کد خبر: 985565
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
وزیر بازرگانی چین اعلام کرد هفته آینده فاز نخست توافق تجاری چین و آمریکا امضا خواهد شد، اما برخی رویارویی دو قطب بزرگ اقتصادی جهان را با هدف تعیین قلمرو‌های آن‌ها در جهان می‌دانند که به این زودی پایان نمی‌یابد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزیر بازرگانی چین اعلام کرد که هفته آینده فاز نخست توافق تجاری چین و آمریکا امضا خواهد شد.

وی اعلام کرد: لیو هی، معاون نخست‌وزیر و همچنین نماینده ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفتگو با نمایندگان تجاری آمریکا توافقات جاری را در واشنگتن امضا خواهند کرد.

گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد: لیو در ۱۳ تا ۱۵ ژانویه از واشنگتن دیدار کرده و فاز یک توافق تجاری با آمریکا را امضا خواهند کرد.

گائو در اظهارات مختصری به خبرنگاران اعلام کرد: تیم‌های مذاکره‌کننده هر دو طرف در ارتباط و تعامل نزدیک با همدیگر درباره موضوعات مورد توافقی که قرار است امضا بشود، هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ۳۱ دسامبر اعلام کرد: فاز یک توافق تجاری با چین در ۱۵ ژانویه در کاخ سفید باید امضا شود.

ترامپ همچنین اعلام کرد که او توافق را با نمایندگان ارشد چینی امضا می‌کند و پس از آن به چین سفر می‌کند تا درباره سایر فاز‌های این توافق بحث و گفتگو کنند.

توافق بر سر فاز یک ماه گذشته حاصل شد و انتظار می‌رفت که تعرفه‌ها کاهش یافته و خرید‌های چین از آمریکا به ویژه در حوزه‌های کشاورزی و انرژی و کالا‌های تولیدی افزایش یابد، اما وجود برخی تنش‌ها و مشاجره‌ها درباره تجهیزات کالای هوشمند مانع از این کار شد.

در عین حال که هیچ کدام از این موضوعات عمومی اعلام نشد، اما مقامات چینی همچنان به دیدگاه‌های کلیدی این توافق نظیر افزایش میزان واردات کالا و خدمات از آمریکا تا سقف ۲۰۰ میلیارد دلار پایبند هستند.

آمریکا جنگ تجاری را با چین طی ۱.۵ سال گذشته به راه انداخته است. اتهام آمریکا این است که این کشور معاملات ناعادلانه و غیرمنصفانه‌ای با آمریکا از جمله سرقت کالا‌های هوشمند و پرداخت یارانه به برخی کالا‌ها را انجام می‌دهد که یک اقدام ناعادلانه است و به نفع شرکت‌های چین تمام می‌شود.

جنگ تجاری بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین، پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ۶ ژوئیه ۲۰۱۸ بر اعمال ۳۴ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر واردات کالا‌های چینی و در عمل متقابل چین در قبال کالا‌های آمریکایی دارد. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود سواستفاده‌های چین از سامانه نابسامان بین‌المللی و روش‌های نامنصفانه را از میان بردارد. در آوریل ۲۰۱۸ طی درخواستی از سازمان تجارت جهانی تقاضا کرد که بررسی کند آیا چین در حال زیر پا گذاشتن حقوق مالکیت فکری است یا نه؟

آنطور که کارشناسان می‌گویند جنگ تجاری چین و آمریکا نه به دلیل مشکلات تجاری بین دو کشور بلکه به دلیل مسائل سیاسی است، در حقیقت چین که به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی ظاهر شده و در آستانه از میان برداشتن هژمونی اقتصادی آمریکا در جهان است، نمی‌خواهد به راحتی تسلیم سیاست‌های آمریکا از جمله سیاست‌های اقتصادی وی شود که هر زمانی کفه آن به سمت آمریکا سنگینی می‌کرد.

چین و آمریکا با این جنگ تجاری، در حقیقت میخواهند قلمرو سیاسی خودشان را تعریف کنند و به این دلیل این جنگ تجاری به این زودی پایان نخواهد یافت و رفت و برگشت‌های زیادی خواهد داشت شاید هم یک زمان طولانی ادامه خواهد یافت.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار