کد خبر: 987247
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: نرخ ناباروری در بین زنان و مردان استان اردبیل 20 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، قدرت اخوان اکبری در نشست کمیته مشترک سیاست‌های راهبردی جمعیت استان اردبیل اظهار کرد: با ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری سعی بر این است تا موضوع فرزندآوری، ارتقای امید به زندگی، تحکیم بنیان خانواده و همچنین تکریم سالمندان مورد توجه قرار گیرد.

وی بحران افزایش سن ازدواج را یکی از دلایل کاهش قدرت زادوولد و باروری دانست و خاطرنشان کرد: ثبت طلاق آن هم در پنج سال اول زندگی به همراه سقط نوزادان در اوایل زندگی از دلایل پیری جمعیت و زادوولد پائین به حساب می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه هر فرد سالم قدرت فرزندآوری تا 15 نفر را دارد، گفت: متاسفانه میانگین باروری در بین زنان و مردان 1.8 دهم است و بسیاری از خانواده‌ها به تک‌فرزندی راغب هستند.

اخوان اکبری ادامه داد: نسبت به سه دهه قبل میانگین بعد خانوارها از پنج نفر به کمتر از دو و حتی تک‌فرزندی کاهش یافته و در استان اردبیل میانگین تک فرزندی بیشتر از ناباروری است.

وی به سیر جمعیتی استان به سمت پیری و سالخوردگی اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 بالغ بر 30 درصد جمعیت دنیا سالمند شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اقدامات بهداشتی و ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان را یادآور شد و بیان کرد: آموزش 6 ساعته ازدواج در مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ارائه می‌شود تا مدیریت صحیح در حوزه فرزندآوری، جلوگیری از سقط و درمان ناباروری انجام شود.

اخوان اکبری کاهش جمعیت کشور و استان اردبیل را یکی از معضلات جدی برشمرد و افزود: ما زنگ خطر را در کاهش جمعیت کشور حس می‌کنیم و قبل از اینکه به خط قرمز برسیم باید فکری به حال افزایش زادوولد در جامعه بکنیم.

وی ادامه داد: در 30 سال آینده 30 درصد جمعیت کشور ما را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهند که این خود قدرت کارآیی و توانمندی اقتصادی ما را کاهش خواهد داد و بهتر است از هم اکنون به فکر ترغیب و تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: نرخ ناباروری در استان اردبیل 20 درصد از میانگین کشوری بالاست و به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی مرکز درمان ناباروری خود را راه‌اندازی کرده تا درمان زوجین به سرعت انجام شود.

اخوان اکبری در پایان خاطرنشان کرد: در کنار فرهنگسازی و آموزش موضوع همکاری‌های بین‌بخشی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد که امیدواریم با یک همت و تلاش دسته‌جمعی آسیب‌ها و دغدغه‌ها در این زمینه رفع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر