کد خبر: 983060
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۴
با تداوم اعتراضات و بی‌ثباتی سیاسی
تداوم اعتراضات و بی‌ثباتی سیاسی در عراق، زمینه را برای موج‌سواری تروریست‌ها فراهم کرده است و شواهد و قرائن حاکی از این است که گروه داعش درحال تجدید قوا در این کشور است. امریکا نیز به این گروه تکفیری کمک‌های تسلیحاتی می‌کند تا بتواند به عنوان اهرم فشاری برای گرفتن امتیازات سیاسی از بغداد استفاده کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: درحالی که طومار گروه تروریستی داعش دو سال پیش به دست نیرو‌های ارتش و بسیج مردمی عراق برچیده شد، اما شروع دور جدید اعتراضات و خشونت‌ها در این کشور فرصت مناسبی را برای تروریست‌ها فراهم کرده است تا مجدداً خود را احیا کنند. مقام‌های کردی و دستگاه‌های اطلاعاتی در کشور‌های غربی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که حضور داعش در عراق یک شورشگری حساب شده است و حملات این گروه در حال افزایش است. لاهور طالبانی، از مقام‌های ارشد ضدتروریستی کردستان عراق روز دو شنبه گفت که داعش اکنون ماهرتر و خطرناک‌تر از القاعده است. طالبانی گفت: «آن‌ها از تاکتیک‌ها و فنون بهتر برخوردارند و پول خیلی بیشتری در اختیار دارند. آن‌ها قادرند وسایل نقلیه، سلاح، آذوقه و تجهیزات بخرند. از نظر فنی ماهرترند و یافتن آن‌ها دشوارتر است؛ بنابراین مثل القاعده‌ای هستند که مواد نیروزا تزریق کرده باشد.» این مقام کرد تأکید کرد: «داعش ۱۲ ماه گذشته را درحال بازسازی «بقایای خلافت اسلامی بوده است». طالبانی گفت: «ما می‌بینیم که فعالیت‌های این گروه حالا بیشتر شده و به نظر ما مرحله بازسازی این گروه کامل شده است.» او می‌گوید داعش اکنون با ماهیتی متفاوت در حال ظهور است، به طوری که دیگر به دنبال کنترل بخش‌هایی از خاک عراق نیست و مانند سلف خود القاعده به گروهی پنهان بدل شده است. به گفته او داعش اکنون در کوه‌های حمرین در شمال عراق پناه گرفته است، تا از دسترسی ارتش عراق دور باشد. طالبانی می‌گوید: «اینجا در حال حاضر کانون فعالیت داعش است. یک رشته کوه بلند که کنترل آن برای ارتش عراق سخت است. مخفیگاه‌ها و غار‌های زیادی در این ناحیه وجود دارد.» او اخطار داد: «داعش از ناآرامی‌های کنونی در پایتخت عراق تغذیه می‌کند و این گروه از رنجش مسلمانان سنی که در عراق اقلیت هستند استفاده می‌کند. این یک الگوی خونین و آشنا در عراق است». در هفته‌های اخیر، نیرو‌های حشدالشعبی عراق حملات پراکنده تروریست‌های داعش را در مناطق مختلف خنثی کرده‌اند. هرچند ناامنی و بی‌ثباتی این روز‌های عراق، زمینه رشد و قدرت‌گیری داعش را فراهم کرده، حمایت برخی کشور‌ها نیز به احیای مجدد آن کمک کرده است.

یک مقام مطلع در حشدالشعبی روز دو شنبه از تداوم کمک‌های تسلیحاتی امریکا به عناصر داعش در مناطق غربی عراق و به طور مشخص در کوه‌های مکحول و جزیره الحضر خبر داد. این منبع آگاه در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: «امریکایی‌ها از پایگاه‌های نظامی خود در منطقه غربی سوءاستفاده می‌کنند و با ترسیم مرزی در اطراف آن، مانع نزدیک شدن هر شخصی به این پایگاه‌ها می‌شوند و اغلب تعقیب‌وگریز‌های حشدالشعبی علیه گروه‌های تروریستی در نهایت در همین مرز‌های ترسیمی اطراف پایگاه‌های امریکایی متوقف می‌شود». وی افزود: «نیرو‌های حشدالشعبی در صورت عبور از این مناطق و مرز‌های ترسیمی، با مقابله و درگیری مسلحانه نیرو‌های امریکایی حاضر در منطقه غربی عراق مواجه می‌شوند». در ماه‌های اخیر اخباری منتشر شده است که امریکا صد‌ها تن از تروریست‌ها و خانواده‌های‌شان را از سوریه به عراق منتقل کرده است. هدف امریکایی‌ها از این تحرکات، افزایش فشار‌ها به دولت عراق برای گرفتن امتیازات سیاسی و اقتصادی است.

تداوم بی‌ثباتی سیاسی
به‌رغم پایان مهلت قانونی برای انتخاب نخست‌وزیر عراق، پارلمان این کشور در این مسیر ناکام مانده است و این مسئله به تداوم بی‌ثباتی سیاسی در این کشور دامن زده است. قرار بود پارلمان عراق دیشب به وقت محلی جلسه‌ای را برای تصمیم‌گیری نهایی درباره درخواست رئیس‌جمهور برای تعیین فراکسیون اکثریت برگزار کند. به گزارش شبکه الجزیره، دادگاه عالی فدرال عراق پیش‌تر در حکمی درخصوص اختلافات سیاسی پیرامون فراکسیون اکثریت در پارلمان اعلام کرد: «فراکسیون اکثریت به فراکسیونی گفته می‌شود که از یک یا دو لیست یا بیشتر تشکیل شود. ائتلاف البناء می‌گوید فراکسیون اکثریت را در پارلمان دارد. این فراکسیون ۱۵۰کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی را در اختیار دارد». اختلاف فراکسیون‌های عراق درحالی است که برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور تأکید کرده که اگر احزاب بخواهند به اعمال فشارهای‌شان بر او ادامه دهند از سمت خود استعفا می‌دهد. از سوی دیگر، منابع عراقی دیروز از شروع اعتصاب غذای معترضان در میدان التحریر بغداد همزمان با اتمام مهلت مقرر در قانون اساسی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور خبر دادند. در شبکه‌های اجتماعی تصاویر ده‌ها معترض که نواری بر دهان خود به نشانه شروع اعتصاب غذا بسته‌اند، منتشر شده است. منابع عراقی اعلام کردند که این اقدام در واقع نوعی اعتراض مسالمت آمیز برای فشار بر پارلمان به منظور تصویب قانون انتخابات جدید و نیز فشار به برهم صالح برای این است که فردی را که مورد نظر تظاهرات‌کنندگان باشد و با ویژگی‌های مورد نظر آن‌ها تطابق داشته باشد، برای تصدی پست نخست‌وزیری معرفی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار