کد خبر: 980682
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
در گفت‌وگوی «جوان» با ابوالفضل جلیلی عنوان شد
من خودم را زاده تلویزیون می‌دانم و از تلویزیون کمک گرفته و بالا آمده‌ام، البته اخیراً که می‌خواستم وارد سازمان شوم، مرا راه ندادند و گفتند بازنشسته‌ها را دیگر به سازمان راه نمی‌دهند و مخالفتی هم ندارم چراکه معتقدم باید فضا برای تجربه‌اندوزی جوان‌تر‌ها مهیا شود.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ابوالفضل جلیلی کارگردان صاحبنام و پیشکسوت سینمای کشورمان با بیان این مطلب به «جوان» گفت: ابداً با جوان‌گرایی مخالفتی ندارم و اتفاقاً فکر می‌کنم با بازنشستگی اجباری چسبید‌گان به کرسی‌های ریاست، هم صندلی‌ها نفس می‌کشند و هم فضایی فراهم می‌شود برای تجربه‌اندوزی جوان تر‌ها ولی در حیطه تولید بد نیست از تجربیات کارکشته‌ها هم استفاده شود.

جلیلی با اشاره به کیفیت پایین اغلب فیلمنامه‌هایی که برای مشاوره به او ارجاع می‌شود، تأکید کرد: روزی یک تهیه‌کننده فرانسوی به من گفت مشکل جوان‌های فیلمساز ایرانی این است که تا فکری به ذهنشان می‌آید بلافاصله آن را فیلم می‌کنند، یعنی روی آن زمان کافی نمی‌گذارند و روی آن کار نمی‌کنند تا تبدیل به احسن شود. هر چند من به آن تهیه‌کننده فرانسوی گفتم تا بروند و زمان بر آن بگذارند و روی آن فکر کنند، قوانین عوض می‌شود و آن فیلمنامه دیگر فیلمنامه نیست و باید بیندازند دور ولی واقعیت این است که عجله بی‌مورد جوان‌تر‌ها در رسیدن به مقصود، پاشنه آشیل آنهاست.

کارگردان «دان» و «رقص خاک» ادامه داد: اغلب جوانان فکر می‌کنند استعدادهایشان به کار گرفته نشده و مثلاً اگر فیلم بسازند یا بازیگر شوند، می‌ترکانند در صورتی که هیچ کار هنری بدون داشتن اندیشه قوی جواب نمی‌دهد. مسئله جوانان نباید مشهور شدن باشد بلکه باید مسیر مورد علاقه خویش را پیدا کرده و بکوشند در همان مسیر به موفقیت برسند.

جلیلی با مخاطب قرار دادن مدیران فرهنگی گفت: هنر مدیران باید این باشد که استعداد‌های واقعی را پروبال دهند نه اینکه فرزندشان را تحمیل کنند به هیئت مدیره. اگر به جوانان فضای کار ندهیم بذر کینه را در دل آن‌ها کاشته‌ایم و این بذر هم هرچه به بار آورد، به نفع فرهنگ نخواهد بود.

این فیلمساز خودش را زاده تلویزیون می‌داند و می‌گوید: من برای پیشرفت از تلویزیون کمک گرفته و بالا آمده‌ام و معتقدم باید فضا و بستر لازم برای جوان‌تر‌ها نیز مهیا شود. شخصاً همه مدیا‌ها از تلویزیون تا سینما و رادیو و فضای مجازی را مکمل هم می‌بینم و خیلی دوست دارم رشد تلویزیون خودمان را ببینم. جلیلی ادامه داد: من به عنوان فیلمساز هر جای دنیا می‌روم با احترام با من برخورد می‌شود و آن‌ها با احترام مرا به تلویزیون خودشان دعوت می‌کنند، مثلاً همین تلویزیون فرانسه رئیس کانال «آرته» هر وقت من بخواهم به من وقت ملاقات می‌دهد و همیشه بدرقه‌ام می‌کند، اما چند روز پیش که به تلویزیون خودمان رفتم، دیدم کارتم عمل نمی‌کند، وقتی جویا شدم به من گفتند دستور داده‌اند که شما بازنشسته‌ها را راه ندهند، خدا کند دست‌کم جوان‌های بااستعداد را راه بدهند تا تلویزیون پیشرفت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار