کد خبر: 984466
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
وزیر دفاع آمریکا با متهم کردن «الحشد الشعبی» به تحریک واشنگتن، گفت آمریکا ممکن است علیه عراق دست به حملات «پیش‌دستانه» بزند.

سرویس بین الملل جون آنلاین: «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه با متهم کردن «الحشد الشعبی» به انجام «اقدامات تحریک‌آمیز»، عراق را به حملات نظامی بیشتر تهدید کرد.

اسپر که در ساختمان وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، هدف از اعزام نیرو‌های نظامی بیشتر به منطقه غرب آسیا را ایجاد بازدارندگی در برابر ایران توصیف کرد و مدعی شد که حمله راکتی اخیر به یک پایگاه نظامی آمریکا در «کرکوک» و همچنین اعتراضات در برابر سفارت آمریکا در بغداد با سازماندهی و دستور ایران انجام شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی گفت: «حمله به نیرو‌های ائتلاف، تازه‌ترین مورد تهاجمات ایران است. نیرو‌های ایالات متحده، برای تقویت امنیت [در سفارت]مستقر شده‌اند.»

وی سپس گردان‌های حزب‌الله عراق را که اخیرا هدف حمله نظامی آمریکا قرار گرفته‌اند، به تلاش برای تحریک واشنگتن متهم کرد و گفت: «فکر می‌کنم که گردان‌های حزب‌الله ممکن است در آینده رفتار تحریک‌آمیز تازه‌ای انجام دهد. اگر چنین کاری کنند، بابت آن پشیمان خواهند شد.»

وزیر دفاع آمریکا در ادامه از این هم فراتر رفت و گفت ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است.»

او حمله نظامیان آمریکایی در کرکوک را «عبور از خط [قرمز]» واشنگتن توصیف کرد و گفت حمله به مواضع الحشد الشعبی، «پاسخ قدرتمند» آمریکا بود که به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انجام گرفت.

وی همچنین به انتقاد از دولت عراق پرداخت و گفت: «من اقدام کافی از جانب [دولت]عراق برای پرداختن به مسئله گروه‌های مورد حمایت ایران را شاهد نبوده‌ام. آن‌ها باید برای پاسخگو کردن عاملان حمله به نیرو‌های آمریکایی اقدامات بیشتری انجام دهند.»

اظهارات اسپر چند روز پس از آن انجام می‌شود که جنگنده‌های آمریکایی مقر‌های گردان‌های حزب‌الله در نزدیکی شهر «القائم» را هدف حمله قرار دادند. در این حملات، نزدیک به ۳۰ نفر شهید و ده‌ها تن زخمی شدند. در پی این حملات که نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می‌آید، هزاران نفر از مردم عراق روز سه‌شنبه در برابر سفارت آمریکا تجمع کردند.

وزیر دفاع آمریکا در مورد این تجمع و تلاش برخی از معترضان برای ورود به محوطه سفارت آمریکا، گفت کسی به محوطه اصلی سفارت دسترسی پیدا نکرده است. اسپر توضیح داد: «آن‌ها به مجموعه بیرونی که باید توسط نیرو‌های امنیتی عراقی مورد محافظت قرار می‌گرفت، دسترسی پیدا کردند.»

به گفته وی، بعد از آنکه آمریکا ده‌ها نیروی نظامی در سفارت مستقر کرد، این مجموعه اکنون «به خوبی» امن است.

معترضان دیروز به درخواست دولت و الحشد الشعبی اطراف سفارت آمریکا را ترک کردند، اما گفته‌اند که از پارلمان می‌خواهند طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کند. آمریکا اکنون به بهانه مبارزه با داعش، بیش از ۵۰۰۰ نیرو در عراق دارد. دولت عراق می‌گوید آمریکا با حمله به مواضع نیرو‌های عراقی، توافقات دوجانبه در مورد استقرار نیرو در عراق را نقض کرده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار