کد خبر: 986142
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
امریکا برای جلوگیری از اخراج تقلا می‌کند
از زمانی که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق از امریکایی‌ها خواست خاک کشورش را ترک کنند، واشنگتن اقدامات در جبهه‌های مختلف از جمله تقویت نیرو‌های داعشی و مطالبه پول را تشدید کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «حافظ بشاره» کارشناس امنیتی عراق با هشدار درباره تحرکات امریکا برای کشاندن داعشی‌ها به شهر‌های بغداد، کربلا و نجف و نیز طرح امریکایی‌ها برای آزادی زندانیان داعشی گفت: «پس از اینکه تعدادی از نقشه‌های واشنگتن در منطقه با شکست روبه‌رو شد و نتوانست تصویب طرح اخراج نیرو‌های بیگانه از عراق را مختل کند، درصدد اجرای نقشه‌های دیگری از طریق نفوذ در تظاهرات و سوءاستفاده از برخی عوامل سیاسی است.» وی افزود: «امریکا در حال آماده‌سازی شرایط برای اجرای برنامه جدیدی در عراق طی روز‌های آینده است که این برنامه شامل جمع‌آوری عناصر داعشی از عراق و سوریه خواهد بود. طرح یادشده، شامل برنامه‌ریزی برای یک حمله گسترده برای اشغال بغداد، کربلا و نجف است و با آزادی زندانیان داعش از زندان‌های عراق و افزودن آن‌ها به نیرو‌های مهاجم همراه خواهد بود.» وی تصریح کرد: «این حمله قرار است با سوءاستفاده از برخی سیاستمداران مزدور و دست‌نشانده از جمله برخی نمایندگان مجلس، مقامات ارشد و فرماندهان نظامی فرماندهی شود.»

از طرفی امریکا اقدامات اقتصادی را هم علیه عراقی‌ها در پیش گرفته است. وزارت خزانه‌داری این کشور به مقامات عراقی اطلاع داده که احتمال دارد امکان دسترسی به هر حسابی در بانک مرکزی امریکا قطع شود. درآمد‌های حاصل از فروش نفت عراق در این بانک سپرده‌گذاری شده و این اقدام امریکا می‌تواند تهدیدی برای وارد کردن ضربه‌ای دردناک به اقتصاد شکننده عراق باشد.

احتمال بازگشتن دوباره نخست‌وزیر
این در حالی است که در عراق همچنان اختلاف‌نظر‌ها درباره معرفی نخست‌وزیر ادامه دارد و بازگشت دوباره عبدالمهدی به قوت خود باقی است. در صورت تحقق چنین طرحی، وی بار دیگر نخست‌وزیر خواهد شد و در طول یک سال آینده زمینه‌ها برای برگزاری انتخابات فراهم می‌شود. بسیاری از چهره‌ها در عراق معتقدند که این اقدام، ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار است.

امکان خرید اس ۴۰۰ منتفی نیست
مقامات عراقی به موازات پیشبرد طرح‌های سیاسی، برنامه‌هایی برای خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه را رد نکرده‌اند؛ اقدامی که می‌تواند نوعی واکنش به طرف امریکایی باشد. روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال با انتشار سخنان «کریم علیوی» عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق نوشت: «ما در حال گفتگو با روسیه در مورد سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ هستیم، اما هنوز قراردادی را امضا نکرده‌ایم. عراق باید این موشک‌ها را به دست بیاورد، مخصوصاً از آنجایی که امریکایی‌ها بار‌ها ما را ناامید کرده‌اند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار