کد خبر: 979912
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
پس از ۱۲ سال تکیه بر ریاست مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی رئیس ۱۲ ساله مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و بار دیگر اعلام کرد که بنا ندارد نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین:  قضاوت درباره آینده سیاسی او با این اعلام آسان نبود، اما وقتی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مورد پرسش قرار گرفت، گفت برنامه‌ای برای ریاست جمهوری هم ندارد. لاریجانی حتی مورد پرسش یک سؤال غیرمتعارف قرار گرفت که آیا ممکن است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شود که با تعجب و خنده گفت: آنجا که رئیس دارد!

بهانه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی، دهم آذر و روز مجلس بود. اما تحولات جاری کشور او را به سمت چرایی و چگونگی طرح افزایش بنزین و نقش مجلس در این تصمیم، انتخابات پیش روی مجلس، برجام و بدعهدی‌های پی درپی طرف غربی، عملکرد مجلس و نظام تصمیم‌گیری برد. لاریجانی در ابتدا روز مجلس را که مصادف با سالروز شهادت شهید مدرس است به نمایندگان و مردم تبریک گفت و افزود: شهید مدرس یک فقیه مبارز و مجاهدی بود که ویژگی‌های منحصربه‌فردی و اضلاع مختلف فکری داشت و یک سیاستمدار منصف و بسیار شجاع و پرهیزگار بود. لاریجانی اضافه کرد: او در تاریخ مبارزات ایران برجسته است زیرا برای حاکم کردن قانون در کشور تلاش کرد و طومار نظام‌های استبدادی را برچید. لاریجانی در ادامه به روند قانونگذاری در مجلس دهم اشاره کرد و با بیان اینکه بیش از ۱۶۰ قانون در مجلس دهم تصویب شد، گفت: از نظر نظارت نیز، حدود ۱۶۵ سؤال از وزیران در صحن مجلس مطرح شده است که این سؤالات در موضوعات مختلف بوده است. سؤال از رئیس جمهور یکبار انجام شده، تحقیق و تفحص شش مورد در صحن مجلس قرائت شد، موضوع آن درباره ذخیره فرهنگیان، سازمان تأمین اجتماعی، قانون هدفمندی و تحقیق‌های دیگری هم بیش از ۳۰ تحقیق که به مرور باید بیاید، شش مورد در صحن استیضاح مطرح شده، دو مورد آن به عدم رأی اعتماد منجر شد.

جایگاه مجلس ریل‌گذاری است
لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲ سال ریاست وی در رأس این قوه گفت: اینکه یک نهادی که امام فرمودند در رأس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است و ایشان جهت‌گیری را مشخص می‌کنند جایگاه مجلس هم ریل‌گذاری پس از رهبر معظم انقلاب است. وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود در آنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر اینکه ضرورتی وجود داشته باشد. مثلاً بحران ارز باید مهار می‌شد و سازوکاری در نظر گرفته می‌شد، اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.

برای ریاست جمهوری برنامه‌ای ندارم
لاریجانی درباره برنامه خود برای مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم گفت: امیدوارم هم مخالفان و موافقان من همیشه خوشحال باشند و بخلی در این زمانه ندارم من یک فرزند کوچک نظام و عضو مجلس شورای اسلامی هستم و همواره از محضر نمایندگان استفاده می‌کردم. «من خانه‌نشین نیستم و هر وظیفه‌ای به دوش من گذاشته شود انجام می‌دهم ما در این چهل سال بر اساس عقیده‌مان کار کردیم، هم در زمان جنگ و هم پس از آن کار کردیم. تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای ندارم.»

در جریان افزایش قیمت بنزین بودیم
رئیس مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بدون اقناع عمومی بیان کرد: البته من در این زمینه توضیح دادم و گفتم این موضوع دو وجه داشت، یک وجه مشورتی و یک وجه تصمیم‌گیری. وی افزود: البته من مطلع بودم پنج‌شنبه هم با آقای رحمانی فضلی هم درباره برخی مشکلات این امر صحبت کردم و روز سه‌شنبه هم در جلسه غیرعلنی به نمایندگان مجلس گفتم. البته تاریخ دقیق آن را به خاطر ندارم ولی گفتم که روز‌های آینده.

لاریجانی اضافه کرد: نکته این است که دولت می‌توانست طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها این کار را انجام بدهد و قانون به او گفته که این کار را بکند. منتها دولت به خاطر شرایط و حساسیت‌ها در آنجا مشورت کرد این جنبه مشورتی بود. ولی پیشنهاد، پیشنهاد دولت است. آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع را به مردم بدهند. چرا که قانون هم گفته ۵۰ درصد را بدهد ما این را تغییر بدهیم. رئیس مجلس بیان کرد: در مرحله اجرا نیز اقناع عمومی لازم بود و الان هم لازم است چرا که هنوز هم ابعاد آن روشن نیست. شما رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون باید در این قضیه کار کنند و البته من شنیدم در آن ستادی که وزارت کشور داشت کمیته رسانه‌ای داشته و بنا بوده که کار کنند.

رئیس مجلس درباره مشورت با نمایندگان مجلس درباره اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت اظهار داشت: در جلسات مختلف بحث یارانه‌ها در مجلس جدا از جلسات سران قوا مطرح شد، این طرح هم دو سال پیش مطرح بود و هم در مهرماه ۹۸ هم مطرح شد. سازمان برنامه بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش‌هایی را به نمایندگان ارائه کردند. لاریجانی خاطرنشان کرد: اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت تصمیم مجلس نبود، چون مجلس قبلاً در سال ۱۳۸۸ قانون گذرانده بود. وی گفت: البته ممکن است درباره زمان و روش اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، چون اختیار به دولت واگذار شده بود دولت آن را اجرا کرد.

ما هم مکانیسم ماشه داریم
لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد برجام و نقش طرف‌های اروپایی گفت: اروپایی‌ها نمی‌گویند که نمی‌خواهند به تعهدات برجام عمل کنند بلکه برخی از آن‌ها می‌گویند ما نمی‌توانیم، البته برخی در داخل کشور معتقدند اروپایی‌ها راست نمی‌گویند، اما به هر حال ما در این طرف قضیه از وقتی امریکایی‌ها از برجام خارج شدند ما باید از نفع برجام استفاده می‌کردیم، اما این اتفاق نیفتاد. باید برای این معادله راه حلی پیدا می‌کردیم. برخی کشور‌های اروپایی تکاپویی دارند که نمی‌دانم به چه نتیجه‌ای برسند. اما اگر آن‌ها بخواهند از ماشه استفاده کنند ایران هم مکانیسم ماشه دارد و برخی از تعهدات خود نسبت به آژانس را مورد تجدید نظر قرار می‌دهد. اگر عنصر نامطلوبی در صحنه بین‌المللی مقررات را زیر سؤال می‌برد بقیه باید جلوی او را بگیرند نه جلوی کسی که به او اجحاف شده است. ما بیش از یک سال صبر کردیم. الان من معتقدم راه گفتگو و دیپلماسی باز است، اما نباید حرف‌های گستاخانه بزنند.

پارلمان صدای مردم است
لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه اعتراضات مردم از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس حق شناخته شده و احتمال اجرای این موضوع چگونه به یک اقدام عملی تبدیل شود تا مردم بتوانند مطالبات‌شان را بیان کنند، همچنین آماری از جانباختگان اغتشاشات اخیر هم وجود ندارد، گفت: ما مدلی در مجلس هم اکنون داریم که معمولاً صنوف مختلف اگر اعتراضی داشته باشند مقابل مجلس و در جایگاهی خاص اعتراض خود را بیان می‌کنند و معمولاً یک نفر از اعضای هیئت رئیسه و یا یکی از مسئولان کمیسیون‌ها در جمع افراد معترض رفته و نظرشان را جویا می‌شوند و اگر هم لازم باشد چند نفر از آن‌ها به داخل مجلس آمده و با آن‌ها مذاکره کرده و حرف‌شان را می‌شنویم و اگر هم نیاز به پیگیری آن باشد آن اقدام را دنبال می‌کنیم. چرا که معتقدیم پارلمان صدای مردم است. وی افزود: اکثر روز‌ها در کنار پارلمان جمعی از صنوف مختلف آمده و نظرات‌شان را بیان می‌کنند. لاریجانی تصریح کرد: در کشور هم قانون اساسی اعلام کرده و همه هم این حرف را می‌زنند و مشکلی در این زمینه نداریم، اما مشکل آنجایی است که این اعتراض به رفتاری خشونت‌آمیز تبدیل می‌شود و استفاده از سلاح سرد و سلاح گرم از سوی برخی افراد به کار می‌رود.

اصلاحات ساختاری در شرایط آرام‌
لاریجانی درباره ضرورت اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشور گفت: اصلاحات ساختاری از یک جنس نیستند، برخی در خود دولت و نهاد‌های حکومتی باید انجام شود، مثلا در مورد املاک و امکاناتی که بخش‌های مختلف دولت و قوا و نهاد‌های مختلف دارند حجم بسیار گسترده‌ای است که ربطی به آحاد مردم ندارد بلکه باید استفاده بهینه از امکانات موجود باید در نظر گرفته شود که یک بخش از اصلاحات ساختاری است. رئیس مجلس اظهار داشت: صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکل است که اصلاح و تبدیل آن باید درون دولت و حکومت باید انجام شود که ربطی به مردم ندارد، برخی از این اصلاحات ساختاری به نحوی نیست که مشکلات اجتماعی در آن وجود داشته باشد. لاریجانی اصلاح ساختاری در حوزه اقتصادی را ضروری و لازم دانست و گفت: البته شاید برخی از اصلاحات ساختار اقتصادی در شرایط فعلی تحریمی امکان‌پذیر نباشد، منابع آن نیز وجود نداشته نباشد، اما باید تفکر آن وجود داشته باشد و سامان‌دهی شود. وی گفت: قانون اساسی کشور وحی منزل نیست در یک شرایط آرام و منطقی می‌توان برای اصلاحات کشور و بهبود وضعیت ساختار سیاسی کشور که در قانون اساسی سازو کار آن وجود دارد و تعبیه شده، البته آنچه الان مهم است اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
نمیتونه برنامه ای داشته باشه؛آخه با کدوم رای ؟؟؟
ابوالفضل حکیمی "فراز"
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
جناب لاریجانی ما را مسخره کرده ای؟
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
اگر این حرف راست باشد باید جشن بگیریم
حسين
|
Germany
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
ملت ايران سالهاست كه قيد .........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
0
ماشاءالله در دولت تدببر!!! و امید؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار