کد خبر: 981955
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
بعد از اینکه نیرو‌های امنیتی لبنان برای متفرق کردن تحصن کنندگان در نزدیکی مقر پارلمان متوسل به استفاده از باتوم و شلیک گاز اشک آور شدند، آرامش به مرکز بیروت، پایتخت بازگشت. این در حالی است که امروز (دوشنبه) لبنان شاهد آغاز رایزنی‌های پارلمانی برای معرفی نامزد نخست وزیری است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نیرو‌های امنیتی در ادامه درگیری‌های شبانه بیروت گفتند، نیرو‌های امنیتی از سوی افراد نفوذی مورد حمله با سنگ قرار گرفتند.

نیرو‌های دفاع مدنی و صلیب سرخ نیز اعلام کردند، تیم‌های پزشکی اقدام به کمک رسانی به ۱۰۰ تظاهرکننده کردند که بیهوش افتاده بودند و حدود ۲۰ تن آن‌ها به بیمارستان‌های منتقل شدند.

پیشتر خبرنگار الجزیره در بیروت گزارش داده بود، درگیری‌هایی میان نیرو‌های ضد شورش و پلیس پارلمان و تعدادی از معترضان در اطراف پارلمان درگرفته بود.

به گزارش این خبرنگار، نیرو‌های ضد شورش و پلیس پارلمان اقدام به متفرق کردن تحصن معترضان جنبش مردمی در یکی از خیابان‌های منتهی به پارلمان کردند.

شب گذشته نیز دود ناشی از شلیک گاز اشک اشک آور بیروت را دربرگرفته و معترضان مورد تعقیب نیرو‌های امنیتی در اطراف مقر پارلمان قرار گرفتند.

در این راستا ریا الحسن، وزیر کشور دولت موقت لبنان ضمن بیان اینکه افراد نفوذی به ایجاد درگیری با نیرو‌های محافظ پارلمان متوسل شده‌اند از تظاهرکنندگان مسالمت‌جو خواست خیابان‌های مرکز بیروت را ترک کنند.

این رویداد ساعاتی قبل از شروع رایزنی‌های پارلمانی است که قرار است امروز (دوشنبه) برای معرفی نخست وزیر جهت تشکیل دولت جدید انجام شوند.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان امروز رایزنی‌های پارلمانی الزام آور را با فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان مستقل برای تعیین نخست وزیر جدید انجام می‌دهد.

این رایزنی‌ها بعد از استعفای سعد حریری، نخست وزیر موقت تحت فشار‌های اعتراضات مردمی انجام می‌شوند که از ۱۷ اکتبر شروع شدند. در این راستا حریری ۲۹ اکتبر استعفانامه خود را تقدیم کرد.

قرار است عون رایزنی‌های پارلمانی را با دیدار با حریری شروع کند و بعد با فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان مستقل ملاقات‌هایی داشته باشد.

کاخ ریاست‌جمهوری عصر امروز نتیجه رایزنی‌ها را در بیانیه‌ای منتشر و اعلام خواهد کرد.

در حالیکه نام حریری بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده او همچنان اصرار به تشکیل دولت تکنوکرات در راستای پاسخگویی به خواسته‌های حامیانش دارد.

پیش‌بینی می‌شود حریری بار دیگر امروز به عنوان نامزد نخست وزیری تعیین شود، اما اختلافات سیاسی مانع توافق بر سر تشکیل دولت جدید خواهد شد که برای نجات کشور از بحران وحشتناک اقتصادی از هر چیزی ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

سیاسیون به حریری به عنوان سیاستمدار هم‌پیمان غرب و کسی که تنها گزینه برای این پست است، می‌نگرند.

یک منبع نزدیک به حریری به رویترز گفت، باید برای هر کسی که حریری را نامزد می‌کند روشن شده باشد که او تنها دولتی از کارشناسان را تشکیل خواهد داد.

عون نیاز به انتخاب نامزدی دارد که حمایت حدود ۱۲۸ نماینده پارلمان (بیشترین حمایت پارلمانی) را به دست آورد.

هنوز تعداد نمایندگانی که از حریری حمایت خواهند کرد، مشخص نیست، اما منابع سیاسی می‌گویند ترجیحا او را انتخاب خواهند کرد مگر اینکه در دقیقه نود اتفاقی غیرمنتظره بیفتد.

تلاش‌های قبلی برای دستیابی به توافق بر سر نامزد نخست وزیری با شکست روبه‌رو شد. طبق سیستم تقسیم قدرت در این کشور پست نخست وزیری سهمیه طایفه سنی‌ها در لبنان است.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار