کد خبر: 987140
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
بهداری سپاه با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر در ادامه تلاش‌ها برای محرومیت‌زدایی و اجرای طرح‌های مردم‌یاری و توجه به بهداشت و سلامت مردم مناطق محروم که توان مالی برای درمان خود را ندارند، اقدام به ویزیت رایگان و توزیع دارو در بین مردم روستای نوک‌آباد و روستا‌های همجوار کرد
سرويس ايران جوان آنلاين: ارائه خدمات رایگان پزشکی و دندانپزشکی در یک‌ماه اخیر به حدود ۵ هزار نفر از مردم مناطقی همچون سیستان‌وبلوچستان، بوشهر، خراسان‌شمالی و... بخشی از خدمات ارائه شده از سوی جهادگران بسیج جامعه پزشکی به شمار می‌آید. خدماتی که بخشی از محرومیت درمانی در مناطق کم‌برخوردار را کنار می‌زنند و شرایط را برای برخورداری مردم از خدمات برابر در تمام کشور فراهم می‌کنند. این خدمات هم شامل ارائه خدمات دندانپزشکی، ویزیت توسط پزشک عمومی، ارائه دارو، ارائه آموزش‌های بهداشتی دوره سالمندی و میانسالی، ارائه آموزش‌های فرهنگی، ارائه خدمات مامایی، غربالگری قند خون، غربالگری فشار خون و ارجاع افراد به مراکز خدمات جامع سلامت می‌شوند.

آغاز فعالیت بسیج جامعه پزشکی به سال‌ها قبل برمی‌گردد. به همان دوران دفاع مقدس که پزشکان و پرستاران فداکار و بسیجی در خطوط مقدم نبرد و درمانگاه‌های صحرایی به درمان زخم‌های مجروحان و آسیب‌دیده‌ها می‌پرداختند. بر اساس آمار موجود از آن سال‌ها حدود ۸۰ هزار پزشک و پیراپزشک در پشت خط مقدم حضور داشتند و صد‌ها شهید و جانباز را تقدیم انقلاب بزرگ اسلامی کردند. همین موضوع باعث شد در سال ۱۳۷۴ سازمان بسیج جامعه پزشکی تأسیس و پس از آن ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی به مردم مناطق محروم به یک روال همیشگی برای این جهادگران تبدیل شود؛ اتفاقی که شاید ثمره آن ارائه تعداد غیرقابل شماری خدمات پزشکی اعم از خدمات دندانپزشکی، ویزیت توسط پزشک عمومی، ارائه دارو، ارائه آموزش‌های بهداشتی دوره سالمندی و میانسالی، ارائه آموزش‌های فرهنگی، ارائه خدمات مامایی، غربالگری قند خون، غربالگری فشار خون و ارجاع افراد به مراکز خدمات جامع سلامت به مردم شده است. به تازگی و طی یک‌ماه در دی ماه نیز این جهادگران موفق به ارائه بالغ بر ۵ هزار خدمت پزشکی رایگان به مردم مناطق کم برخوردار استان‌هایی، چون سیستان‌وبلوچستان، بوشهر، خراسان‌شمالی و ... شده‌اند که با ارتقای سطح سلامت مردم شرایط را برای دریافت خدمات برابر در تمام کشور فراهم می‌کنند. در این خصوص می‌توان به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد که طی این مدت در قالب طرح‌های مختلف از جمله طرح شهید رهنمون چندصد خدمت پزشکی رایگان به مردم ارائه شده است. در این رابطه جانشین بسیج جامعه پزشکی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با اشاره به ویزیت رایگان ۷۸۴ بیمار در منطقه نوک‌آباد و زردکوه شهرستان ایرانشهر به بسیج گفت: «برای ارائه این خدمات اکیپ‌های پزشکی در قالب طرح شهید رهنمون به شهرستان ایرانشهر اعزام شدند و دست به خدمت‌رسانی زدند.» فاطمه کمیلی با اشاره به استقبال مردم برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی اضافه کرد: «در این طرح با اعزام تیم پزشکی چندتخصصی توسط کانون بسیج جامعه پزشکی شهرستان ایرانشهر ۱۸۶ بیمار ویزیت داخلی و ۱۴۸ بیمار به دکتر زنان و زایمان مراجعه کردند.» البته خدمات ارائه شده از سوی تیم پزشکی طرح شهید رهنمون فقط به همین تعداد محدود نمی‌شود و به گفته جانشین بسیج جامعه پزشکی سپاه سلمان استان ۱۶۶نفر از بیماران توسط پزشک اطفال و۲۸۴نفر نیز توسط پزشک عمومی مورد ویزیت قرار گرفتند و مبلغ۱۰۰میلیون ریال داروی رایگان در بین افراد توزیع شده است. کمیلی با تأکید بر این مطلب که توجه به سلامت مردم در مناطق محروم هدف فعالان بسیج جامعه پزشکی است، گفت: «در این برنامه بیمارانی که نیازمند پیگیری‌های پزشکی بیشتر باشند به مراکز درمانی معرفی می‌شوند.» فرمانده سپاه شهرستان ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان نیز در تکمیل مطالب فوق تأکید کرد: «بسیج جامعه پزشکی ایرانشهر در راستای خدمت بی‌منت به مردم ۴۵۰ بیمار را به‌صورت رایگان درمان کرد.» سرهنگ پاسدار حسین پودینه افزود: «بهداری سپاه با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر در ادامه تلاش‌ها برای محرومیت‌زدایی و اجرای طرح‌های مردم‌یاری و توجه به بهداشت و سلامت مردم مناطق محروم و دورافتاده که توان مالی برای درمان خود را ندارند، اقدام به ویزیت رایگان و توزیع دارو در بین مردم روستای نوک‌آباد و روستا‌های همجوار کرد.» شایان ذکر است از ابتدای امسال تاکنون ٩گروه پزشک بسیجی به مناطق محروم ایرانشهر اعزام شده‌اند.

بسیج جامعه پزشکی در کنار مردم مناطق محروم
مضاعف بر خدمت‌رسانی بسیج جامعه پزشکی به استان سیستان و بلوچستان، این جهادگران به استان‌های دیگری همچون گیلان نیز خدمت‌رسانی کرده‌اند. در این خصوص مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان گیلان با بیان اینکه گروه‌های جهادی سپاه مشکلات ساکنان مناطق محروم استان را به صورت محله‌محور برطرف می‌کنند به بسیج گفت: «در حال حاضر ۵۰ گروه پزشکی جهادگر در گیلان فعال هستند.» احمد ابراهیمی با اشاره به فعال بودن این تعداد گروه پزشکی در مناطق محروم استان اضافه کرد: «سپاه قدس گیلان با استفاده از نیرو‌های بسیجی و اعضای قشر‌های مختلف خود در تلاش است تا معضلات و مشکلات ساکنان مناطق محروم استان را به صورت محله‌محور برطرف کند.» علاوه بر این در استان بوشهر نیز بسیج جامعه پزشکی توانسته است برگ زرین دیگری را در پرونده خدمت‌رسانی رایگان خود به ثبت برساند. در این خصوص رئیس بسیج جامعه پزشکی استان بوشهر با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم از خدمات ارائه شده از سوی بسیج گفت: «هزار و ۷۴۹ بیمار توسط درمانگاه تخصصی صحرایی در نخل تقی عسلویه توسط پزشکان بسیجی این استان رایگان ویزیت و درمان شدند.» گفتنی است همانطور که اشاره شد تمام این خدمات در محدوده زمانی کوتاه یک‌ماه به مردم ارائه شده است. مراد علی فولادوند با تأیید مطالب فوق افزود: «بسیج جامعه پزشکی توانسته است خدمات متعدد ارتوپدی، اورولوژی، داخلی، زنان، اعصاب و روان، گوش، حلق و بینی، تغذیه، چشم‌پزشکی، پزشکی عمومی، روانشناسی، آموزشی، دندانپزشکی، سونوگرافی، آزمایش و خدمات دارویی رایگان را به مردم ارائه کند.» در استان البرز نیز به ۴۵ کودک مرکز خیریه کرج به صورت رایگان خدمات دندانپزشکی ارائه شده است. همچنین در شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی نیز تیم دندانپزشکی بسیج جامعه پزشکی توانسته است به حدود ۲۰۰ نفر خدمات رایگان ارائه دهد. در کنار خدمات ارائه شده، در استان هرمزگان نیز در یک اردوی پزشکی شمار قابل توجهی از مردم توانسته‌اند از چنین خدماتی برخوردار شوند. در این خصوص حسن کریم رحیمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: «این گروه جهادی که در روستای بلبل‌آباد مستقر شده است به ارائه روزانه ۱۰۰ نفر خدمات دندانپزشکی، ۲۰۰ نفر خدمات پزشکی عمومی، ۵۰ نفر خدمات تخصصی جراحی و ۵۰ نفر خدمات تخصصی اطفال مشغول است و یک گروه سیار نیز در منطقه گافر بشاگرد در حال خدمت‌رسانی است و دارو‌های موردنیاز به‌صورت رایگان توزیع می‌شود.» در شمال شرقی کشور نیز جهادگران پزشک توانسته‌اند در استان آذربایجان شرقی خدمات ارزنده‌ای ارائه کنند. در این راستا بهنام غفارزاده، مسئول بسیج جامعه پزشکی بیمارستان علوی گفت: «به همت بسیج جامعه پزشکی بیمارستان علوی و شش چشم پزشک ۵۰۰ نفر از بیماران بیمارستان رازی تبریز ویزیت رایگان شدند.» خدماتی که دی ماه به مردم مناطق مختلف کشور ارائه شده است و به طور حتم در بهمن‌ماه شمار این خدمات افزایش چشمگیری خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار