کد خبر: 982076
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
علاوه بر مؤلفه‌های اقتصادی، مؤلفه‌های روانی ناشی از اخبار مثبت و منفی نیز بر روند حرکتی قیمت در بازار‌ها مؤثر است، از این رو برای برقراری ثبات در بازار‌ها علاوه بر سیاست‌های اقتصادی باید سیاست‌های خبری را نیز مورد توجه قرار داد، کاری که مدت‌ها است اشخاصی در دولت این سیاست را دنبال می‌کنند به طور نمونه وزارت اقتصاد در پاتکی به سفته‌بازان بازار ارز، قرار گرفتن ایران را در لیست سیاه fatf تکذیب کرد و با نک مرکزی نیز با افزایش ۱۵۰ تومانی ارز به آربیتراژ‌سازان پاتک زد تا از این رهگذر سفته‌بازان در این بازار نقره داغ شوند.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، اقتصاد ایران سال‌ها است که در تحریم‌های سخت و ناعادلانه مالی و غیر مالی از سوی امریکا قرار گرفته‌است و به رغم آنکه در این مدت دشمنان به شکل پیوسته حلقه تحریم نفت را به عنوان مهم‌ترین مؤلفه تأمین مالی بودجه کشور و بخش تجارت خارجی و بازرگانی تنگ‌تر کرده‌اند، اما به هر روی تاکنون تلاش شده‌است تا اقتصاد با هر کم و کاستی به کار خود ادامه دهد و سیستم اقتصادی دچار سکته نشود.

از آنجایی که بازار‌ها علاوه بر مؤلفه‌های اقتصادی از مؤلفه‌های روانی و خبری نیز تأثیر می‌پذیرند و در میانه این جنگ اقتصادی که امریکا و برخی از عیادی پیدا و پنهانش علیه ایران به راه انداخته‌اند، شاهد حملات روانی به اقتصاد و بازار‌های کشور هستیم، انتظار این است که در بعد روانی بازار‌ها نیز مراقبت‌هایی انجام گیرد که خوشبختانه در برخی از بخش‌ها شاهد این موضوع هستیم.

به‌طور نمونه در شرایطی که هفته گذشته بانک مرکزی برخلاف رویه‌های پیشین خود مداخله قابل‌ملاحظه‌ای در بازار ارز داشت و نرخ ارز از کانال ۱۴ هزار تومان به حوالی کانال ۱۳ هزار تومان رسید، اما برخی از سفته‌بازان تلاش کردند تا با مانور خبری روی خبر قرار گرفتن ایران در لیست fatf فضا را برای رشد مجدد ارز مهیا کنند که این فضا با تکذیب خبر مذکور شکسته شد.

تکذیب ایران در لیست سیاه FATF
در همین راستا، رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی شایعه قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه اقدام مالی (FATF) را به شدت تکذیب کرد و آن را خبرسازی برخی سودجویان و دلالان بازار ارز دانست.

میثم امیری افزود: این موضوع شایعه‌ای از سوی برخی دلالان و سودجویان بازار ارز است که به دنبال التهاب و ایجاد تشنج هستند و به هیچ‌وجه صحت ندارد.

بانک مرکزی مکلف به تنظیم بازار ارز شد
از سوی دیگر، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تنظیم بازار بر ضرورت کنترل و مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی به منظور جلوگیری از بروز مشکل توسط دریافت‌کنندگان ارز‌های نیما و سنا برای تأمین کالا تأکید کرد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس قبادی در این جلسه افزود: برای برگشت ارز حاصل از صادرات نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده هر نوع همکاری با بانک مرکزی است و در این راستا باید از کمک دستگاه‌های دیگر نیز استفاده کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: امسال بانک مرکزی موظف به تأمین ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ برای واردات کالا‌های اساسی شده است که از این مبلغ ۳ میلیارد دلار برای تأمین دارو و بقیه برای اقلامی است که باید توسط وزارت جهاد و صنعت تأمین شود این میزان جدای از ارز اختصاص داده شده به گندم است و در حدود ۵/۱ میلیون دلار برای گندم باید در نظر گرفته‌شود. این مقام مسئول همچنین تأکید کرد: به منظور جلوگیری از کمبود کالا در بازار ضروری است تا سیاست‌های ارزی مبنی بر کنترل تقاضا با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شود.

محدودیت تعدد و تنوع خرید ارز تا سقف ۲۰۰۰ یورو برداشته شد
از سوی دیگر، در شرایطی که تا پیش از این هر شخص تا سقف ۲ هزار یورو و نهایتاً یک بار در سال مجاز به خرید ارز بود با پیگیری صورت گرفته کانون صرافان، محدودیت تعدد و تنوع خرید ارز تا سقف ۲ هزار یورو در صرافی‌های مجاز سراسر کشور برداشته شده‌است.

بازار دونرخی ارز فسادآور خواهد بود
در این بین، با وجودی‌که کارشناسان اقتصادی محاسن بقای ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ارزان‌سازی کالا‌های اساسی را برای مصرف‌کنندگان به‌طور جدی مورد تردید معرفی می‌کنند، علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از چند نرخی بودن بازار ارز ایران آن را فساد آور عنوان کرد و گفت: دولتی‌ها در سخنان خود می‌گویند که برای تأمین کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌دهند، اما باید به سه نکته اشاره کرد یک آنکه تاکنون به بخش کمی از کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده‌است و دوم انکه کالا‌هایی که مشمول تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند با قیمت گران‌تری به دست مردم می‌رسد و سوم آنکه عایدی ارز ارزان بیشتر از آنی که به تولید‌کننده یا مصرف‌کننده برسد به دلالان رسیده‌است، از این رو باتوجه به افزایش قیمت ارز بازار ازاد و افزایش فاصله قیمتی ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بازار ارز نیمایی و بازار آزاد پیش‌بینی این است که دستیابی به ارز ارزان مورد طمع دلالان باشد.

بازی بانک مرکزی با آربیتراژسازان
همچنین، در شرایطی که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بانک مرکزی باید به سرعت روی اصلاح ساختار‌های نظام بانکی و به ویژه بهبود ترازنامه بانک‌ها و انتصاب مدیران قوی و با تجربه در رأس بانک‌های کشور (به ویژه بانک‌هایی که در حوزه ارزی عمده مبادلات را انجام می‌دهند) کار کند، به نظر می‌رسد مدیریت بازار ارز خیلی از توجه بانک مرکزی را به خود اختصاص داده که به اعتقاد کارشناسان با توجه به محدودیت‌های جدی بودجه‌ای جای دارد اگر لازم است اصلاح قیمتی روی ارز انجام گیرد این کار به یکباره انجام گیرد تا سفته‌بازان در این میانه منتفع نشوند و عواید این موضوع متوجه دولت یا تولید‌کننده واقعی شود.

تغییر نرخ‌ها از سوی بانک مرکزی
قیمت دلار در صرافی‌های بانکی، در حالی روز دوشنبه ۲۵ آذر از سوی بانک مرکزی با افزایش مواجه بوده که این تغییر نرخ، پاتکی به آربیتراژسازان در بازار ارز است.

به گزارش خبرنگار مهر، بازی بانک مرکزی با آربیتراژسازان بازار ارز در شرایطی است که طی روز‌های گذشته برخی با راه اندازی صفحات نامعتبر و فیک در فضای مجازی اینگونه وانمود کردند که نام ایران در فهرست سیاه FATF قرار گرفته است و با این اقدام تلاش کردند تا بازار ارز را ملتهب کنند، اما با واکنش مناسب بانک مرکزی مواجه شدند. دیروز در صرافی‌های بانکی نرخ خرید هر اسکناس دلار امریکا برای خرید ۱۲۷۰۰ تومان و برای فروش ۱۲۸۰۰ تومان بود.

همچنین هر اسکناس یورو برای خرید ۱۳۹۰۰ تومان و برای فروش ۱۴۰۰۰ تومان بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار