کد خبر: 980802
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۸
نقش زنان در انتخابات پیش روی خانه ملت
محمد نیک‌ضمیر
سرویس زنان جوان آنلاین: یکی از نکات قابل تأمل ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رشد بیش از ۵۰ درصدی حضور و ثبت نام زنان برای نشستن بر صندلی‌های سبز بهارستان است. مجلس کنونی یعنی مجلس دهم هم رکورددار ورود زنان به عرصه نمایندگی مجلس بود. هر چند ۱۷ نماینده زن به نسبت تعداد کل نمایندگان درصد بالایی نیست، اما نمادی از تمایل بیشتر زنان برای حضور در عرصه‌های سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در حوزه‌های کلان به شمار می‌رود، اگرچه زنان مجلس دهم بیش از آنکه نماینده عامه زنان جامعه و نمادی از تمایل زنان به حضور و اثرگذاری در حوزه‌های کلان کشور باشند، نمادی از تلاش جریان اصلاحات برای احیای خود و کسب تعداد بیشتری از کرسی‌های سبز بهارستان بودند.

زنان مجلس دهم همه از طریق حضور در لیست امید به مجلس راه یافتند و راهکار اصلاح‌طلبان برای استفاده از چهره‌های تازه‌ای که عامه مردم درباره آن‌ها پیشینه ذهنی خاصی نداشتند و با تأکید بر شعار‌هایی همچون حضور و سهم‌خواهی برای زنان جواب داد و تقریباً تمامی ۱۷ زنی که در دور دهم انتخابات مجلس به بهارستان راه یافتند اصلاح‌طلب یا نزدیک به جریان اصلاحات بودند؛ چهره‌هایی که البته بعدتر شناخته شدند و تا پیش از آن ناشناس به شمار می‌آمدند.

شاید همین وابستگی‌ها و نمک‌گیر شدن نمایندگان زن راه یافته به مجلس موجب شد تا دستاورد‌های آنان در قالب طرح‌های شعاری و جنجالی محدود شود و زنان مجلس دستاورد قابل ذکری برای عامه جامعه زنان نداشتند و بسیاری از مطالبات عامه جامعه زنان همچنان پابرجاست.
انتخابات مجلس یازدهم، اما با استقبال بیشتر خانم‌ها مواجه شده است؛ زنانی که در صورت داشتن تخصص و تعهد و توان مدیریتی، می‌توانند حضوری ثمربخش داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور با در نظر گرفتن منافع عمومی و مصالح کشور مؤثر واقع شوند. اگر بناست تا زنانی به نمایندگی از عامه زنان جامعه در مجلس حضور یابند باید از بدنه جامعه باشند و یا حداقل این بدنه را درک کنند و بدانند یک زن سرپرست خانوار با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند یا زنان خانه‌دار را به عنوان بخش مؤثری از جامعه به رسمیت بشناسند و خانه‌داری را در سطح پخت‌وپز و شست‌وشو تنزل ندهند.

در این میان شاید جامعه زنان باید هوشیارتر از همیشه عمل کند. حضور مؤثر زنان تنها در عرصه انتخابات نیست که نیمی از رأی‌دهندگان نیز زن هستند و علاوه بر این زنان از قدرت تأثیرگذاری بالایی در خانواده برخوردارند. این بدین معناست که زنان علاوه بر سهم ۵۰درصدی خود از سبد آرای انتخاباتی در انتخاب نهایی ۵۰ درصد دیگر جامعه یعنی مردان هم اثرگذارند؛ بنابراین اگر بر عملکرد نمایندگان کنونی مجلس چه نمایندگان زن و چه نمایندگان مرد انتقاداتی وارد است بخشی از این انتقادات به انتخاب خود ما بازمی‌گردد. اسفند ماه امسال، اما فرصت خوبی است تا رشد و تعالی نگاه‌مان را در انتخاب افراد اصلح بیازماییم. فارغ از اینکه چند زن یا چند مرد به مجلس راه می‌یابند جامعه زنان در راهیابی افراد شایسته و نمایندگان واقعی مردم به مجلس اثرگذار خواهند بود. پس حساب‌شده‌تر انتخاب کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار