کد خبر: 987366
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
مجمـع عمومی کمیتــه ملــی المپیک با وجود فاصله تنها هفت‌ماهه تا المپیک، دیروز بیشتر از مباحث مربوط به المپیک، تحت‌تأثیر تصمیم سیاسی AFC، بیانیه مغرضانه کیمیا علیزاده و تکذیب شایعه تعهد به IOC برای پایان سیاست عدم مبارزه با ورزشکاران صهیونیست بود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: مجمع عمومی کمیته ملی‌المپیک بهانه‌ای شد تا دیروز رؤسای فدراسیون‌ها و مدیران ورزشی کشورمان در آکادمی ملی المپیک در باشگاه انقلاب تهران دور هم جمع شوند، جلسه‌ای که در فاصله تنها هفت‌ماه تا المپیک اهمیت ویژه‌ای داشت. با این حال مجمع دیروز تحت الشعاع اتفاقات و حاشیه‌های این هفته‌های ورزش ایران قرار گرفت و رؤسای فدراسیون‌ها و مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی‌المپیک بیشتر درباره این اتفاقات به اظهار نظر پرداختند تا المپیک در حاشیه قرار بگیرد.

تصمیم انقلابی مقابل توطئه صهیونیستی
در مجمع دیروز بحث درباره تصمیم سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای محروم کردن تیم‌های ایرانی از حق میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا داغ بود و از وزیر و رئیس کمیته ملی المپیک گرفته تا حتی رؤسای فدراسیون‌های غیرفوتبالی، نسبت به آن واکنش نشان دادند تا ورزش ایران متحدتر از هر زمانی فارغ از اینکه چنین تصمیم توهین‌آمیزی مربوط به چه رشته‌ای است، مقابل توطئه سعودی – امریکایی که AFC آن را کلید زده است، کنار هم قرار بگیرند، مانند محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو که انصراف باشگاه‌های کشورمان از لیگ قهرمانان فوتبال آسیا را یک حرکت انقلابی دانست: «فکر می‌کنم که برخوردی انقلابی صورت گرفت و ما همیشه اجازه داده‌ایم حمله کنند و ما دفاع کرده‌ایم. اما این رویه باید تغییر کند. این تصمیمی بجا و درست بود و باید جلوی ظلم ایستاد. مهمترین موضوع در ارتباط با حق دفاع از آن است. حق گرفتنی است. در این آشفته بازار دنیا کسی حق را به کسی نمی‌دهد باید آن را گرفت.»

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال هم این تصمیم را یک توطئه صهیونیستی عنوان کرد: «کشور‌هایی همچون عربستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس که ابزار دست صهیونیست‌ها شده‌اند از همه توان خود استفاده می‌کنند که شرایط را برای کشور ما سخت کنند.»

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش هم با اشاره به اینکه یکی از دلایل کنفدراسیون فوتبال آسیا، برخی آشوب‌های محدود و کوتاه در ایران بوده‌است، در تعبیری قابل تأمل این توجیه را زیر سؤال برد: «در کشوری مانند فرانسه حدود یکسال است که شاهد ناآرامی و آشوب‌های خیابانی هستیم و اگر این‌طور باشد تمام مسابقات ورزشی در این کشور باید لغو شود.»

دروغ‌هایی که از رو هم نمی‌تواند بخواند!
ماجرای مهاجرت و پناهندگی برخی ورزرشکاران ایرانی که در ماه‌های اخیر حاشیه‌ساز شده‌است، از دیگر مسائلی بود که مجمع عمومی کمیته ملی المپیک را تحت‌تأثیر قرار دارد، به خصوص که دو ورزشکار رشته تکواندو در چند ماه اخیر به خارج از کشور رفته‌اند، حواشی‌ای که سبب شد تا محمد پولادگر در حاشیه مجمع دیروز به آن واکنش نشان دهد. البته هر چقدر مهاجرت مصطفی خدابخشی، قهرمان ایرانی تکواندوی جهان به صربستان بی‌حاشیه بود، ماجرای رفتن کیمیا علیزاده، اولین مدال‌آور بانوان ایران در تاریخ المپیک به کشور هلند با توجه به بیانیه سیاسی و مغرضانه این تکواندوکار، جنجال‌ساز شده است. گفته می‌شود این ورزشکار قرار است برای کشور آلمان در المپیک توکیو روی شیاپ چانگ برود، هر چند رئیس فدراسیون تکواندو دیروز چنین امکانی را رد کرد: «قانوناً از آخرین حضور یک ورزشکار در تیم ملی‌اش باید سه‌سال بگذرد تا بتواند برای کشور دیگری مبارزه کند. به همین خاطر حضور علیزاده در ترکیب آلمان در توکیو امکانپذیر نیست، مگر اینکه در تیم پناهجویانی که کمیته بین‌المللی المپیک راه‌اندازی کرده، بازی کند که آن هم با شرایط خاص است.»

پولادگر واکنش تندی هم به بیانیه سیاسی ملی‌پوش سابق تیم ملی بانوان داشت: «مطالبی که از قول او منتشر شده‌است، مطمئناً خودش نگفته‌است، چون از روی نوشته هم نمی‌تواند این مطالب را بخواند. کسانی با هدف و نیت این مطالب را عنوان می‌کنند و دروغ‌ها و تهمت‌های زیادی به کشور و نظام در این متن وجود دارد. از همه ارباب جراید و رسانه‌ها خواهش می‌کنم فقط برای اینکه دنیا بداند این مطالب دروغ است، نتایجی که تیم‌های ملی دختران ما در تکواندو و سایر رشته‌ها کسب کرده را با کشور‌های اسلامی دیگر مقایسه کنند که آیا واقعاً شرایطی که برای دختران ما وجود داشته، برای خیلی از کشور‌های دیگر فراهم بوده‌است؟ این سیاست امپریالیستی بوده که قصد دارد جمهوری اسلامی ایران را منکوب کند. این روز‌ها فرصت خوبی است که رسانه‌ها نتایج خوب تیم‌های ملی بانوان ما را با کشور‌های اسلامی دیگر مقایسه کنند و ببینند کدام یک از کشور‌ها موفقیت‌های بانوان ایران را داشته است.»

تعهدی که به شدت تکذیب شد
شایعه تعهد مسئولان ورزش ایران برای پایان دادن به سیاست مبارزه نکردن ورزشکاران ایرانی با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس دیگر حاشیه مجمع عمومی کمیته ملی المپیک بود. اواخر هفته گذشته پس از بازگشت رئیس کمیته ملی المپیک از لوزان سوئیس بود که رسانه انگلیسی inside the games، به نقل از توماس باخ مدعی شد، کمیته ملی المپیک ایران با ارسال نامه‌ای اعلام کرده‌است، سیاست خود درباره ورزشکاران اسرائیلی را متوقف خواهد کرد و از این‌رو فعالیت این کشور توسط این سازمان به حالت تعلیق در‌نیامده است. باخ مدعی شده بود ایران در نامه ارسال شده به کمیته بین‌المللی المپیک اطمینان داده به سیاست خود در رابطه با ورزشکاران اسرائیلی پایان خواهد داد و «در آینده به شکل کامل از منشور المپیک پیروی می‌کند.» باخ ادعا کرده این نامه به امضای مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش ایران و سید رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران رسیده است.

صالحی امیری، اما در حاشیه مجمع دیروز دادن چنین تعهدی را رد کرد: «ما در لوزان هیچ‌گونه مکاتبه، توافق‌نامه و قراردادی را امضا نکردیم. صرفاً یک دور گفتگو‌های دیپلماتیک بین ما و باخ بود. ما در چارچوب منشور عمل می‌کنیم و به‌عنوان عضو رسمی کمیته بین‌المللی به منشور پایبند هستیم و در چارچوب آن عمل می‌کنیم، اما هیچ توافق و تعهدی یا قراردادی در این سفر امضا نشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار