کد خبر: 980572
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
استدلال مسئولان شیلات، کشاورزی و آبفای منطقه این بود که تأمین آب شرب مردم در اولویت است حتی اگر به قیمت از بین رفتن اشتغال باشد. با این تصمیم یک نفر و دو نفر بیکار نمی‌شدند....
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: پرورش ماهی در استان خوزستان جزو مشاغلی است که هزاران نفر از ساکنان این منطقه از ایران از طریق آن به امرار معاش می‌پردازند. کاری که به صورت یک تخصص درآمده و طی سال‌های اخیر با گسترش آن پای طرح‌هایی همچون پرورش ماهی در قفس هم به آن باز شد تا جذب بیکاران، نرخ بیکاری را در خوزستان کاهش دهد. با این حال مشکلات ریز و درشتی که در مسیر این پرورش دهندگان ماهی به وجود آمده است، آن‌قدر زیاد شده که ادامه راه را برای آن‌ها سخت کرده است. موانعی مثل دستور برای جلوگیری از آبگیری مزارع پرورش ماهی، خشکسالی‌های اخیر، شور بودن زمین‌ها و حالا درخواست بانک‌ها برای بازپس‌گیری هر چه سریع‌تر وام‌هایی که به فعالان این عرصه پرداخت کرده‌اند.

سال گذشته بود که برای تمام فعالان پرورش ماهی خوزستان اخطاریه‌هایی صادر شد مبنی بر اینکه مزارع استان نباید آبگیری کنند و در صورت تخلف از این دستور به مراجع ذیربط ارجاع داده می‌شوند.
در آن زمان استدلال مسئولان شیلات، کشاورزی و آبفای منطقه این بود که تأمین آب شرب مردم در اولویت است حتی اگر به قیمت از بین رفتن اشتغال باشد. با این تصمیم یک نفر و دو نفر بیکار نمی‌شدند. زیرا در مزارع پرورش ماهیان گرمابی خوزستان مجموعاً ۴۳۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار بوده و همین تعداد هم به صورت غیر مستقیم به امرار معاش می‌پردازند. در مورد سطح مزارع هم باید گفت ۱۶ هزار هکتار سطح زیر کشت وجود دارد که ۶۳ هزار تن ماهی در سال تولید می‌کردند و ۱۸ هزار تن آن صادر می‌شد. اما با محدودیت‌های ایجاد شده این میزان اشتغال و بازار از بین می‌رفت. مثل همیشه و به لطف خداوند، بعد از بارش‌هایی که صورت گرفت ۶۲ درصد مزارع مجدداً توانستند آبگیری کنند. اما ۳۷ درصد مزارع نتوانستند به روز‌های قبل و تولید خود بازگردند. این فعالان عرصه شیلات، درخواست خسارت کردند که جواب درستی دریافت نکردند.

پساب‌ها بلای جان آبزیان خرمشهر
خرمشهر دارای دو مجتمع پرورش ماهی با وسعت ۵ هزار هکتار است که سالانه بیش از ۲۰ هزار تن ماهی گرمابی تولید می‌کنند. با این حال این شهرستان هنوز بازار ماهی ندارد و فعالان این عرصه باید شهر‌های دیگر را برای فروش تولیدات خود انتخاب کنند. ناگفته نماند پساب‌ها که در تمام نقاط ایران، چون بختک روی محیط‌زیست خوابیده‌اند، در خرمشهر هم گلوی پرورش دهندگان ماهی و آبزیان را چسبیده‌اند. در همین رابطه خرداد ماه سال‌جاری بود که رئیس شیلات خرمشهر پساب کشاورزی را از عوامل جدی در تهدید صنعت آبزی پروری این شهرستان عنوان کرد و گفت: «پساب کشاورزی موجب عدم توسعه واحد‌های پرورش ماهیان گرمابی در این منطقه شده و این معضل تهدید جدی برای این بخش از تولید است.» حالا درد قیمت بهای آب هم به مشکلات قبلی پرورش دهندگان خرمشهر اضافه شده است. براساس قانون، آب بهای تعیین شده توسط سازمان آب و برق خوزستان طبق قانون و محاسبات فرمولی، معادل پنج درصد ارزش محصول تولید شده برای پرورش دهندگان ماهی است در حالی که قانون محاسبه برای پرورش دهندگان ماهی در خرمشهر که از آب رودخانه با کیفیت پایین بهره‌مند هستند باید یک درصد محاسبه شود. با توجه به اینکه خرمشهر فاصله زیادی از سد‌های بالادست دارد و آب رهاسازی شده از چند شهرستان عبور می‌کند، کیفیت لازم را ندارد. همچنین خشکسالی‌ها و شور شدن آب‌ها میزان تولید را به شدت پایین آورده و در این اوضاع و احوال بانک‌ها هم خواستار بازپس‌گیری وام‌هایشان از فعالان این عرصه شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار