کد خبر: 982355
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
در حالی که امریکا بخشی‌هایی از نیرو‌های خود را از سوریه خارج و به عراق وارد کرده است و خبر‌هایی هم هست مبنی بر اینکه امریکا به صورت ذره‌ای طوری که به چشم نیاید، مرتب بر عده و به طور مشخص‌تری بر عُدّه نظامیانش در عراق افزوده است، وزیر خارجه امریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور به نمایندگان امریکایی اعلام کرده است که حضور دیپلماتیک این کشور در عراق به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد؛ اقدامی که در بحبوحه بحران داخلی، تحریک آمیز و تشدید‌کننده تصویر ناامنی در عراق است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  همزمان سیاست انتقال خانواده‌های داعشی به عراق از سوریه در راستای جاذبه‌سازی برای عناصر باقی مانده این گروه در عراق و کشاندن آن‌ها به دنبال خانواده‌های‌شان سیاست دیگری است که خبر از نقشه شوم امریکا برای دست‌کم تداوم همین وضعیت عراق، اگر نگوییم تشدید آن، می‌دهد.

نشریه «فارین پالیسی» به نامه‌ای از «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا دست یافته که اخیراً به کمیته روابط خارجی سنای این کشور اررسال شده و رسماً اعلام کرده است که حضور دیپلماتیک امریکا در عراق به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. نامه‌ای که در آن پمپئو برنامه خروج دائمی شمار زیادی از اعضای تیم دیپلماتیک امریکا در عراق را با جزئیات تشریح کرده است.

بر اساس این برنامه، تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد اعضای مقر‌های دیپلماتیک امریکا یعنی سفارت این کشور در بغداد، مرکز حمایت دیپلماتیک امریکا و کنسولگری این کشور در اربیل از ۴۸۶ نفر به ۳۴۹ نفر کاهش خواهد یافت، که این به معنی کاهش ۲۸ درصدی حضور دیپلماتیک امریکا در عراق است. در نامه پمپئو به «جیمز ریش» رئیس کمیته روابط خارجی سنا، عنوان شده است که امریکا با وجود کاهش تعداد نیرو‌های مقر‌های دیپلماتیکش در عراق، باز هم می‌تواند «به اهداف محوری خود دست یافته و برنامه‌های رصد و نظارت را به میزان کافی اجرا کند.» با این وجود، فارین پالیسی به نقل از منتقدان و چند نماینده دموکرات مدعی شده است که کاهش حضور دیپلماتیک امریکا در را برای افزایش نفوذ ایران در عراق و افزایش بی‌ثباتی در این کشور می‌گشاید. تصمیم پمپئو برای کاهش دائمی میزان حضور دیپلماتیک امریکا در عراق در حالی اتخاذ می‌شود که او اوایل سال جاری میلادی هم به بهانه وجود «تهدید از جانب ایران» دستور خروج نیرو‌های غیرضروری مقر‌های دیپلماتیک امریکا در عراق را صادر کرده بود.

انتقال ۲۰۰ عضو خانواده‌های داعشی
نیرو‌های امریکایی روز چهار شنبه بیش از ۲۰۰ تن از اعضای خانواده‌های داعشی را از اردوگاه الهول در حومه استان حسکه سوریه به عراق منتقل کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سانا، اداره خودمختار کرد‌ها که بر این اردوگاه کنترل دارد اوایل ماه میلادی جاری از تصمیم خود برای آزادی گروه جدیدی متشکل از ۲۰۰ زن و کودک عضو داعش خبر داده بود.

در این راستا، شیخموس احمد، مسئول اردوگاه‌ها در شمال شرق سوریه اعلام کرده بود، بیش از ۲۰۰ بازداشتی از الهول خارج خواهند شد و از مجموع آن‌ها ۱۵ تن عضو داعش هستند که هیچ جنایتی علیه آن‌ها اثبات نشده است.
بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، در اردوگاه الهول ۷۳ هزار تن حضور دارند که در ۱۳ هزار چادر ساکن و ۴۹ هزار تن از آن‌ها کودک هستند.

اردوگاه الهول بزرگ‌ترین اردوگاه داعشی‌ها در سوریه و عراق است.

همزمان با انتشار این خبر که برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نمی‌خواهد اختیارات نخست‌وزیری را در مرحله خلأ قانون اساسی بعد از استعفای عادل عبدالمهدی برعهده بگیرد، نخست‌وزیر مستعفی عراق اعلام کرد که دولت موقت تا زمان تشکیل دولت جدید به فعالیت خود ادامه خواهد داد. به گزارش روسیا الیوم، «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر مستعفی عراق روز سه‌شنبه در نطق تلویزیونی خود اعلام کرد: «وجود خلأ اداری، سیاسی، امنیتی و دولتی غیرقابل تصور است. نکته خوشحال‌کننده اینکه فعالیت‌ها برای تشکیل دولت جدید و توانمندسازی آن طی ۳۰ روز برای انتخاب نخست‌وزیر در جریان است و مشاوره با رئیس‌جمهوری در این زمینه ادامه دارد.»

عبدالمهدی در ادامه افزود: «پیام پارلمان به رئیس‌جمهور مسیر درست را برای انتخاب نخست‌وزیر که احتمالاً طی ساعات یا روز‌های آینده صورت خواهد گرفت، هموار کرد.» وی تأکید کرد: «در نامه پارلمان به رئیس‌جمهور تشکل بزرگ‌تر که نخست‌وزیر را در سال ۲۰۱۸ انتخاب کرد و بر اساس آن دولت فعلی شکل گرفت، مشخص شده است. رئیس‌جمهور مسیر مشخصی برای ارتباط با این تشکل پیش رو دارد، تعداد برای شناخت تشکل بزرگ‌تر کاملاً مشخص است تا نامزدی از این تشکل انتخاب شود و این همان مأموریت قانونی است.» عبدالمهدی در ادامه افزود: «اگر نخست‌وزیر انتخاب و موفق به تشکیل دولت شود، در هر زمینه‌ای چه با گوش سپردن به خواسته‌های مردم و چه با هماهنگی با ساختار‌های قانونی به او کمک خواهیم کرد و به دولت آینده یاری خواهیم رساند. بودجه آماده است و به صورت مستقیم به دولت جدید ارائه خواهد شد.»

حمایت ایران از هر نامزد غیر امریکایی
گروه‌های سیاسی عراق برای دستیابی به توافق بر سر شخصیت متصدی نخست‌وزیری دولت آتی این کشور تا قبل از امروز (پنج شنبه) که مهلت قانونی معرفی نخست‌وزیر به پارلمان تمام می‌شود، به گفتگو‌ها و نشست‌های خود ادامه می‌دهند.

به گزارش فارس، همزمان با فروکش کردن تظاهرات‌ها در بسیاری از شهر‌های عراق، برخی شهر‌ها به ویژه کربلا، بصره و ذی قار شاهد داغ شدن مجدد تنور اعتراضات است که به اغتشاش هم کشیده شد.

وبگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از یک مقام دولت پیشبرد امور عراق و از رهبران ائتلاف البناء این کشور درباره نظر ایران درباره نخست‌وزیر آتی عراق آورده است: «ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران به همراه ایرج مسجدی سفیر ایران هم تأکید دارند که از هر شخصیتی که به دنبال اجرای رویکرد امریکا در قبال ایران در عراق نـباشد، حمایت خواهند کرد.»

رسانه‌های عراقی شامگاه سه شنبه به نقل از منابع سیاسی خبر دادند: «ائتلاف البناء که شامل ائتلاف «دوله القانون» به رهبری «نوری المالکی» و گروه‌های حشدالشعبی و دیگر گروه‌هاست، «قصی السهیل» وزیر آموزش عالی دولت پیشبرد امور را برای نخست‌وزیری پیشنهاد دادند و گفتند که البناء نام السهیل را در پیامی مکتوب و رسمی تحویل «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق داده است.» بلافاصله این اقدام ائتلاف البناء با واکنش منفی «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر روبه‌رو شد که در توئیتر، مخالفت خود را با نامزدی السهیل اعلام کرد و گفت: «آزموده را آزمودن خطاست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار