کد خبر: 984347
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
در حالی که معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از رشد ۱۹درصدی بودجه امور زنان و خانواده در سال ۹۹ خبر داده است، در لایحه ارسالی دولت به مجلس بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست حذف شده است!
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: در عوض بخش اعظم بودجه این معاونت به ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی اختصاص داده شده است. حالا مجلسی‌ها خودشان دست به کار شده‌اند و برای بیمه زنان سرپرست خانوار پیشنهاد بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی داده‌اند؛ بودجه‌ای که به نظر نمی‌رسد چندان دردی از این زنان را دوا کند، اما در برابر کار دولت در حذف بودجه بیمه این بخش از جامعه زنان، قابل توجه است.

زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست اگرچه یکی از مهم‌ترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند، بنا به شرایط خاصشان شانه به شانه آسیب‌ها قدم برمی‌دارند، اما دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ نشان داد که این بخش از جامعه برایش اهمیتی ندارد!

تفاوت بودجه زنان در ۹۹ با ۹۸
آن‌طور که طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص بودجه زنان در لایحه سال ۹۹ گفته است، اظهار کرد: «لایحه بودجه امسال حوزه زنان با لایحه سال ۹۷ تفاوت‌هایی دارد که اولین تفاوت آن حذف جز ۱۹ و ۲۲ از تبصره ۱۴ است که درخصوص بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست می‌باشد که این مورد در قانون بودجه پارسال وجود داشت، ولی امسال حذف شده است.»

به گفته وی، امسال بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ۲۵ میلیارد تومان یعنی ۱۹ درصد افزایش داشته، در حالی که سال گذشته ۲۱ میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر بودجه شورای فرهنگی اجتماعی زنان هم ۱۸ درصد کاهش داشته است. موضوعی که سیاوشی در واکنش به آن می‌گوید: «این مسئله هم به دلیل حذف برنامه پژوهش‌های کاربردی ذیل عالی انقلاب فرهنگی بوده و علت حذف آن هم مشخص نیست.»

اختصاص قسمت اعظم بودجه زنان برای عدالت جنسیتی
زهرا جواهریان معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم با اشاره به این افزایش ۱۹ درصدی بودجه معاونت زنان وقتی می‌خواهد درباره محل هزینه‌کرد این بودجه توضیح بدهد، تصریح می‌کند: «طرح شاخص‌های عدالت جنسیتی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که معاونت در سه ماهه آخر سال ۹۸ و به طور ویژه در سال ۹۹ آن را پیگیری می‌کند و قطعاً بخش اعظمی از اعتبارات سال ۹۹ به این موضوع اختصاص دارد.»

مجلس بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار را اضافه کرد
در حال حاضر مجلسی‌ها خودشان برای تعیین ردیف بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست آستین بالا زده‌اند. زهرا ساعی، رئیس کمیته جوانان، زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب پیشنهاد تعیین مبلغ۴۰۰میلیارد تومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار و تعیین ردیفی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در بودجه ۹۹ جهت ارائه در کمیسیون تلفیق خبر می‌دهد. به گفته وی، براساس روال سنوات گذشته در کمیسیون اجتماعی تلاش کردیم همچون بودجه سه سال گذشته ردیفی به بیمه زنان سرپرست خانوار تخصیص داده شود، کمااینکه در بودجه ۹۷ مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان و در بودجه ۹۸ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده شد. ساعی تأکید می‌کند: «این پیشنهاد از مطالبات فراکسیون زنان مجلس بوده که در کمیسیون اجتماعی آن را به طور ویژه پیگیری کردیم تا اینکه مصوب به کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ فرستاده شد.» رئیس کمیته جوانان، زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب‌شدن این بودجه پیشنهادی در صحن علنی مجلس خوش‌بین است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار