کد خبر: 986735
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
سفیر ایران در لاهه با بیان اینکه اروپا حاضر به قبول مسئولیتش در قبال غیرنظامیان زندانی که به داعش پیوسته‌اند، نیست، گفت: شهید سلیمانی مبارزاتی را برعهده گرفت که اروپایی‌ها نمی‌خواستند، انجام دهند.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: «علیرضا کاظمی ابدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی با روزنامه «الخمین داخبلاد» هلند به پرسش‌های مطرح شده در خصوص برجام، ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی، روابط ایران و آمریکا و ... پاسخ داد.

اروپایی‌ها زیاد حرف می‌زنند

سفیر ایران در این گفتگو درباره برجام و بدعهدی‌های اروپا عنوان کرد: اروپایی‌ها حرف زیاد می‌زنند، اما هیچ کاری انجام نمی‌دهند. اگر آن‌ها واقعاً معتقد به حفظ این توافق هستند، باید حرفشان را به عمل تبدیل کنند.

کاظمی ابدی افزود: ما به همه تعهدات خود عمل کرده‌ایم و در گزارشات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده است. هنگامی که ترامپ یک طرفه از برجام خارج شد، ما پس از مدتی طولانی انتظار، برخی از تعهدات توافق را به حالت تعلیق در آوردیم، به این امید که بتوانیم باز هم آن را برگردانیم.

به گفته این دیپلمات، اتحادیه اروپا نسبت به تهدیدات ترامپ مبنی بر مجازات شرکت‌های اروپایی در صورت انجام تجارت با ایران، خیلی حساس است و افزود: اگر نمی‌خواهید به حاشیه رانده شوید، پس باید شما هم متقابلاً هل بدهید. گر چه ممکن است این وسط، بینی‌تان خون بیاید، اما در نهایت چیزی را (که نمی‌خواهید) پس زده‌اید.

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آمریکا فقط عاشق گرفتن است و نه دادن. با این شیوه شما نمی‌توانید کار سیاسی کنید. به همین دلیل است که اروپا باید به عنوان ناجی وارد موضوع شود. مهم نیست که اوضاع چقدر پرتنش باشد، همیشه جایی برای مشورت وجود دارد. ما می‌خواهیم که به گفتگو درباره توافق ادامه دهیم و به همین دلیل از آن خارج نشده‌ایم.

سپهبد سلیمانی مبارزاتی را برعهده گرفت که اروپایی‌ها نمی‌خواستند انجام دهند

سفیر ایران در هلند درباره ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ادعای آمریکایی‌ها در این خصوص بیان کرد: شهید سلیمانی علیه تروریسم جنگید. قاسم سلیمانی برای ایران بسیار مهم بود. او سمبل انقلاب اسلامی در ایران بود و پس از شروع نبرد با داعش، معروف شد. خود من اولین بار، تصویر او را زمانی دیدم که به خاطر نقش او در جنگ علیه داعش و تروریسم در ایران و جا‌های دیگر منطقه عکسش در صفحه اول نیوزویک چاپ شده بود. به همین دلیل است که این همه از مردم عزادار او هستند. از دمشق، بغداد، موصل و تهران گرفته تا زادگاهش شهر کرمان.

وی در پاسخ به این سؤال که واشنگتن عنوان می‌کند سردار سلیمانی باعث ریخته شدن خون سربازان آمریکایی شده، اظهار داشت: این به دلیل تفکر سیاه و سفید در واشنگتن است. شما می‌توانید هر طور از هر کسی که می‌خواهید نام ببرید، اما واقعیت چیز دیگری است. او زمانی که برای دیدار با یک دوست متحد به عراق رفته بود، شهید شد. اما اگر به کسی برچسب تروریست بزنید، آیا می‌تواند توجیهی برای قتل او قرار گیرد؟

کاظمی ابدی بیان کرد:، اما سردار سلیمانی مبارزاتی را برعهده گرفت که اروپایی‌ها نمی‌خواستند انجام دهند. اروپایی‌ها، از جمله هلند اکنون حاضر به قبول مسئولیت خود درباره غیرنظامیان زندانی که در عراق به خاطر پیوستن به داعش زندانی هستند، نیستند، در حالی که داعش واقعاً مشکل آنهاست. آیا می‌دانید الان چه کسی بلندتر از همه می‌خندد؟ داعش. آن‌ها از دست او خلاص شده‌اند و می‌توانند دوباره شروع به فعالیت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که این فقط آمریکا نیست که برچسب تروریسم را بر روی سازمان‌ها و مردم می‌چسباند، بلکه ایران هم این کار را انجام می‌دهد و طبق قانون ایران، سربازان آمریکایی از این هفته تروریست خطاب شده‌اند و آیا الان این کار لازم بود؟ پرسید: چه کسی آن را شروع کرد؟ آمریکا. آن‌ها سال گذشته تصمیم گرفتند سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند. این غیرممکن است. نه تنها از نظر قانونی، بلکه از نظر سیاسی نیز امکانپذیر نیست. عاقلانه هم نیست. اما اگر ایالات متحده آمریکا بخواهد این بازی را انجام دهد، ما نیز می‌توانیم.

سفیر ایران در لاهه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی این تنش خاتمه می‌یابد؟ خاطرنشان کرد: من پیشگو نیستم.

اگر به ما حمله شود، پاسخ می‌دهیم

وی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری که حمله موشکی به پایگاه آمریکا در عراق را سیلی به صورت آمریکا برشمردند و اینکه این همه پاسخ ایران نیست و در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای در دستورکار ایران قرار دارد؟ عنوان کرد: من واقعا اطلاع ندارم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف را رهایی منطقه از حضور فاسد سربازان آمریکایی عنوان کرده‌اند. ایشان نمی‌خواهند این کار را با خشونت و نه با ابزار نظامی انجام دهند، بلکه بر اساس سیاست به این هدف برسند. فقط اگر به ما حمله شود، ما پاسخ متقابل خواهیم داد.

سفیر ایران در پاسخ به این سؤال که به گفته ایران، ۸۰ سرباز آمریکایی در حملات موشکی ایران کشته شدند، اما آمریکایی‌ها می‌گویند کسی کشته نشده، با لبخند گفت: پس بیایید روی ۴۰ نفر مصالحه کنیم.

وی اضافه کرد: البته ایالات متحده آمریکا خیلی قوی است، اما ترامپ هم منتظر خسارات بزرگ نیست. به همین دلیل است که وی پس از آنکه ما موشک زدیم، با احتیاط واکنش نشان داد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد در چند هفته گذشته بین کاخ سفید و پنتاگون در مورد تصمیم گیری در آمریکا اختلافاتی به وجود آمده است.

مصوبه پارلمان عراق، اولین ثمره خون شهید سلیمانی

به گزارش فارس، کاظمی ابدی درباره مصوبه پارلمان عراق برای خروج آمریکایی‌ها از این کشور نیز گفت: این اولین ثمره خون شهید سلیمانی است. دیگر از سربازان خارجی در عراق استقبال نمی‌شود. اگر آن‌ها به هر حال باقی بمانند، به عنوان یک نیروی اشغالگر شناخته خواهند شد. هیچ کس در منطقه منتظر نیرو‌های خارجی نیست. فقط در صورتی اجازه دارند بیایند که از آمدن آن‌ها استقبال شود.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا این مسئله در مورد نیرو‌های نظامی ایران در خارج نیز صدق می‌کند؟ تصریح کرد: ایران نیرویی در خارج ندارد. در مورد ما، فقط مشاوران نظامی هستند. آن‌ها در عراق اسلحه حمل نمی‌کنند. آن‌ها مانند آمریکایی‌ها برای خودشان پایگاه‌های نظامی ندارند. آن‌ها همچنین به درخواست عراق، کشور همسایه ما در آنجا حضور دارند.

ما خواستار یک عراق قوی و مستقل هستیم

سفیر ایران بیان کرد: هیچ کس خواستار آشوب در عراق نیست. اما این هرج و مرج تا حدی ناشی از حضور نیرو‌های خارجی است. این باعث ایجاد اختلاف می‌شود. بی ثباتی، هرج و مرج در عراق نیز عواقبی برای ما به همراه خواهد داشت که ما آن را نمی‌خواهیم. به همین دلیل، ما در جنگ با داعش به عراق کمک کردیم.

کاظمی ابدی گفت: ما خواستار یک عراق قوی و مستقل هستیم، بدون تروریست‌ها و بدون سربازان خارجی. اگر سربازان خارجی به ویژه آمریکایی‌ها، عراق را ترک کنند، این اولین گام مهم در جهت کاهش تنش خواهد بود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار