کد خبر: 986607
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
برش‌هایی از نشست خبری رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک
رئیس کمیته ملی المپیک معتـقد است اگــر حاشیه‌ها وارد فضای ورزش قهرمانی نشود، کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ خواهد درخشید.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: ورزش ایران روز‌های حساس و پرمخاطره‌ای را تجربه می‌کند، از یک طرف تا المپیک کمتر از هشت ماه باقی مانده و از طرف دیگر مشکلات آماده‌سازی المپیکی‌ها با توجه به شرایط اقتصادی و ارزی در کنار مهاجرت برخی مدال‌آوران در چند ماه اخیر، شرایط ویژه‌ای را بر ورزش حاکم و خیلی‌ها را نگران نتایج کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ کرده است. هرچند صعود والیبال به المپیک و رسیدن سهمیه‌های کاروان ایران به ۴۱ سهمیه، نور امیدی در روز‌های سخت ورزش بود، اما در ادامه با تداوم ناکامی فوتبال در راه المپیکی شدن و حذف تیم امید، حسرت این رشته برای المپیک ۴۸ ساله شد تا جای فوتبال در کاروان المپیک ۲۰۲۰ هم مانند تمام ۴۴ سال گذشته خالی باشد. در چنین شرایطی دیروز رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در یک نشست خبری روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت تا درباره آخرین وضعیت کاروان ایران و همچنین موضوعات جانبی که المپیکی‌ها را در سال المپیک به حاشیه برده است، صحبت کند.

باخ انتظار دارد کاروان ایران در توکیو بدرخشد
رئیس کمیته ملی المپیک در ابتدا درباره سفرش همراه با وزیر ورزش به لوزان سوئیس که در راستای تقویت دیپلماسی ورزشی صورت گرفته بود، صحبت کرد. سفر صالحی‌امیری و سلطانی‌فر و دیدار آن‌ها با مقامات کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی از آن جهت اهمیت ویژه‌ای دارد که در ماه‌های اخیر لابی صهیونیست‌ها با توجه به مبارزه نکردن ورزشکاران ایرانی با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس به شدت به دنبال تعلیق و منزوی کردن ورزش ایران در سطح جهانی است.

با وجود جوسازی‌های اسرائیلی‌ها به گفته صالحی‌امیری مقامات کمیته بین‌المللی المپیک، موضع حمایتی نسبت به ایران دارند: «در جلساتی که با آقای باخ به عنوان رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و سایر مدیران IOC برگزار کردیم، موضع کمیته بین‌المللی المپیک از ورزش ایران حمایتی بود و آقای باخ در حمایت از ورزش قهرمانی در کشورمان تعبیر زیبایی داشت و عنوان کرد که ما انتظار داریم کاروان ایران با قدرت و شجاعت در المپیک ۲۰۲۰ بدرخشد.»

رئیس کمیته ملی المپیک معتقد است با وجود جوسازی‌ها برای موفقیت در المپیک توکیو، فضای ورزش باید از حاشیه‌ها دور باشد: «برای کاهش تهدید‌ها و افزایش فرصت‌ها نیازمند توسعه روابط و بهبود دیپلماسی ورزشی هستیم، اما عده‌ای تلاش می‌کنند فضا را آلوده کنند. در مقابل ما هم تلاش می‌کنیم این فضا را سالم و آرام نگه داریم. معتقدیم اگر حاشیه وارد فضای ورزش قهرمانی ما نشود، در المپیک ۲۰۲۰ درخشش خوبی خواهیم داشت.»

شفاف‌سازی دوباره درباره تعلیق سیاسی جودو
تعلیق جودو و آخرین تلاش‌هایی که برای رفع آن از سوی مسئولان کمیته ملی المپیک در رایزنی با مقامات IOC صورت گرفت، از دیگر مباحثی بود که صالحی‌امیری در نشست خبری دیروز به آن پرداخت: «در دیدار با باخ و مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک، ابهاماتی در مورد جودو وجود داشت که صحبت کردیم و گفتیم سناریو از پیش تعیین شده بوده و اسناد و دلایل محکمی هم در این خصوص داریم. مدارک را برای CAS ارسال کردیم و در آینده نزدیک پرونده دوجانبه‌ای در دادگاه عالی ورزش رسیدگی خواهد شد. مواضع خود را کامل در مورد جودو به باخ اعلام کردیم و گفتیم این تعلیق غیراخلاقی، غیرحقوقی و فاقد وجاهت حقوقی است.»

صالحی‌امیری معتقد است که در دیدار با باخ همچنان بر ظالمانه بودن تعلیق جودو تأکید کرده است: «همچنان معتقدیم این تعلیق ظالمانه بوده است. رئیس فدراسیون جهانی فشاری را روی ورزشکار ایرانی آورده و شرایط را برای حضور او در یک کشور اروپایی فراهم کرده است. ما همه این مسائل را دخالت در امور ورزش ایران می‌دانیم. توماس باخ هم اعلام کرد که منتظر حکم دادگاه CAS می‌ماند و بعد موضع‌گیری می‌کند.»

به خانه پدری برمی‌گردند
ماجرای مهاجرت کیمیا علیزاده به کشور هلند در هفته اخیر سبب شده بار دیگر تغییر تابعیت برخی مدال‌آوران و قهرمانان ورزش کشورمان حاشیه ساز شود. رئیس کمیته ملی المپیک، اما در این باره نظر قابل تأملی داشت: «ما نباید مانع مهاجرت شویم، بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم که ورزشکار در داخل و خارج از کشور احساس آرامش کند. وزیر ورزش در لوزان در دیداری که با باخ داشتیم، اعلام کرد که هیچ کدام از ورزشکارانی که مهاجرت کرده‌اند، منعی برای بازگشت ندارند و ما ورزشکار ممنوع‌الخروج یا ممنوع‌الورود نداریم. باید تلاش کنیم عوامل کششی را در داخل افزایش و عوامل رانشی را کاهش دهیم. در طول سال هزاران نفر از کشورمان به دیگر کشور‌ها مهاجرت می‌کنند. از این چند هزار نفر، شاید چند نفر هم از جامعه ورزش باشند و نباید آن را سیاه جلوه دهیم.»

البته صالحی‌امیری امیدوارانه از بازگشت ورزشکاران مهاجرت‌کننده صحبت کرد: «میلیون‌ها نفر در داخل برای کسب سکو و افتخارآفرینی برای ایران تلاش می‌کنند و چند نفر نیز مهاجرت کرده‌اند. ما نسبت به مسئله مهاجرت رویکرد منفی، تخریبی یا سیاسی نداریم. آن‌ها با انگیزه‌های ثانویه مهاجرت کردند، نه سیاسی، پس باید شرایط برای بازگشت مجدد آن‌ها فراهم شود. این رفتن ورزشکاران یک قهر و عصبانیت مقطعی است و این‌ها بچه‌های ایران هستند و بی‌شک به خانه خود برمی‌گردند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار