کد خبر: 986624
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۲
در شرایطی که امریکا قصد دارد جای پای خود را در عراق مستحکم کند، مردم و جریان‌های سیاسی این کشور برای بیرون راندن اشغالگران از خاک خود متحد شده‌اند. بغداد از نیرو‌های خارجی خواسته خاک عراق را ترک کنند و فرماندهان گروه‌های مقاومت هم با هشدار‌های مکرر به استفاده از قدرت نظامی برای بیرون کردن غربی‌ها و فراخوان تظاهرات میلیونی ضد امریکایی، زنگ خطر را برای واشنگتن و متحدانش به صدا درآورده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از ترور سردار سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس و همرزمانش به دست امریکا، عراق برای نیرو‌های امریکایی و اروپایی دیگر امن نیست و هر روز صدا‌های بیشتری از سوی عراقی‌ها برای خروج نیرو‌های خارجی از کشورشان شنیده می‌شود. به دنبال تصویب طرح اخراج نظامیان بیگانه از خاک عراق، مقامات این کشور رایزنی‌های خود را درباره ساز و کار اجرای این مصوبه فشرده کرده‌اند. هرچند مقامات واشنگتن مدعی هستند که بسیاری از مسئولان عراقی خواهان باقی ماندن نیرو‌های امریکایی در این کشور هستند، اما نخست‌وزیر موقت عراق در راستای عمل به مصوبه پارلمان و درخواست مردم و جریان‌های سیاسی بر خروج اشغالگران تأکید دارد. به گزارش شبکه المیادین، منابع مطلع عراقی روز چهار شنبه تأکید کردند عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر موقت این کشور بر موضع خود درباره لزوم خروج نظامیان اشغالگر امریکایی از عراق اصرار دارد. عادل عبدالمهدی همچنین با فیلیپ آکرمن، نماینده آلمان درباره عزم بغداد برای خارج کردن نیرو‌های خارجی از کشورش صحبت کرد. در این دیدار دو طرف درباره نسخه عراق برای آینده همکاری با کشور‌های عربی و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی، به شیوه‌ای که امنیت و حاکمیت ملی عراق حفظ شود و نیز تصمیم عراق برای پایان دادن به حضور نیرو‌های خارجی در خاکش به علاوه اشتیاق عراق برای حفظ همکاری‌اش در مقابله با تروریسم و نیز آموزش نیرو‌های عراقی و مقابله با بقایای داعش بحث کردند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم شامگاه سه شنبه در تماس تلفنی با عبدالمهدی با او به گفتگو درباره تحولات منطقه و موضوع عقب‌نشینی نیرو‌های خارجی از عراق پرداخت. هرچند متحدان امریکا خروج از عراق را شروع کرده‌اند، اما دولت امریکا تاکنون اقدامی در این راستا انجام نداده است و حتی بر حضور طولانی‌مدت خود در عراق اصرار دارد.

پاسخ درخور مقاومت
همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک عراقی‌ها، گروه‌های مقاومت این کشور هم برای بیرون راندن نیرو‌های خارجی مصمم هستند. رئیس فراکسیون النهج‌الوطنی عراق اعلام کرد پاسخ مقاومت عراق به ترور ابومهدی المهندس، نایب رئیس سابق حشدالشعبی به دست ارتش امریکا پاسخی درخور عراق و مسئولانه خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری المعلومه، احمد الاسدی روز چهار شنبه در سخنانی اعلام کرد: «حمله به ابومهدی المهندس حمله به عراق بود و تصمیم ما برای اخراج نیرو‌های بیگانه تصمیمی از سر احساسات نیست. اگر می‌خواستیم به شکلی احساساتی پاسخ بدهیم قاتلان فرماندهان شهید را کشته بودیم». وی افزود: «تصمیم پارلمان به اخراج نیرو‌های بیگانه یک تصمیم عاقلانه بود». الاسدی با بیان اینکه نشست روز دو شنبه رهبران مقاومت عراق به بررسی همه جزئیات و امور مربوط به مقابله با امریکایی‌ها پرداخته است، گفت: «راکت پراکنی‌های اخیر برای این است که قدرت واقعی مقاومت برای پاسخ به دشمن مخدوش شود. قدرت مقاومت خیلی بیشتر از یک راکت سرگردان است که به هدف نمی‌خورد». وی تأکید کرد: «امریکا از توان مقاومت و نفرات و تجهیزات آن باخبر است و پاسخ مقاومت عراق پاسخی مسئولانه و درخور عراق و بر حسب میزان خساراتی خواهد بود که از سوی امریکایی‌ها به عراق وارد آمده است». دفتر سیاسی گردان‌های حزب‌الله عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تجاوزگری‌های قدرت‌های متجاوز و جنایات‌شان و اصرار آن‌ها بر به چالش کشیدن اراده عراقی‌ها از طریق مخالفت با تصمیم پارلمان برای اخراج نیرو‌های بیگانه از خاک عراق دوچندان شده است». گردان‌های حزب‌الله همچنین تأکید کرد: «ملت شجاع ما گزینه‌های متعددی برای پاسخگویی به افزایش تجاوز نیرو‌های اشغالگر در اختیار دارد که از جمله آن ورود به صفحه جدیدی از پیکار است. ملت صبور و مجاهد عراق حماسه مردمی بزرگی را رقم خواهند زد». فرماندهان مقاومت عراق در روز‌های اخیر بار‌ها هشدار داده‌اند در صورتی که امریکا به مصوبه پارلمان برای خروج از عراق تمکین نکند، برای خروج اشغالگران به زور متوسل خواهند شد.

فراخوان تظاهرات میلیونی
مردم عراق همصدا با مسئولان این کشور قرار است با برگزاری تظاهرات میلیونی، صدای مخالفت خود را با حضور نیرو‌های خارجی در کشورشان اعلام کنند. حیدر اللامی، عضو شورای سیاسی جنبش النجباء، ضمن حمایت از فراخوان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر برای برگزاری تظاهرات میلیونی در سراسر عراق برای اخراج نظامیان امریکایی از عراق درباره مکان‌های برگزاری این تظاهرات که قرار است ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) برگزار شود، توضیح داد. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، وی گفت: «این تظاهرات میلیونی آخرین سناریو‌های واشنگتن در عراق را به شکست خواهد کشاند و در تمامی استان‌های عراق و دقیقاً در مکان‌هایی که تاکنون شاهد برگزاری تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز بوده، برگزار خواهد شد». شبکه المیادین هم به نقل از هادی العامری، رئیس سازمان بدر عراق نوشت: «از مردم عراق می‌خواهیم در تظاهرات میلیونی علیه اشغالگری امریکا که مقتدی صدر خواستار برگزاری آن شده، شرکت کنند». عالیه نصیف، نماینده پارلمان عراق هم درباره تظاهرات میلیونی مردم عراق گفت: «این حرکت به جهانیان، خواست ملت عراق در آزادی، استقلال حقیقی و رد هرگونه قیمومیت خارجی را که از گذشته تاکنون بوده و هنوز کابوسی است که سینه‌های عراقی‌ها را می‌فشرد، نشان خواهد داد».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار