کد خبر: 981577
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
در واکنش به ادعای مطرح شده از سوی اتاق جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران عنوان شد
در شرایطی که برایان هوک رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه امریکا در آخرین اظهار‌نظر خود مدعی شده‌است که ۹۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی ایران در خارج از کشور محدود شده و ایران تنها به ۱۰ میلیارد دلار از ذخایرش دسترسی دارد، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه دشمن در تلاش است تا فعالیت‌های اقتصادی مارا محدود کند، گفت: تمام تقاضا‌های واقعی ارزی از طریق سامانه نیما تأمین می‌شود و بانک مرکزی نقدینگی را مدیریت و ارز را کنترل خواهد کرد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، اقتصاد کشور‌هایی که دارای دشمن نیستند این روز‌ها در دنیا با نوسان‌های گاه و بیگاه همراه است، حال چه رسد به اقتصاد ایران که وزارت خزانه‌داری امریکا به شکل ۲۴ ساعته جنگ اقتصادی با ایران را رهبری می‌کند و تلاش دارد از طریق مؤلفه‌هایی که به کاهش ارزش پول ملی ایران منتج می‌شود، نیرو‌های منفی خفته در اقتصاد ایران را برای ایجاد نوسان در بازار‌ها فعال کند، در این میان انعکاس اظهار‌نظر‌های اشخاصی که جنگ اقتصادی علیه ایران را رهبری می‌کنند، از این حیث اهمیت دارد که هم وجود دشمن را باور کنیم و هم اینکه برای دفاع و تقابل نیز استراتژی تعریف کنیم.

در همین راستا روز پنج‌شنبه شب بریان هک رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت امورخارجه امریکا در نشستی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از ذخایر خارجی ارزی ۱۰۰ میلیارد دلاری ایران را محدود کرده‌اند، مدعی شد که ایران تنها به ۱۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود دسترسی دارد.

این اظهار‌نظر در شرایطی مطرح می‌شود که غربی‌ها بر اساس تحریم‌های وضع شده در‌صدد ایجاد تنگنای مالی و ارزی برای دولت هستند تا بدین واسطه بتوانند ارزش پول ملی را کاهش دهند و تورم را در ایران تقویت کنند و ضمن افزایش فشار هزینه‌ای بر اقشار ضعیف، نظام بانکی کشور را برای پرداخت سود بیشتر یا خروج بخشی از سپرده‌های ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومانی از بانک و ورود به سایر بازار‌ها بین دوراهی قرار دهند.

در همین راستا به نظر می‌رسد رئیس کل بانک مرکزی متوجه هدف خزانه‌داری امریکا و اتاق جنگ امریکا علیه ایران شده‌است، زیرا عبدالناصر همتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه اقتصادی امریکا علیه مردم ایران گفت: دشمن در تلاش است که فعالیت‌های اقتصادی ما را محدود کند، در چنین شرایط دشواری بانک مرکزی باید نرخ ارز را کنترل و همزمان نقدینگی را نیز مدیریت کند.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم، بیشترین آسیب به اقشاری با درآمد‌های ثابت وارد می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطر نشان کرد: صادرات این استان (خراسان رضوی) به تنهایی حدود ۲/۱ میلیارد دلار است و در صورتی که در حالت کلان کشور به موضوع نگاه کنیم، ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ماست که البته این رقم نسبت به عظمت کشور ایران، کافی نیست.

همتی گفت: بانک مرکزی به هیچ‌وجه هدفش تعیین نرخ نیست، بلکه هدف این بانک ایجاد ثبات در بازار است و اگر هم در بازار حضور پیدا می‌کند ناشی از آن است که تقاضا را زیاد، غیرواقعی یا ناشی از سفته‌بازی می‌بیند، پس باید بازار را کنترل کند. در حال حاضر هیچ تقاضای واقعی وجود ندارد که تأمین نشود و تمام تقاضا‌های واقعی در نیما تأمین می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ رشد غیرنفتی تصریح کرد: احتمال می‌دهم رشد غیرنفتی در شش ماه اول امسال مثبت باشد و این میزان جدای رشد اقتصادی با نفت کشور است، چراکه در صادرات نفتی با کاهش روبه‌رو شدیم. از این منظر کشور به سمت رونق تولید در حرکت است.

اقتصاد ایران را باید از وضعیت دلاریزه‌شدن خارج کنیم
از سوی دیگر، وزیر اقتصاد در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه متأسفانه اقتصاد ایران دلاریزه شدن شده‌است از زوایای مختلف به مقوله تنظیم بازار ارز پرداخت و گفت: مثلاً شما گوجه‌فرنگی را در نظر بگیرید؛ بذر آن، خاک آن، آب آن و تولید آن از داخل است، ولی یک‌باره می‌بینید که قیمت آن جهش پیدا کرده‌است. از عرضه‌کننده که می‌پرسید، می‌گوید مگر نمی‌بینید ارز گران شده‌است؟! این همان دلاریزه‌شدن است! زمانی ما می‌توانیم ارز را به عنوان یک متغیر خارج کنیم که این عادت و این رویه را حذف کنیم.

وی گفت: ۸۵ درصد واردات ما مواد اولیه واسطه‌ای و سرمایه‌ای است. وقتی نرخ ارز بالا می‌رود، موجب افزایش هزینه تولید می‌شود.

نظام بانکی هم که بخواهد تأمین منابع کند و تسهیلات بدهد، پول پمپاژ بشود و اثر خودش را بر رشد نقدینگی و تقاضا می‌گذارد.

حال دولت در اینجا چه می‌کند؟ نفت را صادر می‌کند و معادل ریالی‌اش را در بودجه استفاده می‌کند. خب این ارز را باید چه کند؟

به بازار بفروشد؟ اگر زیاد از حد به بازار بفروشد، نرخ ارز پایین نگه داشته می‌شود و واردات شیرین می‌شود و تولید ما آسیب می‌بیند. اگرنه، بخواهد مازاد آن را کنترل کند، بانک مرکزی باید آن را بخرد که پول پمپاژ می‌شود.

ببینید اینجا تولید آسیب می‌بیند و آنجا نقدینگی پمپاژ می‌شود و در واقع فشار ناشی از تقاضا زیاد می‌شود و تورم را به دنبال دارد. هر موقع موفق به سالم‌سازی این چرخه شدیم، آن وقت می‌توانیم بگوییم که از دلاریزه شدن اقتصاد رهایی پیدا کرده‌ایم.

با توجه به اینکه مدیریت بازار ارز و پول در شرایط جنگ اقتصادی از هر زمان دیگری پیچیده‌تر و حساس‌تر شده‌است و بانک مرکزی در هفته گذشته رفتار جدیدی را در مدیریت بازار ارز از خود بروز داد و در قیمت‌های به مراتب بالا‌تر از ۱۱ هزار تومان در بازار مداخله کرد به نظر می‌رسد بانک مرکزی و مجموعه دولت نحوه جدیدی از مدیریت بازار را در نظر گرفته‌اند که از طرفی ارز در قیمت‌های پایین و به اصطلاح کف به چنگ قاچاقچیان کالا و ارز و سفته‌بازان نیفتد از طرف دیگر نیاز‌های واقعی ارز نیز در قیمت‌های منصفانه‌ای تأمین شود، از این رو به نظر می‌رسد بازار آزاد به شکل شناورتری مدیریت خواهد شد و اقتصاد ایران کم‌کم باید بسته به شرایط مختلف با نرخ‌های مختلف ارز خود را تطبیق دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
0
0
همتی هر دفعه یه حرفی میزنه
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
0
0
همتی !!! من حرفات رو باور نمی کنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار