کد خبر: 980512
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
تداوم ناآرامی‌ها در عراق به‌رغم هشدار مرجعیت عالی، تظاهرات گسترده شهروندان در پایتخت این کشور را در اعتراض به آشوب و اغتشاش به دنبال داشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دور دوم تظاهرات مردمی در عراق با هدف تحقق مطالبات اقتصادی و مبارزه با فساد، از بیست و پنجم اکتبر آغاز شد. در این بین، برخی از احزاب سیاسی و طرف‌های خارجی از جمله امریکا و ارتجاع عربی در تلاشند از این مطالبات به نفع خود بهره‌برداری کنند. شرایط ناآرام در عراق واکنش مردمی را به دنبال داشت. از این رو ساکنان بغداد روز جمعه در دومین روز پیاپی در اعتراض به مداخلات امریکا و رژیم صهیونیستی و در حمایت از مرجعیت دینی به خیابان‌ها آمدند. شبکه خبری المیادین گزارش داد که حاضرین، ضمن به آتش کشیدن پرچم‌های امریکا و رژیم صهیونیستی، علیه اقداماتی که به تخریب منجر می‌شود، شعار دادند. تظاهرات‌کنندگان همچنین، پلاکارد‌هایی را در حمایت از «آیت‌الله سید علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان در دست داشتند و شعار‌هایی را در حمایت از وی سر دادند. مردم بغداد روز پنج شنبه نیز در مخالفت با اعتراضات خشونت‌آمیز، تظاهرات کردند. معترضان دست‌نوشته‌ها و پلاکارد‌هایی با خود حمل می‌کردند که روی آن شعار‌های ضد امریکایی و صهیونیستی درج شده بود. شبکه خبری «الفرات» عراق نیز از تظاهرات گسترده در میدان التحریر واقع در مرکز بغداد خبر داد و اعلام کرد که تظاهرات‌کنندگان پرچم عراق را در دست داشتند.

حمایت مرجعیت از اصلاحات و اعتراضات مسالمت‌آمیز
«عبدالمهدی الکربلایی» نماینده آیت‌الله سیستانی دیروز در خطبه‌های نماز جمعه بار دیگر بر برگزاری اعتراضات به صورت مسالمت آمیز تأکید کرد و خواستار اجرای اصلاحات واقعی در عراق شد. وی با اعلام اینکه جنبش‌های مردمی ابزاری فعال در اعمال فشار برای انجام اصلاحات است به شرطی که به خشونت کشانده نشود، درباره افرادی که در کمین نشسته و دنبال سوءاستفاده از تظاهرات مسالمت آمیز هستند، هشدار داد. الکربلایی که پیش‌تر هم پیام‌های آیت‌الله سیستانی در واکنش به شرایط حاکم بر عراق را قرائت کرده بود، خاطرنشان کرد که وجود نیرو‌های امنیتی عراق برای جلوگیری از درگیری‌ها در جریان اعتراضات ضروری است.

داعش قصد داشت عملیات اجرا کند
دو ماه ناآرامی در عراق خطر ظهور مجدد داعش را بیش از پیش در مرکز توجه قرار داده است. «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در این مورد گفت: «داعش قصد داشت با سوءاستفاده از ناآرامی‌ها در عراق، با به‌کارگیری باند‌های زیر زمینی خود در مناطقی که پیش‌تر تحت کنترل داشت، دست به عملیات و تحرکاتی بزند، اما نیرو‌های امنیتی توانستند تحرکات و برخی از باند‌های زیرزمینی این گروه تروریستی را خنثی کنند که آخرین آن عملیات پیش‌دستانه برای بازداشت «حامد شاکر» ملقب به ابوخلدون معاون «ابوبکر البغدادی» سرکرده سابق داعش بود.»‌وی با اعلام اینکه نیرو‌های امنیتی ابوخلدون را در کرکوک بازداشت کردند، افزود: «او در جریان بازجویی گفت که قصد داشت از این استان به بغداد رفته و برای نفوذ به میان تظاهرات‌کنندگان و انجام عملیات ویژه با هدف ایجاد هرج و مرج و آشوب در صحنه امنیتی عراق برنامه‌ریزی کند.» نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق هم به دنبال حملات اخیر داعش به نیرو‌های پیشمرگه که به کشته و زخمی شدن شماری از آنان منجر شده بود، با صدور بیانیه‌ای درباره افزایش تحرکات داعش ابراز نگرانی کرده بود. در بیانیه بارزانی آمده است: «حمله داعش به نیرو‌های پیشمرگه در خانقین پس از سلسله اقدامات تروریستی چند ماه اخیر در مناطقی از کرکوک و گرمیان، این واقعیت را ثابت کرد که داعش پایان نیافته و هنوز هم ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند و جنگ برای نابودی این دشمن سرسخت انسانیت ادامه دارد.»‌رئیس اقلیم کردستان عراق از ائتلاف جهانی ضد داعش نیز درخواست کرده است که همچون گذشته با داعش مقابله کند. وی همچنین خواستار تمرکز تلاش‌ها برای پایان دادن سریع به وضعیت آشفته عراق و بازگشت آرامش شد.

در همین راستا حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق نیز دو شنبه گذشته هشدار داده بود که گروه تروریستی داعش طی روز‌های اخیر با سوءاستفاده از اوضاع امنیتی و سیاسی کشور حملاتی در برخی از استان‌های عراق از جمله دیاله انجام داده و با توجه به شرایط کنونی کشور، احتمال بازگشت آن‌ها به عراق وجود دارد. «حمید الیاسری» فرمانده لشکر «انصار المرجعیه» حشدالشعبی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که حشدالشعبی به فرماندهان امنیتی عراق نسبت به وجود خطر داعش در مرز‌های مشترک عراق و سوریه به ویژه مناطق مجاور استان نینوی و منطقه «جزیره الحضر» هشدار داده است. وی تصریح کرد که «والی» جدید داعش به عناصر این گروه دستور داده است که منطقه عملیاتی و عناصر خود را به جزیره الحضر انتقال دهند.

خبرگزاری «العهد» هم گزارش داد که عملیات مشترک حشدالشعبی و سایر نیرو‌های نظامی و امنیتی عراق، در منطقه یثرب و تل‌الذهب واقع در جنوب سامرا آغاز شده است. حشدالشعبی تأکید کرد که اطلاعات دقیقی درباره محل اختفای عناصر داعش در این مناطق به دست آنان رسیده و به همین دلیل، این عملیات را آغاز کرده‌اند. در پایان این بیانیه تصریح شده این عملیات تا زمان تأمین امنیت کامل این منطقه و پاکسازی آن از وجود هسته‌های داعش ادامه خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار