کد خبر: 981174
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
رئیس‌جمهور سوریه گفته که کشورش از جنگ قوی‌تر خارج خواهد شد و تأکید کرده که آینده سوریه بشارت‌دهنده خواهد بود و اوضاع میدانی الان بهتر شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد، در مصاحبه با شبکه ایتالیایی «رای نیوز۲۴» که روز ۲۶ اکتبر گذشته انجام و دیروز پخش شد، تصریح کرد: اگر بخواهیم در مورد جامعه سوریه حرف بزنیم، الان اوضاع نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و درس‌های بسیار از این جنگ آموخته‌ایم. من معتقدم که آینده سوریه نویدبخش است و ما از این جنگ نیرومندتر بیرون می‌آییم. اسد همچنین در مورد اوضاع میدانی تأکید کرد: ارتش سوریه در جریان سال‌های گذشته پیشروی قابل‌توجهی محقق ساخت و تعدادی از مناطق را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کرد البته هنوز ادلب باقی مانده است. آنجا گروهک تروریستی جبهه النصره مورد حمایت ترکیه حضور دارد. بخش شمالی سوریه نیز باقی مانده که ترکیه ماه گذشته میلادی دست به تهاجم به آنجا زد.

اسد درباره نقش روسیه و سازش روس‌ها با ترکیه گفته که سازش آن‌ها با ترکیه معنایش این نیست که آن‌ها از تهاجم ترکیه حمایت می‌کنند. او می‌گوید: آن‌ها می‌خواهند ایفای نقش کرده و ترکیه را متقاعد کنند تا خاک سوریه را ترک کند. از ترکیه حمایت نمی‌کنند. آن‌ها نمی‌گویند این اوضاع مساعد است، گفته که روس‌ها در مورد حاکمیت سوریه سازش نکرده‌اند: آن‌ها با واقعیت سروکار دارند. الان واقعیت بد است و مجبوری وارد آن بشوی. من نمی‌گویم سازش کنیم، چون این راه‌حل نهایی نیست شاید سازش در مورد مسائل کوتاه مدت ممکن باشد، اما برای مسائل و شرایط طولانی مدت یا میان مدت نه، لذا ترکیه باید از خاک سوریه خارج شود. هیچ شک و تردیدی در مورد این مسئله وجود ندارد. اسد درباره امکان ملاقات با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: «اگر مجبور شوم روزی این کار را انجام بدهم مایه افتخار من نخواهد بود بلکه از این نوع دیدار با امثال این اسلام‌گرا‌های فرصت‌طلب بسیار بیزارم. این‌ها مسلمان نیستند بلکه اسلام‌گرا هستند. این اصطلاح دیگر اصطلاح سیاسی است، اما مدام می‌گویم وظیفه من جدا از احساساتم است نباید ببینم چه چیزی باعث خوشحالی یا ناراحتی من است، وظیفه من به منافع سوریه مرتبط است لذا هر جایی پای این منافع در میان باشد من به سمت آن را می‌روم.» اسد درباره مشکل آوارگان سوری تأکید کرد: اولاً باید از یک سؤال ساده شروع کنیم، مسبب مشکل کنونی چه کسی است؟ چرا شما در اروپا آوارگانی دارید؟ یک سؤال ساده باقی می‌ماند، چون تروریسم از طرف اروپا البته از سوی امریکا و ترکیه و دیگران حمایت شده است، اما اروپا مسبب اصلی ایجاد این هرج و مرج در سوریه بود، لذا انسان هر چه می‌کارد، همان را درو می‌کند، به گفته اسد، اتحادیه اروپا از روز اول یا بگذارید بگوییم از هفته اول از تروریست‌ها در سوریه علناً حمایت کرد، اما از آغاز، مسئولیت کار را به گردن دولت سوریه انداخت. بعضی رژیم‌ها از قبیل رژیم فرانسه تسلیحات به آن‌ها (تروریست‌ها) ارسال کرده بودند. یکی از مقامات مسئول فرانسه این حرف را زده بود، فکر کنم وزیر امور خارجه این کشور فابیوس بود که گفته بود: ما داریم تسلیحات به آن‌ها ارسال می‌کنیم. آن‌ها (اروپایی‌ها) تسلیحات را ارسال کرده و این هرج و مرج را به راه انداختند، لذا عده زیادی از مردم - میلیون‌ها نفر دیگر - که قادر به زندگی در سوریه نبودند مجبور شدند کشور را ترک کنند. بشار اسد همچنین به مسئله تظاهرات لبنان اشاره کرد و گفت، اعتراضات در لبنان در صورتی که درخصوص اصلاحات و با هدف ر‌هایی این کشور از سیستم سیاسی طایفه‌ای باشد، مثبت است. او می‌گوید: سوریه در سایه آنچه لبنان شاهد آن است تأثیر خواهد پذیرفت، اما اگر آنچه در لبنان رخ می‌دهد خودجوش و مربوط به اصلاحات و ر‌هایی از سیستم سیاسی طایفه‌ای باشد برای این کشور مفید خواهد بود. ملت لبنان هوشیار هستند و نباید بگذارند تلاش‌های خارجی برای سوء استفاده از این خیزش خودجوش یا تظاهرات‌های اعتراضی صورت بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار