کد خبر: 980849
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
رئیس‌جمهور امریکا دوباره توهم مذاکره زد که سخنان اخیر روحانی و برنامه سفر او به ژاپن در آن بی‌تأثیر نیست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ که کماکان به مذاکره با ایران خوش‌بین است، از هر فرصت کوچکی برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کند و این بار مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن را بزرگ‌نمایی کرده و مدعی شده که این موضوع می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای انجام کار‌های دیگر باشد؛ کار‌های دیگری که به زعم ترامپ همان توافق جامعی است که باید محدود کردن برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را شامل شود. سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور درباره تجربه گفتگو‌های قبلی برجام با امریکایی‌ها و «امریکا، امریکا» کردن‌های او و اینکه به شرط لغو تحریم‌ها حاضر است یک ساعت بعد با ترامپ دیدار کند و سفر احتمالی او به ژاپن، در توهم مجدد رئیس‌جمهور امریکا بی‌تأثیر نبوده است.

به گزارش «جوان»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال آینده به یک برگ برنده در سیاست خارجی نیاز دارد، خود را به آب و آتش می‌زند تا به هر نحوی شده بتواند به توافقی با ایران دست پیدا کند تا نه فقط از استیضاح فرار کند، شانس موفقیت خود را برای پیروزی در انتخابات نیز افزایش دهد. مبادله ژیائو وانگ، تبعه امریکا با دکتر مسعود سلیمانی که روز شنبه انجام شد، اولین مبادله زندانیان میان ایران و امریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ بود و فرصت خوبی برای موج‌سواری ترامپ فراهم کرده است تا این مسئله را دستاورد مهمی برای دولت خود اعلام کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ شنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: «ما خیلی خوشحالیم که گروگان ما برگشته است. همه اعضای دانشگاه پرینستون خوشحالند. این تبادل یک گروگان با یک گروگان بود». او افزود: «این مبادله می‌تواند پیش درآمدی برای چیزی باشد که می‌شود آن را انجام داد». دونالد ترامپ روز شنبه همچنین در حساب کاربری توئیتر خود درباره ژیائو وانگ نوشت: «او در دوران دولت اوباما زندانی و در دوره دولت ترامپ به امریکا بازگشت. ایران، متشکرم از این مذاکرات بسیار منصفانه. دیدید، ما می‌توانیم با هم به توافق برسیم». پیش از ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا رویکرد ایران در روند گفتگو برای انجام این مبادله را سازنده توصیف کرده بود. بعد از مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن، کاخ سفید بار دیگر در بیانیه‌ای از آمادگی بدون قید و شرط برای مذاکره با ایران سخن گفت.

ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید بار‌ها آمادگی خود را برای مذاکره با ایران اعلام کرده است و حتی در برهه‌هایی لحن خود را نرم‌تر کرده است تا بتواند به هدف خود دست پیدا کند. به‌رغم بدعهدی‌های واشنگتن در عمل به تعهداتش در توافق هسته‌ای، ترامپ همچنان امیدوار است که مقامات تهران بار دیگر در پشت یک میز مذاکره حاضر شوند و امتیاز‌های جدیدی به واشنگتن تقدیم کنند. امیدواری ترامپ برای انجام گفتگو با ایران به حدی است که از چندماه قبل حتی شماره مخصوص خود را به سفارت سوئیس در تهران داده تا در صورت نیاز مقامات ایران با او تماس بگیرند. توهم ترامپ برای از سرگیری گفتگو‌ها با ایران درحالی است که مقامات کشورمان بار‌ها تأکید کرده‌اند تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود و امریکا به برجام بازنگردد، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود. دولت ترامپ پس از خروج از برجام در می‌۲۰۱۸، گسترده‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال کرده است که به ادعای مقامات واشنگتن، تحریم‌ها به سقف خود رسیده است و گزینه تحریمی دیگری وجود ندارد.

واشنگتن در ماه‌های گذشته، مقامات فرانسوی و ژاپنی را میانجی کرده تا بتوانند تهران را به توافق جدیدی مجاب کنند، اما همه این تلاش‌ها ناکام بوده است و ایران تاکنون پاسخ مثبتی به این درخواست‌ها نداده است. آمادگی مجدد دولت امریکا برای مذاکرات بدون قید و شرط، در شرایطی انجام می‌شود که ایران در واکنش به بدعهدی کشور‌های اروپایی در عمل به تعهدات‌شان، اخیراً گام‌هایی برای کاهش تعهدات برجامی خود برداشته است، اقدامی که نگرانی غربی‌ها را در پی داشته است و آن‌ها این اقدامات تهران را نقض آشکار توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند. درحالی که گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هیچ‌گونه نقض تعهدی از سوی ایران را تأیید نکرده و گام‌های کاهش تعهدات را در راستای مفاد برجام اعلام کرده است. امریکا تلاش می‌کند در توافق جدید احتمالی، علاوه بر برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی ایران را هم در آن بگنجاند، اقدامی که مقامات تهران به شدت با آن مخالفت و این مسئله را خط قرمز خود اعلام کرده‌اند.

موضع مذاکراتی ترامپ هرچند به بهانه مبادله زندانیان اتخاذ شده است، اما سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که از تجارب مذاکرات برجامی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا گفته بود، بی‌تأثیر نبوده است. همچنین سفر احتمالی روحانی به ژاپن طی روز‌های آتی هم در این روند موثر بوده است. روزنامه ژاپن تایمز، دیروز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که واشنگتن با طرح توکیو برای سفر روحانی به این کشور موافقت کرده و از مقامات توکیو خواسته است نتایج این دیدار‌ها را به اطلاع امریکا برساند. آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن شش ماه پیش در سفر به تهران با مقامات ارشد کشورمان دیدار و گفتگو کرد؛ سفری که گفته می‌شد حامل پیامی از سوی دونالد ترامپ برای مسئولین ایرانی بود.

انتقاد حقوق بشری از تهران
رئیس‌جمهور امریکا همزمان با ارسال سیگنال برای مذاکره با ایران، باز هم از نقض حقوق بشر در این کشور انتقاد کرد. ترامپ شنبه شب در کنفرانس سالانه شورای اسرائیلی- امریکایی برای چندمین بار با حمایت از ناآرامی‌های اخیر در ایران، مدعی شد که در ایران هزاران نفر از معترضان را کشته‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور امریکا که از زمان آغاز به کار، سیاست فشار حداکثری علیه مردم ایران را در پیش گرفته، با ژستی انسان‌دوستانه گفت: «بزرگ‌ترین قربانیان سیاست‌های ایران، خود مردم این کشور هستند». ترامپ در ادامه سخنان خود گفت: «در هفته‌های اخیر، ما شاهد برخاستن مردم ایران برای به دست گرفتن سرنوشت کشورشان بودیم». وی مقامات ایران را به کشتار معترضان متهم کرد و گفت: «دیکتاتوری رژیم ایران در پاسخ، صد‌ها و صد‌ها و شاید هزاران نفر از آن مردم را کشت. هزاران نفر را بازداشت و اینترنت را قطع کرد». حمایت ترامپ از مردم ایران و قربانی خواندن آنها، درحالی است که او بار‌ها در سخنانی مردم ایران را تروریست خطاب کرده و با اعمال تحریم‌ها، معیشت ایرانی‌ها را نشانه گرفته است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
1
0
بلاخره روحانی مجبور خواهد شد در ژابن جراغ سبز گفتگو با امریکا را بدون هیج بیش شرطی قبول کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار