کد خبر: 987258
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
مدیر تحقیق، توسعه و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از انجام روش‌های جدید برای شناسایی و تشخیص باکتری سالمونلا در طیور و مواد غذایی در دنیا خبر داد و گفت: مؤسسه رازی پژوهش‌های متعددی در این زمینه انجام داده است.

سهیلا مرادی بید هندی،درباره روش های مختلف تشخیصی باکتری سالمونلا با بیان اینکه این باکتری از طریق موادغذایی به ویژه مرغ به انسان انتقال پیدا می کند، گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی و استانداردهای بین المللی در موادغذایی به ویژه فرآورده های گوشتی، در هر 25 گرم به هیچ عنوان نباید این باکتری وجود داشته باشد.

وی افزود: با توجه به پیشرفت های علمی دنیا روش های جدید و نوآورانه برای تشخیص این باکتری شناخته و معرفی شده است تا در زمانی کوتاه قادر باشیم باکتری سالمونلا را در موادغذایی تشخیص دهیم و از بروز بیماری در افرادی که فرآورده های گوشتی مصرف می کنند جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش میکروب‌شناسی موسسه رازی، طرح های متعددی در ارتباط با جداسازی این باکتری از مزارع پرورش مرغ و کشتارگاه ها انجام و نمونه های مختلفی از سالمونلا جداسازی شده است، یادآور شد: بیش از دو هزار و 640 سروتایپ از این باکتری شناخته شده است. شناخت انواع شایع سروتایپ سالمونلا در ایران برای انتخاب نمونه مناسب که در نهایت به ساخت واکسن منجر شود،کمک شایانی می‌کند.

مرادی افزود: علاوه بر جداسازی نمونه های مختلف باکتری سالمونلا در موسسه رازی، طرح بهینه سازی شرایط رشد و غیرفعال سازی و بررسی ایمنی زایی باکتری کشته شده سالمونلا در حال اجرا است که امیدواریم نتایج این تحقیقات گامی برای تولید واکسن سالمونلا در آینده باشد.

مدیر تحقیق، توسعه و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، بیماری سالمونلوز را از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و طیور نام برد و در مورد نشانه های بالینی آن در انسان گفت: در صورت ابتلا به این بیماری، دستگاه گوارش تحت تأثیر قرار می گیرد و به صورت اسهال و بیرون‌روی در افراد مشاهده می شود. افراد در صورت مشاهده این علائم حتما باید به پزشک مراجعه کنند زیرا علائم بالینی این باکتری مشابه برخی باکتری های دیگر است.

وی با بیان اینکه بیماری سالمونلوز می تواند خود محدود شونده باشد، تأکید کرد: مورد مهم این است که باکتری سالمونلا می تواند در بعضی از ارگان های بدن قرار گیرد بی آنکه افراد علائم بالینی از خود نشان دهند و سپس از طریق مدفوع این باکتری را دفع کنند و به این ترتیب انتقال این باکتری در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی به ویژه در افرادی که در رستوران ها کار می کنند، به سادگی امکان پذیر است و می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار