کد خبر: 984398
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
معاون فرهنگی شهردار:
اختتامیه نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان "شهرمن" با محوریت موضوعات شهروندی با ارسال 409 اثر به دبیرخانه جشنواره از 21 استان کشور، روز پنج شنبه 12 دی ماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره ها اظهار کرد: صورت بندی جشنواره ها منجر به جریان سازی در بطن جامعه مدنی می شوند؛ هدف از برگزاری جشنواره تبدیل پدیده فرهنگی به یک مساله اجتماعی است تا در فرایندی در بطن و متن جامعه خودش را بازتولید کند.

وی افزود: هدف دیگر از برگزاری جشنواره این است که موضوعاتی که در متن جامعه به صورت بسته وجود دارد به مساله آشکار تبدیل شود و جشنواره این قابلیت را دارد که جامعه را نسبت به آن مساله حساس کند. به عبارت دیگر جشنواره ها «فرایندمحور» هستند؛ به این معنا که در درونشان با دگرگونی که ایجاد می کند منجر به مبادله، حرکت و کنش می شود تا هوشمندانه وظایف استعدادیابی، توانمندسازی، گفتمان سازی و مهمتر از همه شبکه سازی را بازتولید کند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه جشنواره ها قابلیت تبدیل مساله به مساله اجتماعی را دارند افزود: با برگزاری جشنواره ها حیطه نخبگانی به حوزه های مدنی وارد می شود و فرصت هایی از بطن فضای مدنی رصد می شود تا در خدمت جریان مدنی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «شهرمن» که توسط اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری صورت بندی شده ناظر بر این امر است که چه متنی می تواند بیشترین اثربخشی را بر مخاطب خود داشته باشد.

عیدی با اشاره به دو روش تولید محتوا تصریح کرد: یک روش این است که متناسب با سلیقه افراد دست به تولید محتوا بزنیم و روش دیگر این است که خودمان را به محک جامعه مدنی بسپاریم.

وی افزود: جشنواره «شهرمن» با محک گذاشتن شهروندان در جامعه مدنی و پرسش گری به دنبال این است که موضوعاتی متناسب با میدان تجربه خالق اثر شکل گیرد تا در هندسه جغرافیایی با سلایقی متناسب با ضرورت های زیستی، متنی خلق شود که بتوان دست به گزینش زد.

عیدی علت علاقه خود به جشنواره «شهرمن» را قصه گو کردن شهروندان دانست و گفت: سالهاست که جامعه ما از شعرو قصه خودش دور شده است و نمی تواند متناسب با مسائل و ضرورت های زیستی و حال خودش دست به تولید بزند. جشنواره «شهرمن» توانست فرصتی فراهم کند تا جامعه نسبت به موضوعات شهروندی حساس شود، قصه ها و شعرهای خودش را با زبان خودش بگوید، دست به تولید بزند؛ اگرچه با معیارهای شعرو داستان همگون نباشد که هیچ مهم نیست؛ اما همین که شهروندان قصه های خودشان را بگویند کفایت می کند که غایت این جشنواره همین است.

وی با تاکید بر اینکه با بازتولید حوزه مدنی و قصه های مرتبط با آن اظهار کرد: اگر متناسب با هر نیازی، شهروندان به خلق قصه و شعر بپردازند و شهر حکایت خود را بازگو کند آن وقت در شهر بهزیستی و نشاط فرهنگی نمود پیدا خواهد کرد؛ اتقاقی که در گذشته می افتاد و شعر و قصه متقدمین ما پاسخی به نیازهای شهر بود. 

وی افزود: برگزاری جشنواره ها می تواند ما را از زندان محدود خودمان خارج کند و به دریای سیال و عمیق جامعه متصل کرده و به مشارکت جویی اجتماعی شتاب بخشد و دریچه ای شود تا مسئولان به جنبه های ندیده از زاویه دید شهروندان بنگرند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار