سرویس جامعه جوانآنلاین: عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران صبح امروز در نشست خبری خود گفت: شهردار تهران با شعار شهری برای همه فعالیتش را آغاز کرد شهری برای همه قرار است به همه وجوه زندگی بهتر برای مردم توجه کند.
وی ادامه داد: همه مردم در مدیریت شهر مداخله کنند و تحولات شهر را احساس کنند و همه مردم شهر رفتار و کارکرد ما را رصد کنند و اقداماتی که انجام میدهیم برای همه مردم باشد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: رویکردهای اصلی که از همین شعار بیرون آمده ارتقا کیفیت محیط شهر و فضای شهری مناسب بوده است که در گام اول به آن توجه شده است.
هوشمندسازی فرآیندها برای افزایش عدالت اجتماعی
گلپایگانی افزود: شفاف سازی و خانه شیشهای دومین رویکرد ما بوده است، زیرا در گذشته اتفاقاتی میافتاد که مردم از آن با خبر نبودند، اما امروز همه آنها در اختیار مردم است.
وی خاطرنشان کرد: محور سوم فعالیت ما بحث هوشمندسازی بوده است که در همه وجوه معماری و شهرسازی به آن توجه شده و عدالت اجتماعی رویکرد چهارم ما بوده است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: اعتقاد داریم شعار تهران شهری برای همه محقق نمیشود مگر به عدالت اجتماعی رسیده باشیم و همه مردم به همه امکانات شهر دسترسی داشته باشند.
گلپایگانی گفت: رویکرد دیگر ما این بوده است که اقدامات شهرسازی و ساختمان سازی مبتنی بر مهندسی سازی باشد و در نهایت به حوزه قانون مداری رسیدیم.
وی افزود: قانون مداری در دورههای قبلی شهرسازی خیلی مورد توجه قرار گرفته نشده بود در حالی که یک وظیفه شرعی و دینی است که به کردن ما گذاشته شده است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: همه ما کسانی را بیشتر دوست داریم که قانون را رعایت میکند و بدون آنکه توجه کنیم کسانی را که قانون را رعایت نمیکنند را دوست نداریم.
گلپایگانی افزود: در حوزههای دهگانهای که در معماری و شهرسازی فعالیت میکنیم بحث شهرسازی و طرحهای شهری یکی از حوزههای کلیدی ما بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در این حوزه طرحهای تفصیلی تهیه شده است و در یک سال گذشته طرحهای تهیه شده در دو بخش طرحهای موضعی و طرحهای موضوعی تقسیم شده است.
تصویب ۱۹ طرح موضعی و موضوعی در یک سال
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: ما در یک سال گذشته نوزده طرح موضعی و موضوعی را به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسانده این در حالی که در بین سالهای ۹۱ تا ۹۷ تنها ۲۲ طرح موضعی و موضوعی به تصویب رسیده شده بود.
گلپایگانی گفت: در این سال مصوبه برج باغ ها، پادگان ۰۶، طرح کمربندی شهر تهران و تعداد زیادی از طرحهای دیگر مورد تصویب قرار گرفته است و برای اولین بار محور ۱۳ کیلومتری دماوند-آزمایش را در حال طراحی داریم.
وی افزود: در این اداره کل (طرحهای شهری) کارهای بزرگی انجام شده است که یکی از آنها کمک گرفتن از خود ۲۲ منطقه بوده است تا در طراحی طرحهای موضعی به کمک معاونت بیایند.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: در حوزه معماری بحث مهندسی کردن ساختمان سازی را با تاکید بر ایجاد قاب بندها پیگیری کردیم، زیرا برای نمای ساختمانها هزینه زیادی میشد، اما با یک هزینه کوچک میتوانند آن را ایمن سازی هم کنند.
گلپایگانی افزود: ما به سمت ساخت ساختمانهای سبز رفتیم که البته کار زمان بری هست، اما مطمئن باشید تا پایان سال بحث نصب برچسب انرژی را در ساختمانها به نتیجه خواهیم رساند.
وی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد سوختی که به هوای تهران وارد شده به دلیل سوختی است که در ساختمانها مصرف میشود و اگر این موضوع را به درستی مدیریت کنیم حتما از آلودگی هوای شهر تهران هم کاسته میشود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: این حق طبیعی مردم است که موقع خرید یک ساختمان بدانند چه میزان انرژی در این ساختمان مصرف میشود تا قدرت انتخاب داشته باشند.
گلپایگانی به اقدام موثری که در خیابان ولیعصر در حال انجام است اشاره کرد و گفت: در این محور به همراه همکاران مان در سازمان زیباسازی شهر تهران در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از تعداد پروانههای صادر شده در سال جدید کاهش یافته است افزود: ۱۸ درصد مقدار زیر بنا و مساحت پروانههای صادر شده در سال جدید هم کاهش داشته است، اما بیش از ۹۵ درصد درآمدهای در نظر گرفته شده در لایحه بودجه محقق شده است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: لایحه عوارضی که در اواخر سال گذشته تایید شد بنای ما این بود که در مناطقی که خانه کرانتر است عوارض بیشتری هم پرداخت شود.
گلپایگانی افزود: اولین بار است که براساس کدهای منطقهای نسبت به اخذ عوارض اقدام کردیم و کل تهران را به ده دهک تقسیم کردیم و براساس این دهکها عوارض تعیین میشود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات این است که هر قطعه ملک براساس جای قرار گیری و براساس آن شرایطی که دارد عوارض میپردازد. برای مثال اگر یک قطعه ملک دید خوبی به یک پارک دارد یا بالعکس یک ملک کنار یک خیابانی شلوغ واقع شده است باید عوارض شأن متفاوت باشد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: در بحث هوشمند سازی در حال حاضر تا مرحله بازدید از ملک فرآیندها هوشمندسازی شده است و مهندسان میتوانند بدون حتی حضور مالک بروند و ملک را بررسی کنند.
گلپایگانی به اقدامات مربوط به صدور پایان کار اشاره کرد و گفت: قول میدهیم ظرف دو ماه آینده پایان کار آپارتمان را بدون حضور مالک و ظرف حداکثر یک هفته صادر کنیم.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم معماری و شهرسازی بحث نوسازی است و سازمان نوسازی شاهد یک تحول بزرگ در رویکرد بنیادین خودش بوده است و امروز به حوزه بازآفرینی بیشتر توجه میشود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: اگر در یک محله زیرساختهای شهری ارتقا پیدا کند و اگر ساختارهای اجتماعی پایدارتر باشد نوسازی کالبدی هم پایدارتر خواهد بود.
گلپایگانی افزود: در بافتهای فرسوده عدد کاهش صدور پروانه فقط ده درصد بوده است و این نشان میدهد که هنوز هم مردم در بافت فرسوده علاقه به نوسازی بافت دارند. ما امروز در ۱۸۰ محله در حال بازآفرینی هستیم.
وی با اشاره به این مطلب که رویکرد جدید مدیریت شهری محله محوری است خاطرنشان کرد: ما قول داده ایم هزار پروژه در محلات شهر تهران طراحی کنیم و این را در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به اجرا خواهیم رساند و این پروژهها به ارتقا کیفیت زندگی مردم در محلات منجر خواهد شد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: یک باب کلیدی باز شده است که به نام خانههای کوچک مقیاس آن را میشناسیم. ما در تلاشیم تا موانع ساخت آپارتمانهای ۲۵ تا ۴۰ متری را از سرا راه برداریم. این ایده در تمام کلانشهرهای دنیا وجود دارد و این در همه دنیا یک ضرورت است.
گلپایگانی گفت: در تهران سرمایههای زیادی در امر مسکن صرف شده است، اما چون درست و به اندازه ساخته نشده است امروز شاهد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد خالی از سکنه در تهران هستیم در حالی که اگر اینها جایی که باید هزینه میشد و آنگونه که باید ساخته میشد خالی نبود.
وی افزود: ۴۰۰ هزار واحد خالی را در حدود ۱.۵ میلیارد تومان قیمت واحد ضرب و تقسیم کنید ببینید چه عددی میشود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: این مسکنهای کوچک مقیاس قرار نیست فقط به افراد فقیر اختصاص پیدا کند بلکه یک زوج جوان میتوانند در یک خانه ۳۰ متری زندگی شأن را شروع کنند.
گلپایگانی افزود: در بازار تهران حدود صد هزار نفر کار میکنند آن هم به صورت مستقیم. حالا به نظرتان نباید برای این تعداد افرادی که کار میکنند فکر منزل و محل سکونت باشیم؟
وی خاطرنشان کرد: یک زوج پیر مرد و پیر زن که به دوران سالمندی رسیده اند و توان رفت و روب درست یک خانه بزرگ را ندارند منطقی نیست که به یک خانه ۳۰ تا ۴۰ متری بروند تا زندگی شأن راحتتر باشد؟
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: یکی از راه حلهای این موضوع ساخت همین خانههای ۲۵ تا ۴۰ متری است که این طرح آماده شده و به وزارت کشور فرستاده شده است.
گلپایگانی گفت: شهرداری قرار نیست خانه سازی کند بلکه قرار است مشکلات این مسیر را از سر راه بردارد و ما مطمئن هستیم که حتما سرمایههای خوبی به این سمت خواهد آمد.
معاون شهردار تهران در خصوص بافت فرسوده شهر تهران گفت: بافت فرسوده شهر تهران پنج درصد کل شهر تهران را به خود اختصاص داده است، اما جالب است که بدانید ۱۵ درصد جمعیت تهران در آن ساکن است.
گلپایگانی تصریح کرد: ما در تهران ۳ هزار هکتار بافت فرسوده داریم که ۴۴ درصد آن تحت ۱۱ سال گذشته بازسازی شده است.
وی ادامه داد: ما طرح بلند مرتبه سازی را در شهر تهران مجدد در دستور کار قرار داده ایم و اعتقادمان این سایت که بلند مرتبه سازی میتواند یک فرصت برای شهر باشد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: آن بخشی که ما در آن تمرکز بیشتری کرده ایم این است که در حین بلند مرتبه سازی قوانین و مقررات رعایت شود و ساخت ساختمان بدون قانون و ضابطه نباشد.
گلپایگانی افزود: برای صدور شناسنامه فنی ساختمانها مشکلاتی وجود داشت که در یک کمیته پنج نفره در حال بررسی موضوعات مرتبط با آن هستیم تا مشکلات بر طرف شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است شهرداری ساخت و ساز خانههای کوچک مقیاس را انجام دهد گفت: این اصلا صحت ندارد. ما قرار نیست پولی بیاوریم و قرار نیست پروژه بسازیم.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: قرار است در یک ساختمان ترکیبی از ساختمانهای بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس باشد.
چرا وقتی در بالاشهر ساخت و ساز میشد کسی به فکر مهاجرت پذیری نبود؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا این خانهها باعث افزایش مهاجرت نخواهد شد گفت: ما امروز شاهد این هستیم که رشد جمعیت در حاشیه شهر تهران ۸ درصدی است.
گلپایگانی تصریح کرد: شما بیست سال پیش شهری به نام بهارستان در حاشیه تهران داشتید که سیصد هزار نفر جمعیت داشته باشد؟ گلپایگان ما که صدها سال قدمت دارد ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: آن زمانی که در شمال شهر تهران به صورت مداوم پروانه ساخت صادر میکردند و خانه سازی میشد و برخی سود بردند کسی نگران افزایش جمعیت و مهاجرت پذیری نبود، اما تا صحبت از طبقه فرودست میشود همه نگران میشوند.
روزی یک و نیم میلیون سفر از خارج تهران به تهران میآیند و بعد شب هم خارج میشوند آیا میدانیم که این میزان سفر چه حجمی به آلودگی هوا و ترافیک اضافه میکند؟ دلیل این سفرها این است که ما برای اسکان این قشر از جامعه که کار میکنند فکری نکرده ایم و آنها را به حاشیه شهر راندهایم.
وی به بررسی هشت هزار تصمیم مربوط به شش ماهه پایانی سال ۹۵ اشاره کرد و گفت در آن بررسی متوجه شدیم که هفتاد درصد تصمیمات خلاف قانون بوده است.
گلپایگانی گفت: یکی از اقدامات مهم ما بحث شوراهای معماری بود و قانونمند کردن گرفتن پروانه منجر به این خواهد شد که دیگر بی قانونی رخ ندهد و شاهد تصمیمات درستی در این خصوص باشیم.
معاون شهردار تهران درخصوص جمعیت پذیرتر شدن شهر تهران بعد از ساخت خانههای ۲۵ متری گفت: بحث جمعیت به این موضوع نیست که ذهنی بشود درباره آن حرف زد.
وی افزود: ما هدفمان ساخت سالانه پنج هزار واحد است و اگر فرض کنیم که دو نفر در این خانهها ساکن خواهند شد میشود کلا ده هزار نفر. حالا شما این را با شهرک مروارید در منطقه ۲۲ مقایسه کنید که به یکباره ۳۰ هزار نفر را در خود ساکت کرده است.
گلپایگانی گفت: کاش خبرنگاران یک بار به مناطق فقیر نشین سر بزنند و ببیند که در یک خانه دوازده متری که بیشتر شبیه اطاق است یک خانواده شش نفره در حال سکونت است و نه تنها سرویس بهداشتی و آشپزخانه مجزا ندارد بلکه سقف آن هم در حال ریختن است.
وی افزود کاش صدای اقشار ضعیف جامعه را میشنیدیم و بعد درباره ضرورت یا عدم ضرورت ساخت خانههای ۲۵ تا ۴۰ متری صحبت میکردیم.
معاون شهردار تهران ادامه داد: ما باید اقشار مختلف را کنار هم جمع کنیم و اختلاط اقشار ایجاد کنیم این تصور بسیار غلط است که ما بگوییم باید تهران آنقدر گران بشود که کسانی که پول ندارند از تهران بروند.
وی افزود: در حوزه حریم شهر تهران اقدامات خوبی انجام شده است و میتوانیم بگوییم که امروز ساخت و ساز در حریم شهر تهران متوقف شده است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران به فعالیت کمیسیونهای ماده صد اشاره کرد و گفت: در آنجا رویکرد ما اجرای آرا بوده است و تلاش کردیم تا آرایی که اجرا نشده است به اجرا در بیاید.
گلپایگانی افزود: امروز در سامانه شفافیت آرای مربوط به ماده صد آن دستهای که قطعی شده است در دید عموم مردم قرار میگیرد تا بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم این بود که برخی میگفتند باید کمیسیونهای ماده صد باید تغییراتی داشته باشد که به همین دلیل برای این مهم هم گامهایی برداشته شود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: در تهران امروز هفتاد هزار پرونده داریم که هنوز تعیین تکلیف نشده است و اگر آماری از کل کشور بگیریم شاید چندین برابر این عدد باشد.
گلپایگانی در پاسخ به این سؤال که شما صحبت از بروز ۷۰ درصد تصمیم اشتباه از میان هشت هزار تصمیم گرفته شده در شش ماهه دوم سال ۹۵ کردید حالا این سوال وجود دارد که چرا سال ۹۵ انتخاب شده است و آیا شما تخلفات موجود در این حوزه در سال ۹۷ را هم بررسی کرده اید؟ گفت: در سال ۹۷ هم این موضوع بررسی شده است.
وی ادامه داد: آمار صدور پروانه سال ۹۵ با آمار صدور پروانه در سال ۹۷ برابری داشتند و به همین دلیل آن سال برای بررسی انتخاب شد.
معاون شهردار تهران گفت: البته یک دلیلش هم این بود که به هر تقدیر میخواستیم بدانیم در پایان دوره مدیریت قبلی چه اتفاقاتی رخ داده است.
گلپایگانی گفت: آمار تصمیمات اشتباه بعد از این بررسیها ۲۵۰ درصد کاهش یافت و با یک بخشنامه توافق بر آرای قطعی شده در ماده صد را ممنوع کردیم.
وی تصریح کرد: یکی از اتفاقات بحث توافق بر سر آرای صادر شده از کمیسیون ماده صد بود و تلاش کردیم این موضوع یک نظمی پیدا کند.
معاون شهردار تهران درخصوص چرایی تفاهم با بنیاد مستضعفان و خرید یک سری ساختمان از بنیاد و نقل مکان به حوالی میدان آرژانتین گفت: تفاهم نامه با قرارداد فرق دارد ما در تفاهم ما تلاش میکنیم به فهم مشترک برسیم برای استفاده از ظرفیتهای یکدیگر مثل همان اقدامی که با سازمان ثبت اسناد انجام دادیم.
وی افزود: ساختمانهای بنیاد در اراضی عباس آباد وجود دارد و ما از گذشته دنبال این بودیم که این را به اراضی عباس آباد ملحق کنیم؛ و قرار بود یک جا به جایی انجام دهیم.
گلپایگانی ادامه داد: بنیاد در شهرها ظرفیتهای خوبی دارد و این ظرفیتها میتواند به شهر و مردم شهر سپرده شود تا از آنجا برای افزایش کیفیت زندگی مردم استفاده کنیم.
معاون شهردار تهران گفت: اگر ظرفیتهای بنیاد و شهرداری کنار هم قرار بگیرند میتواند به کمک شهر بیاید. هیچ خریدی قرار نیست از بنیاد انجام گیرد، زیرا اگر شهرداری پولی داشته باشد حتما اولویت شهر آری میشود خرید اتوبوس و توسعه حمل و نقل عمومی.