کد خبر: 983083
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان‌شرقی گفت: جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها به ویژه کلانشهرها جزو اولویت‌های اصلی دستگاه قضائی است.

احمد موقری در جلسه کارگروه پیش بینی و پیشگیری از بافت های ناکارآمد شهری و پیگیری طرح های مرتبط با توانمندسازی جامعه روستایی استان، بر لزوم توانمندسازی روستانشینان آذربایجان شرقی با هدف جلوگیری از مهاجرت و گسترش حاشیه نشینی تاکید کرد.

وی افزود: اغلب مسایل و مشکلات اجتماعی شهری که ناشی از حاشیه نشینی است، نتیجه مهاجرت های بی رویه و نامتعارف و اسکان مهاجران در مناطق حاشیه نشین شهرها است.

موقری، تداخل فرهنگی، بی هویتی، عدم امکان شناسایی افراد، عدم وجود خدمات شهری و پایین بودن درآمد سالیانه را از جمله مشکلات و معضلات ناشی از حاشیه نشینی دانست که خود را در قالب جرایم و پرونده های متعدد قضائی در دادگستری های نشان می دهد.

وی ساماندهی مسایل حاشیه نشینی و جلوگیری از مهاجرت افراد از روستا به شهرها را یکی از سیاست های اولویت دار قوه قضاییه اعلام و بر پرهیز از موازی کاری و مداخله در وظایف درون سازمانی و ذاتی ادارات ذی مربوط در این حوزه تاکید کرد.

موقری توانمندسازی جامعه روستایی در کنار اقدامات در مقصد مهاجرت در راستای جلوگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری و لزوم اشتغال زایی و درآمدزایی در مناطق روستایی را مورد تاکید قارر داد و گفت: در این زمینه اقدامات حوزه گردشگری برای توانمندسازی روستاییان برای رونق اقتصادی لازم و ضروری است.

وی از انتخاب دو دهستان در شهرستان های سراب و مرند به عنوان نقاط هدف آبادانی و هدایت منابع برای گسترش صنایع و گردشگری متناسب با فرهنگ بومی و مسایل مربوط به آب و خاک خبر داد که می تواند ضمن رفع مشکلات اقتصادی روستاییان، آنها را از مهاجرت به شهرها منع کند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی اضافه کرد: ایجاد کمربند سبز در شهرها از دیگر اقدامات موثر با هدف جلوگیری از حاشیه نشینی است که باید با قدرت و سرعت بیشتری تداوم یابد.

موقری اظهار داشت: در حال حاضر آذربایجان شرقی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ پارچه روستا دارد که ۲۷ درصد جمعیت استان را شامل می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر