کد خبر: 981652
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
حرف هاي بي عمل مسئولان، ۲۰۰ هزار نفر در شرق کرمان را اسير گرد و خاک کرده است
حالا ديگر انگار گرد و خاک به بخش لاينفک کرمام تبديل شده است. درست است که طوفان شن هميشه با بخش کوير و بايان هاي اين استان زندگي کرده و آنها زبان هم را خوب مي فهمند...
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

 

 حالا ديگر انگار گرد و خاک به بخش لاينفک کرمام تبديل شده است. درست است که طوفان شن هميشه با بخش کوير و بايان هاي اين استان زندگي کرده و آنها زبان هم را خوب مي فهمند، اما بي توجهي مسئولان نسبت به موضوع بيابانزدايي و جلوگيري از بيابانزايي کار را به جايي رسانده که طوفان شن به شهرها هم رسيده و زندگي کويرنشينان را مختل کرده است. طوفاني که وقت نمي شناسد و در حاليکه اکثر استان هاي ايران با برف و باران و سرماي زمستاني دست و پنجه نرم مي کنند، کرماني ها همچنان در محاصره طوفان هايي هستند که شن ها را به زندگي آنها وارد کرده و مشکلاتشان را دو چندان مي کند.

 

***

 

کافيست اخبار استانها را مرور کنيم. از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق، يا باران مي بارد يا برف همه جا را سپيد پوش کرده و برخي مدارس را هم به تعطيلي کشانده است. با اين حال بخشي از ساکنان کرمان نه تنها برف و باراني نمي بينند بلکه به جاي آن طوفاني از شن، آنقدر ميزان ريزگردها را در آسمان شرق کرمان بالا برده که مردمش نمي توانند آفتاب را ببينند.

 

* آلودگي ريگان ۲۰ برابر حد مجاز

 

چند روز پيش بود که مدیر‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه در شرق استان شاهد طوفان شن هستیم گفت: "طوفان شن تردد در محور کرمان زاهدان را محدود کرد."

سیدعلی حاج سیدعلیخانی با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های استان اظهار داشت: "در شهرستان‌های شرقی استان شاهد طوفان شن هستیم که در بعضی نقاط شدت آن بیشتر است."

وی با اشاره به اینکه طوفان شن تردد در محور کرمان- زاهدان را محدود کرده است گفت: "هم اکنون شدت طوفان در محور کرمان ـ زاهدان حوالی فهرج تا شورگز افزایش پیدا کرده و سبب کاهش دید افقی شده است."

مدیر‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با بیان اینکه پلیس راه و نیروهای راهداری در جاده حضور دارند افزود: "با توجه به شدت طوفان و کاهش دید پلیس‌راه تردد در این جاده را محدود کرده است اما جاده به طور کامل مسدود نیست."

وقتي پليس در مورد راه ها حرف ميزند هميشه منظور آن راه هاي اصلي و اتوبان و بزرگراه هاست. در مورد طوفان اخير که در آخرين روزهاي آخرين ماه پاييز شرق کرمان را فرا گرفت بايد گفت اين طوفان منجر به بسته شدن راه ۳۶ روستا شد و رفت و آمد به این روستاها به سختی انجام می شد. میزان آلودگی هوا نيز در شهرستان ريگان ۲۰ برابر حد مجاز گزارش شد که این امر موجب بروز مشکلات تنفسی برای ساکنان شهرستان شد.

 

* طوفان محصول خشکسالی و کاهش رطوبت

 

طبق اعلام سازمان هواشناسی استان کرمان پدیده غالب جوی در شرق استان کرمان وزش بادهای شدید و طوفان شن و گرد و غبار است.

در شرايطي که برخی از مناطق جنوبی و غرب استان کرمان طی روزهاي مياني آذرماه شاهد بارش برف و باران شده بود ولي وقتي همين بارش ها نيز با مدت مشابه خودش نسبت به سال قبل مقايسه مي شود نشان مي دهد به شدت از ميزان آن کاسته شده است.

يعني کرمان نسبت به سال قبل خودش در اين روزها به سمت خشکي پيش رفته است. اما نکته مهمتر اينکه در همين شرايط نيز شهرستانهاي فهرج و ريگان درگير شن و ريزگردهايي هستند که راه نفس ساکنانش را بسته اند.

سازمان هواشناسي آماري را منتشر کرد که نشان مي دهد در اين دو شهرستان که مرکز بروز طوفان شن و ریزگردها در استان کرمان به حساب مي آيند طي ماه هاي اخير هیچ گونه بارندگی ثبت نشده و خشکسالی و کاهش رطوبت موجب شده با وزش اندک بادی طوفان شن چنان به حرکت درآيد که نه تنها هوايي براي تنفس مردم نمي گذارد بلکه راه ديد آنها را هم مي بندد.

انتظار می رود با توجه به ورود سامانه ناپایدار جوی در استان کرمان وزش باد در شرق استان کرمان همچنان مهمترین پدیده ای باشد که تا پایان هفته جاری این مناطق محروم را تحت تاثیر قرار می دهد و البته موجب اخلال در زندگی مردم و مشکلات اقتصادی متعدد برای ساکنان این شهرستان ها می شود.

 

* حرف هاي بي عمل مسئولان و زندگي سخت مردم

 

هوا آنقدر خراب است که مسئولان بارها با صدور هشدارهايي از ساکنان اين مناطق و بخصوص سالمندان و کودکان درخواست کرده اند تا آرام شدن اوضاع و فروکش کردن طوفان شن از تردد خيابان ها و معابر خودداری کنند.

سالهاست که در مورد کاشت انواع گياهان سازگار با بيابان و کوير حرف هاي زيادي زده مي شود.

وقتي بدانيم اين حرف ها را مسئولان استاني در کرمان مي گويند، بيشتر ناراحت مي شويم چون تا کنون هيچ کاري در اين مسير انجام نشده و هم اکنون و در روزهايي که بچه ها هر شب به اميد ديدن برف و سفيد پوش شدن شهر به خواب مي روند جمعيتي بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در شرق کرمان صبح بيدار مي وند و مي بينند خانه و کاشانه شان زير خروارها تن شن مدفون شده است.

اين شن فقط خانه ها را زير خود پنهان نمي کند بلکه زندگي معمولي مردم را چنان مختل مي کند که حالا صداي مهاجرت از روستاهاي اين منطقه از کرمان به گوش مي رسد.

وقتي طوفان شن آغاز مي شود راه هاي روستايي يکي يکي بسته مي شوند تا پليس اعلام کند تردد در راه هاي اصلي هم به سختي انجام مي شود. بعد از آن ستاد بحران مثل هميشه و با بي خاصيتي تمام تشکيل جلسه مي دهدو امدادگران به مناطق مختلف اعزام مي شوند. در اين ميان نخلستانها، زمين هاي کشاورزي و قناتها و کانالهای آبرسانی هم دچار خسارت شده و وقتي راهي براي رفت و آمد باز نمي ماند، روستانشينان مي مانند و هزاران درد و رنج و صدايي که به گوش کسي نمي رسد.

وقتي مي شنويم شعاع دید در بعضي مواقع به کمتر از ۱۰ متر رسید مي رسد، خيلي نبايد تعجب کنيم چون در جايي قرار داريم که ۳۳ درصد کانونهای ریزگردهای کشور در آن به وقوع مي پينودد و زندگي در خاک و شن و غبار، به موضوعي عادي براي ساکنان اين منطقه تبديل شده است.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار