کد خبر: 981552
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
در ادامه وقایع مشکوک در حاشیه اغتشاشات عراق از جمله ربایش و مفقود شدن شماری از معترضان، قتل دلخراش و سپس آویزان کردن نوجوان ۱۶ ساله عراقی، نشان داد که اعتراضات عراق در حال منحرف شدن به تمایلات داعشی است، اعتراضاتی که مدت‌هاست برخی رهبران عراقی درباره هدایت آن از خارج و نقش امریکا در آن هشدار می‌دهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز پنج شنبه انتشار تصاویری از کشتن و آویزان کردن نوجوانی ۱۶ ساله از تیر برق میدان الوثبه بغداد در شبکه‌های اجتماعی مانند یک بمب خبری در میان انبوه وقایع ناگوار اخیر در این کشور منفجر شد. سرتیپ «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق درباره جزئیات این حادثه، گفت: «نام او هیثم علی اسماعیل است که پس از درگیری لفظی و درخواست از معترضان برای دور شدن ازاطراف منزلش، کشته شده است.»

‌خلف تصریح کرد که این مشاجره لفظی به درگیری منجر شد و اسماعیل، چند تیر هوایی شلیک کرد. حاضران هم با کوکتل مولوتوف خانه او را به آتش کشیدند و پس از یورش به منزل این جوان او را کشتند و به تیر برق آویزان کردند!

سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق گفته که نیرو‌های امنیتی در این جریان مداخله نکرده‌اند و منتظر تصمیم‌گیری طرف‌های مسئول هستند. خلف ادامه داد: «جنایت وحشتناکی که در حق این نوجوان صورت گرفت بی مجازات نخواهد ماند و وقت آن رسیده که دولت حاکمیت و تسلط خود را بر میدان‌های اعتراضات اعمال کند.»‌

سرتیپ «خالد محنا» سخنگوی وزارت کشور عراق هم در گفتگو با شبکه العراقیه گفت: «وزارت کشور اطلاعات کاملی را درباره عوامل حادثه الوثبه جمع‌آوری کرده و به دستگاه قضایی تحویل داده است.»

وی حادثه الوثبه را وحشتناک خواند و گفت: «یک اجماع نظر ملی وجود دارد که خواهان مداخله نیرو‌های امنیتی برای اعمال امنیت است و در روز‌های آتی شاهد نقش بزرگ‌تر نیرو‌های امنیتی در پیرامون میدان‌های تظاهرات و داخل آن خواهیم بود.»

در همین روز، عراق یک حادثه تروریستی را هم تجربه کرد. بنابر اعلام کمیته اطلاع رسانی امنیتی عراق در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر سامرا، ۱۰ نفر از نیرو‌های حشدالشعبی شهید و زخمی شدند. یک مقام امنیتی عراق هم این مورد گفت: «یک عامل انتحاری سوار بر خودروی بمب‌گذاری شده خود را نزدیک جمعی از نیرو‌های حشدالشعبی از «هنگ ذی قار» منفجر کرد و همه شهدا و مجروحان از استان ذی‌قار هستند.» این اقدام در شرایطی صورت گرفت که نیرو‌های حشدالشعبی تعدادی از حملات داعشی‌ها را در بسیاری از مناطق به ویژه در شرق و شمال عراق خنثی کرده‌اند.

مردان نقابدار؛ نقش‌آفرینان پروژه ربایش معترضان
این وقایع در حالی صورت گرفت که به تازگی، گروهی شبه‌نظامی به مقر معترضان معروف به گاراژ «السنک» در بغداد حمله کردند و پس از درگیری با آنها، شماری را به زور سوار اتوبوس کردند و با خود بردند. برخی از منابع پزشکی به خبرگزاری فرانسه گفتند که در این درگیری ۲۰ معترض و چهار افسر پلیس کشته و بیش از ۸۰ نفر گم شده‌اند. از اول اکتبر سال جاری تقریباً هر روزه تعدادی از معترضان در بغداد و شهر‌های جنوبی عراق ناپدید شده‌اند. در بیشتر موارد معترضان هنگام بازگشت به خانه و در نزدیکی محل زندگی خود ربوده می‌شوند. در یک مورد، جسد کبود شده معترضی ۱۹ ساله در نزدیکی خانه‌اش در بغداد پیدا شد. در موردی دیگر هم یکی از فعالان معترض و برجسته شهر کربلا به دست یک موتورسوار مسلح کشته شد.

نیرو‌های سازمان یافته در پس پرده
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در واکنش به حادثه «الوثبه» گفت: «حادثه «الوثبه» نشان‌دهنده وجود گروه‌های سازمان‌یافته کشتار است. ما از هیچ اقدامی در راستای حمایت از تظاهرات‌کنندگان دریغ نمی‌کنیم.»‌همچنین آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع شیعیان عراق با محکوم کردن موج اخیر کشتار‌ها و ربودن معترضان، از دولت خواست که دسترسی وسیع به اسلحه را محدود کند و عراق را از شبه‌نظامیان خارج از حوزه اقتدار دولت ر‌هایی بخشد. آیت‌الله سیستانی همچنین از نیرو‌های مسلح و سرویس‌های امنیتی خواسته حافظ مردم باشند.

حجت‌الاسلام «احمد الصافی» نماینده مرجعیت عراق و خطیب جمعه شهر مقدس کربلا با یادآوری دومین سالروز شکست داعش در عراق گفت، کسانی که داعش را شکست دادند، می‌توانند اصلاحات را نیز به پیش ببرند. «مهدی تقی» عضو کمیسیون امنیتی پارلمان عراق با هشدار درباره مداخلات امریکا در مسائل داخلی این کشور به شبکه خبری «الاتجاه» گفت که به هم ریختن وضعیت امنیتی در عراق در راستای تلاش‌های امریکاست. وی تأکید کرد که هدف از مداخلات امریکا در عراق، این است که بتواند جنگ داخلی در عراق به راه بیندازد.

«صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراق، از شکست امریکا در موج‌سواری بر تظاهرات‌های جاری عراق و تلاش برای حمله به منطقه سبز بغداد خبر داد. وی گفت: «تظاهرات‌کنندگان همه حساب و کتاب‌های امریکا را ناکام گذاشتند و با وجود ارتش سایبری و جوکر امریکایی در تحریک معترضان برای حرکت به سوی منطقه سبز و نیز جنگ روانی به راه افتاده در این سو، این امر محقق نشد و معترضان عراقی از روز دهم نوامبر گذشته، دیگر همسو با این خواست امریکایی‌ها حرکت نکردند.»

وی در ادامه گفت که پس از شکست واشنگتن در ایجاد فتنه میان نیرو‌های امنیتی و حشدالشعبی از یک سو و تظاهرات‌کنندگان از سوی دیگر و به راه انداختن جنگ داخلی با تحریک معترضان و اتهام‌زنی به نیرو‌های امنیتی و حشدالشعبی برای کشتاری که اخیراً در پل «السنک» روی داد، بعید نیست که امریکا کودتا علیه حکومت عراق را کلید بزند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
0
0
مردم عراق برای رفع مشگلات خود تظاهرات کورکورانه " بدونه شناخت از وضعیت جامعه خود در کشورشان " راه انداختند " اما متاسفانه فضا را اماده کردند " تا امریکا جهت رسیدن به اهدافش در عراق که همان نفت عراق است "داعش را دوباره زنده و شکل دهد "
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
0
0
کسی باید بگوید این کینه توزی بر علیه این جوان چگونه شکل گرفته؟؟؟
چرند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
0
0
عجب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار