کد خبر: 987499
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
گفت‌وگوی «جوان» با منوچهر آذر بازیگر پیشکسوت:
تماشاگران ایرانی دارای ضریب هوشی بالایی هستند و به شدت کنجکاو و کاوشگرند و محصولات روز را پیگیری می‌کنند و از این جهت واقعاً مشکل است که آن‌ها را فریب داد و برای جلب این تماشاگران باید کاری کرد که مخاطب قبول کند کیفیت محصول واقعاً رشد داشته است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: منوچهر آذر بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون با بیان این مطلب به «جوان» گفت: برخلاف تصورات متداول، تماشاگران بسیار عاقل و باهوشی داریم که خیلی زود و سریع متوجه کم کاری سازندگان می‌شوند و از همین رو است که وقتشان را صرف محصولات بی‌کیفیت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند سراغ رسانه‌های دیگر بروند.

بازیگر کمدی- جنگی «اخراجی‌ها» ادامه داد: این استقبال‌هایی که از برخی کمدی‌های سطحی می‌شود هم زیاد جدی نگیرید، چون وقتی پرمخاطب‌ترین کمدی‌های روز سینما‌ها حتی ۵ میلیون مخاطب هم ندارند، یعنی اینکه در کمدی‌سازی بدجوری عقب افتاده‌ایم. شما در نظر بگیرید کشوری ۸۰ میلیونی داریم که لااقل ۶۰ میلیون نفر از آن‌ها علاقه دارند بروند سینما و فیلم خوب ببینند ولی وقتی می‌بینند فیلم خوب در سینما‌ها نیست معلوم است ترجیح می‌دهند پای تلویزیون یا فضای مجازی بنشینند.

بازیگر سریال‌های «کیمیا» و «آشپزباشی» درباره چگونگی ارتقای کیفی محصولات سینمایی عنوان کرد: اصلی‌ترین راه این است که اصول تولید در تمام ژانر‌ها را رعایت کنیم، نمی‌شود با اسلوب من‌درآوردی کمدی ساخت و هر جا کم آورد یا موزیک پخش کرد یا دیالوگ‌های آنچنانی قرار داد. باید بر اصول تولید مسلط بود و سپس وارد ساخت کمدی شد. بهترین کمدی‌ها آن‌هایی هستند که از اجتماع الهام می‌گیرند و سازندگان آن‌ها می‌کوشند اتفاقاتی که مردم از آن رنج می‌برند را زمینه‌ای کنند برای خلق متن. در سینمای ایران سالی چند کمدی- انتقادی خوب تولید می‌شود؟ خیلی کم! چرا؟ چون اغلب به سمت حرکت بر مدار تکرار‌ها و الگو‌های غلط گذشتگان می‌روند.

منوچهر آذر افزود: در کمدی‌سازی تلویزیونی هم وضعیت بهتری نداریم و فقط تفاوت در این است که ساختار حاکم بر تلویزیون اجازه نمی‌دهد که برخی از شوخی‌های زننده وارد سریال‌ها شود. ما ملت عجولی هستیم و در تولیدات تلویزیونی نیز این عجله بدجوری به کار ضربه می‌زند، مثلاً در آستانه نوروز به دنبال ساخت سریال کمدی نوروزی هستند و در آستانه ماه رمضان به دنبال ساخت سریال مفرح رمضانی.

این بازیگر ۸۲ ساله تأکید کرد: هر چند در بازه زمانی کوتاه‌مدت هم می‌شود محصول خوب ساخت ولی نیاز دارد به افراد کارکشته و نیرو‌هایی به شدت درجه یک. این افراد هم یا کم هستند یا گران هستند، از همین رو کار تولید سریال‌ها به افراد متوسط و میانه سپرده می‌شود و نتیجه هم که مشخص است.

بازیگر «دلباخته» و «پر پرواز» درباره راه برون‌رفت از این وضعیت افزود: باید اصول تولید را رعایت کرد، یعنی بدون فیلمنامه باقوام اصلاً پروانه نگرفت، چه برسد به اینکه به سمت پیش‌تولید و انتخاب بازیگر و تولید رفت. باید این به یک قانون در تمام پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی بدل شود که بدون فیلمنامه کامل هیچ کاری جلوی دوربین نرود، یعنی چه که برخی می‌گویند فیلمنامه را می‌توان هنگام فیلمبرداری نوشت؟ مگر می‌شود در صنعت گران سینما و تلویزیون، بدون فیلمنامه و با یک طرح چندصفحه‌ای و به امید بداهه‌های بازیگران، فیلم یا سریال را کلید زد.

منوچهر آذر در پایان گفت: بس است هر چقدر که اشتباه کردیم. باید دست‌اندرکاران تولید و مقامات بالادستی حتماً بر این امر دقت داشته باشند که بدون فیلمنامه کامل، هیچ کاری تولید نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار