵۷ دستگاه سامانه ثبت تخلف نیز در جاده‌های استان  نصب شده است که سرعت خودرو را به صورت لحظه‌ای ثبت می‌کند.

سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی بیان داشت: البته برای  ۴۰ نقطه نیز  سامانه ثبت تخلف پیش‌بینی شده که در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت کار داشته است ولی در کل ۹۹ سامانه در استان نصب شده است.

وی ابراز کرد: ۸۲ دستگاه تردد شمار در استان وجود دارد که آمار را به‌صورت آنلاین به ما ارسال می‌کنند.

کریمی‌نژاد با اشاره بر اینکه ۶ تابلو "بی ام اس" در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد، گفت:  چهار دستگاه سیستم توزین در حرکت وجود دارد که یک مورد در حال بهره‌برداری و سه مورد نیز تحویل داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه گذشته چهار درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش تردد داریم که رقم آن  ۱۸۸۶۳۲۸۹۳ مورد تردد ثبت شده است، اذعان داشت:  نرخ تردد در استان نسبت به آمار کشوری زیاد است.

سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ۶۱۶ جلد دفترچه برای ناوگان عمومی از نوع درجه یک و ۳۲۰ جلد نیز درجه دو صادر شده است.

وی گفت: تعداد ۳۶ فقره تست الکل  و ۳ هزار و ۴۲۰ فقره تست اعتیاد انجام گرفته است که متاسفانه ۵۹۳ فقره مثبت بود.

۵۰۵ نفر کشته در ۹ ماه سال‌جاری

کریمی‌نژاد با اشاره بر اینکه ۴۰۴ فقره تصادف تصادف منجر به فوت در ۹ ماهه سال‌جاری داشتیم که به تبع آن ۵۰۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته با ۵۲ فقره کاهش تصادف و ۶۰ مورد فوتی  روبه رو بود.

وی ادامه داد: ۷ هزار ۹۲۵ نفر در اثر تصادف در استان مجروح شده است، گفت:  ۱۱ درصد تلفات جاده‌ای و یک درصد منجر به جرح در استان کاهش یافته است.
 
 سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی در ادامه به ضبط ۱۱۳  فقره گواهینامه در ۹ ماه سال‌جاری اشاره کرد.

وی ادامه داد: ۵۹ درصد راه‌های استان اصلی، ۱۸ درصد روستایی،  ۱۴ درصد فرعی، ۹ درصد آزادراه است.

دلایل تصادف در استان

کریمی‌نژاد با تاکید بر اینکه بیشترین ساعت تصادف بعد از ظهر و از ساعت ۴ الی ۸ شب است، عنوان کرد: عدم توجه به جلو، انحراف و تجاوز به چپ، تخطی از سرعت مطمئنه، عدم رعایت حق تقدم، خستگی و خواب‌آلودگی، تغییر مسیر ناگهانی از دلایل تصادفات در استان است.

وی با اشاره بر اینکه روزهای پنجشنبه و جمعه نیز بیشترین ایام تصادف در استان است، تصریح کرد: باید فرهنگ‌سازی شود که بیشتر سفرها را به روزهای پایانی هفته موکول نکنیم.


سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی افزود: طبق آمار سن راننده مقصر ۴۵ به بالاست ولی از نظر سن متوفی با نیروی فعال جوان یعنی ۳۱ الی ۴۵ سال روبه رو هستیم.

وی توضیح داد: گروه خودرویی پژو، وانت، موتور، پراید، باری، سمند، پیکان و مسافربری  بیشترین تصادفات در جاده‌ها داشته است.

کریمی‌نژاد  به اولویت‌های محورهای تصادفات واژگونی یعنی محور تبریز_ آذرشهر، تبریز_ صوفیان، اهر_ تبریز، هشترود_ زنجان اشاره کرد و گفت: محورهای اهر_ تبریز، اهر_ کلیبر، مراغه_ هشترود، محورهای ورزقان، جلفا_ مرند، مرند_ خوی، جزیره اسلامی، قره‌چمن نیز محورهای با اولویت تصادفات ملو به جلو است.

وی بیان کرد: پاسگاه و پلیس راه جاده‌ای در استان ۱۴ مورد است همچنین سه ایستگاه نیز وجود دارد و قصد ایجاد پلیس راه دیگر را فعلا نداریم.

سرپرست پلیس راه آذربایجان‌شرقی متذکر شد: پنج درصد حوادث جاده‌ای مربوط به جاده و آسفالت است وگرنه بیشترین علت عامل انسانی می‌باشد.

آخرین وضعیت پیامک تذکر حجاب در آذربایجان‌شرقی

وی در پایان گفت: پیامک مربوط به تذکر حجابی از طریق امنیت اخلاقی است و ما هم نظارت داریم که در حیطه وظایفی ما نیست ولی قبلا پیامک‌های اشتباهی می‌رفت که همگی اصلاح شده و الان پیامک‌های واقعی ارسال می‌شود که هیچ برخورد چکشی انجام نمی‌گیرد بلکه در  حد تذکر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر