کد خبر: 983019
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
رئیس جمهور در دیدار وزیر خارجه هند:
امریکا ناگزیر است دیر یا زود، قبل یا بعد از انتخابات ریاست جمهوری دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد. این مطلب را دکتر روحانی روز گذشته در دیدار وزیر امور خارجه هند عنوان و تأکید کرد: مطمئناً این شرایط گذراست و امریکا ناگزیر است دیر یا زود، قبل یا بعد از انتخابات ریاست جمهوری‌اش دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز گذشته در دیدار «سابرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند، روابط دو کشور را دوستانه، صمیمی و دیرینه دانست و اظهار داشت: تردیدی وجود ندارد که با اراده مستحکم دو دولت و دو ملت بزرگ ایران و هند در آینده روابط و همکاری‌های فی‌مابین بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

رئیس جمهور برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و هند را موجب تحرک در مسیر توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور عنوان کرد و گفت: همواره تعامل و مذاکرات مسئولان دو کشور نتیجه‌های مثبتی در گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌های تهران – دهلی نو داشته است. روحانی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در سطح مطلوب و مورد انتظار قرار گیرد.

تحول در همکاری‌های تجاری منطقه با راه‌آهن چابهار- زاهدان
رئیس جمهور با اشاره به همکاری‌های ایران و هند در منطقه چابهار، گفت: تکمیل راه‌آهن چابهار به زاهدان و اتصال آن به راه آهن سراسری ایران می‌تواند علاوه بر ارتقای جایگاه بندر چابهار، موجب تحول در همکاری‌های تجاری منطقه و انتقال کالا از مسیری کوتاه‌تر و ارزان‌تر شود که خوشبختانه امروز تلاش مضاعفی برای تحقق آن در حال انجام است.

روحانی با بیان اینکه تأمین و حفظ امنیت منطقه موضوعی حائز اهمیت برای ایران و هند است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در این راستا طرح صلح هرمز که می‌تواند راه‌حلی برای حفظ امنیت و ثبات پایدار در منطقه باشد را ارائه کرده است. وی با بیان اینکه ایران به دنبال کاهش تنش‌ها و تأمین وحفظ امنیت پایدار در منطقه به‌ویژه در خلیج فارس و دریای عمان است، همکاری‌های چندجانبه ایران و هند با دیگر کشور‌ها را مهم دانست و گفت: در شرایط کنونی که امریکا با تحریم‌های یکجانبه علیه ملت‌ها قرار دارد، باید تلاش کنیم که روابط و همکاری‌های فیمابین را به خوبی حفظ کرده و ادامه دهیم. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مطمئناً این شرایط گذراست و امریکا ناگزیر است دیر یا زود، قبل یا بعد از انتخابات ریاست جمهوری‌اش دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد.

سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با ابلاغ سلام «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به روحانی، کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را نشستی سازنده و تأثیرگذار برای رفع مشکلات پیش رو در مسیر همکاری‌های تهران – دهلی نو دانست و اظهار داشت: باید برای حفظ و توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف به‌ویژه تجاری و اقتصادی تلاش کنیم.

وزیر خارجه هند با اشاره به اینکه ایران و هند می‌توانند همکاری‌های فیمابین را گسترش دهند، بر ضرورت تلاش در راستای ارتقای همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور تأکید کرد. جایشانکار با بیان اینکه توسعه روابط بانک‌های ایران و هند در گسترش مناسبات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی فیمابین حائز اهمیت است، افزود: خوشبختانه امروز همکاری‌های ایران و هند در منطقه چابهار به خوبی در حال انجام است و باید در راستای تسریع در اجرای پروژه‌ها در این منطقه تلاش کنیم. وزیر امور خارجه هند با بیان اینکه مطمئناً شرایط دشوار کنونی به پایان خواهد رسید، گفت: ایران و هند روابطی صمیمی و کهن با هم دارند و با وجود همه مشکلات ایران همچنان پایدار، نیرومند و باثبات خواهد بود.

تحریم و تروریسم دو راهبرد امریکا علیه کشور‌های مستقل
دبیر شورای عالی امنیت ملی هم صبح دیروز در دیدار وزیر خارجه هند، تحریم و تروریسم را دو راهبرد امریکا علیه کشور‌های مستقل ذکر کرد و افزود: با همکاری دسته جمعی می‌توان ضمن دفع این دو تهدید ضد انسانی، افق‌های جدیدی از پیشرفت با اتکا به توانمندی بومی کشور‌های منطقه را ترسیم و تحقق بخشید.

وی در این دیدار با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و همچنین سوابق دیرینه روابط دو کشور گفت: تهران و دهلی می‌توانند با تقویت روابط در همه سطوح ضمن تأمین منافع دو کشور نقش مهمی در مهار و مدیریت بحران‌های منطقه‌ای ایفا کنند.

شمخانی با بیان اینکه امروز تروریسم و افراطی‌گری مهم‌ترین تهدیدات مشترک همه کشور‌های منطقه هستند، اظهار داشت: اشتراک مساعی مستمر و ایجاد سازوکار‌های منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات مشترک، مسیر مداخله کشور‌های خارجی به بهانه مقابله با تهدید تروریسم را مسدود می‌کند. وی تحریم و تروریسم را دو راهبرد امریکا علیه کشور‌های مستقل ذکر کرد و افزود: با همکاری دسته جمعی می‌توان ضمن دفع این دو تهدید ضد انسانی، افق‌های جدیدی از پیشرفت با اتکا به توانمندی بومی کشور‌های منطقه را ترسیم و تحقق بخشید. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برگزاری موفق دومین نشست گفت‌وگوی منطقه‌ای در تهران تصریح کرد: کشور‌های منطقه و همسایگان افغانستان دیدگاه‌های واحدی در خصوص ضرورت کمک به دولت افغانستان برای مقابله با تروریسم و پیگیری مذاکرات صلح با گروه‌های مختلف دارند. وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با ابراز مسرت از سفر به جمهوری اسلامی ایران از اراده مسئولان عالی دو کشور برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور خبر داد.

سابرامانیام جایشانکار افزود: همکاری مشترک ایران و هند در توسعه بندر چابهار و ایجاد زیرساخت‌های جدید در حوزه انرژی وتجارت، ترانزیت کالا و ... تأثیر قابل توجهی در شکوفایی اقتصادی منطقه به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم ایجاد ثبات و امنیت به دنبال خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار