کد خبر: 981934
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
رییس مرکز بهداشت شماره دو استان اصفهان :
منصوره ابوفاضلی گفت :افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی حفاظت نشده دارند و یا معتادان تزریقی که از سرنگ مشترک استفاده می کنند و یا افراد در محیط زندان و یا استفاده از تیغ های تتو و اصلاح در معرض این بیماری هستند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،رییس مرکز بهداشت شماره دو استان اصفهان با اشاره به اینکه ایدز به معنای «نشانگان نقص ایمنی اکتسابی» است گفت: ایدز بیماری است که در آن مجموعه ای از نشانه ها و علایم گوناگون بر اثر عفونت با ویروسی به نام اچ ای وی و به علت ضعف دستگاه ایمنی بدن رخ می دهد.

منصوره ابوفاضلی با اشاره به اینکه این ویروس به دستگاه ایمنی بدن حمله می کند و آن را به تدریج تخریب می کند افزود: عفونت اچ آی وی با بیماری ایدز یکی نیست بلکه اچ آی وی اسم ویروس ضعیف کننده دستگاه دفاعی بدن و ایدز نام بیماری ناشی از آن است.

وی با بیان اینکه حدود یک سال و نیم طول می کشد تا عفونت اچ آی وی منجر به بیماری ایدز شود ابراز داشت: از زمان ورود این ویروس به بدن تا مثبت شدن تست های آزمایشگاهی معمولا حدود شش هفته طول می کشد سپس مرحله بی علامت در انتظار است که طی آن فرد مبتلا به اچ آی وی مثبت بوده و ممکن است تا سال ها ظاهر سالمی داشته باشد و در این مدت ناقل و زمانی به ایدز مبتلا می شود که بیماری پیشرفته شده است.

وی ادامه داد: افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی حفاظت نشده دارند و یا معتادان تزریقی که از سرنگ مشترک استفاده می کنند و یا افراد در محیط زندان و یا استفاده از تیغ های تتو و اصلاح در معرض این بیماری هستند.

ابوفاضلی با تاکید بر اینکه ایدز درمان ندارد اما قابل پیشگیری است گفت: امروزه می توان با رعایت نکات بسیار ساده بهداشتی در پیشگیری این بیماری موثر واقع شد. اگر این ویروس به بدن وارد شد نمی توان آن را از بین برد اما با اقدام های درمانی می توان از عمر طبیعی برخوردار بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های انتقال بیماری از مادر اچ ای وی مثبت به جنین است تصریح کرد: امروزه وزارت بهداشت با لازم کردن تست ایدز برای مادران در طی حاملگی از تولد نوزادان مبتلا ممانعت به عمل می آورد.

رییس مرکز بهداشت شماره دو استان اصفهان با اشاره به اینکه اچ آی وی از راه های تماس معمولی افراد در منزل یا اجتماع با بیمار قابل سرایت نیست ابراز داشت: این بیماری از راه دست دادن و استفاده از وسایل غذاخوری مشترک و استخر و توالت عمومی، بغل کردن، بوسیدن صورت، از راه عطسه، سرفه، تماس با اشک و عرق بیمار، از راه نیش حشرات و لمس دستگیره در، میله اتوبوس، راه پله و گوشی تلفن منتقل نخواهد شد.

وی افزود: مرکز مشاوره رفتاری نواب صفوی خدمات مشاوره ای و درمانی بیماران مبتلا به اچ آی وی در استان اصفهان را به صورت رایگان در اختیار مبتلایان قرار خواهد داد.

گفتنی است؛ برنامه "آگاهی کامل جامعه ای سالم" با همکاری مرکز بهداشت استان اصفهان، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی در جهت آگاهی جامعه نسبت به اچ آی وی و ایدز آذرماه جاری برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار