کد خبر: 979867
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
آنطور که وزیر آموزش‌وپرورش خبر داده، علاوه بر خصوصی‌سازی‌های چندسال گذشته، بخش عمده بودجه سال آینده این وزارتخانه را هم خانواده‌ها می‌پردازند
علیرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: آموزش برخی دروس، فعالیت‌های ورزشی و تربیتی در آموزش و پرورش وابسته به بودجه هستند، بودجه‌ای که قرار است در سال آینده در این حوزه‌ها نسبت به امسال ۳۰ درصد کاهش داشته باشد. با این وضعیت سیاست اصلی آموزشی دولت یعنی گسترش خرید خدمات آموزشی بیشتر خواهد شد و مناطق محروم و معلمان این مناطق زیر فشار مضاعفی قرار خواهند گرفت؛ ضمن آنکه باز هم برخلاف همه اسناد بالادستی آموزش و پرورش از قبل خصوصی‌تر خواهد شد و هر که بیشتر پول داشته باشد، تحصیلات بهتری را برای فرزندانش مهیا خواهد کرد.

سال‌هاست که آموزش‌وپرورش کشور با کسری بودجه دست و پنجه نرم می‌کند و همین مسئله هم باعث شده تا به گفته میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات، نهاد آموزشی کشور با ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبات انباشته و به ادعای اللهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش با ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبات انباشته شده مواجه باشد.

از بازوی اقتصادی تا کسری ۳ هزار میلیاردی

در این میان حتی نهادی همچون صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان بازوی اقتصادی با هیئت‌امنایی شامل اللهیار ترکمن، مرتضی حاجی و کرد زنگنه (ذی‌حساب سابق نیشکر هفت تپه) و با انبوهی شرکت‌های بزرگ، مشکلی از این نهاد حل نکرده است!

پیش‌بینی حوزه ستادی آموزش و پرورش برای بودجه سال آینده ۷۳هزار میلیارد تومان بوده، اما آنچه در این بودجه در نظر گرفته شده، ۵۴هزار میلیارد تومان است. بودجه سال ۹۸ این وزارتخانه معادل ۵۶ هزار میلیارد تومان البته با احتساب پاداش پایان خدمت و بودجه رتبه‌بندی معلمان بود که این رقم تقریباً معادل ۵/۱۱ درصد بودجه عمومی دولت است. یعنی بودجه آموزشی سال آینده کشور ۳ هزار میلیارد تومان هم کاهش یافته است.

اولویت‌های خسارت بار آموزشی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید تنگنا‌ها و مشکل بودجه ۹۹ را فراموش کنیم، تأکید کرد که در تدوین لایحه و ارقام بودجه ۹۹ آموزش و پرورش با کارشناسان سازمان برنامه و بودجه مذاکره و ارتباطات خوبی دارد و اظهار امیدواری می‌کند تا بتوانند مشکلات سال‌های اخیر بودجه آموزش و پرورش را حل کنند، اما کاهش بودجه سال ۹۹ نشان می‌دهد که وزیر بیش از حد خوش‌بین بوده است.

اکنون چند سال است که سیاست اصلی دولت برای وزارت آموزش‌وپرورش گسترش طرح خرید خدمات آموزشی و کاستن از بار هزینه‌های دولت است. تا جایی که هنوز یک هفته از حضور محسن حاجی‌میرزایی در وزارت آموزش وپرورش نگذشته بود که رئیس‌جمهور با ابلاغ اولویت‌های آموزش‌وپرورش به وزیر تازه از راه رسیده بر اجرای سیاست خرید خدمات آموزشی تأکید کرد.

این چه تعریفی از آموزش‌وپرورش است؟!

به نظر می‌رسد مسئولان به جای هزینه کردن در آموزش و پرورش - با شعار صرفه‌جویی در امر آموزش و پرورش - درصدد خصوصی‌سازی و تبدیل مدارس کشور به بنگاه اقتصادی و کسب منافع مالی از طریق ایجاد شرکت‌های پیمانکاری خرید خدمات آموزشی هستند.

بهترین تعریف از خرید خدمت را حاجی بابایی، رئیس کمیسیون آموزش داشته که در مصاحبه با انتقاد از اینکه خرید خدمات یعنی آموزش‌وپرورش بدون هیچ آزمونی، هر فردی را که می‌خواهد معلم کند و رئیس‌جمهور هم هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس تأکید می‌کند که ۱۰ درصد دانش‌آموزان از سال آینده تحت پوشش طرح خرید خدمات قرار بگیرند، تأکید داشت که «این چه تعریفی از آموزش‌وپرورش است؟! نتیجه چنین نگاهی می‌شود اینکه یک جوان پنج سال به دورترین روستا‌ها برای تدریس می‌رود و نه حقوق و نه بیمه مناسب دارد و نه تعیین تکلیف می‌شود، چون حضور او برای دولت ارزان تمام می‌شود، این روند اشتباه است و واقعاً نمی‌دانم دیوان محاسبات در این کشور چه می‌کند؟»

فعالیت‌های ورزشی- پرورشی در گوشه رینگ

در این طرح وزارت آموزش و پرورش کارفرماست و قرارداد معلم به صورت حجمی و معین و براساس ساعت کاری کارگر با پیمانکاران آموزشی بسته شده است متأسفانه قرارداد‌های استثماری و بدتر از دوران برده‌داری!

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ارتباط با بودجه سال آینده با بیان اینکه متأسفانه بودجه ۹۹ کاهش‌هایی نسبت به ۹۸ دارد، گفت: «مثلاً فعالیت‌های ورزشی حدود ۳۰ درصد کاهش دارد یا پرورشی هم به همین صورت؛ ما به اقتصاد آسیب‌دیده و تحریم توجه داریم، اما اگر به‌عنوان مثال دنبال تقویت آموزش زبان فارسی به‌عنوان عنصر انسجام‌بخش ملی هستیم باید سرمایه‌گذاری کنیم. آموزش ریاضی، تربیت اخلاقی در فضای مجازی امکانات می‌خواهد، در حالی که در چنین شرایطی مدیران ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. آموزش و پرورش مطالبه‌گر است و درخواست ما از مسئولان سازمان برنامه، دولت و مجلس این است که مساعدت کنند و برای یک‌بار بودجه آموزش و پرورش بدون کسری بسته شود و مطالبات انباشته آموزش و پرورش تسویه شود.»

باید همه جریان‌ها کمک کنند

وزیر آموزش و پرورش هم به موضوع بودجه این نهاد ورود کرده و با بیان اینکه پیش‌بینی ما ۷۳هزار میلیارد تومان است، اما آنچه در بودجه در نظر گرفته شده ۵۴هزار میلیارد تومان است، تأکید کرده: «بودجه هنوز در دولت نهایی نشده و این پیش‌بینی‌های اولیه است و امید داریم بتوانیم بودجه آموزش و پرورش را واقعی‌تر کنیم. باید مشخص شود به ازای چه مقدار بودجه چه میزانی از کیفیت برای آموزش باید محقق شود. حال آموزش و پرورش خیلی خوب نیست و باید همه جریان‌هایی که عمیقاً به آموزش و پرورش فکر می‌کنند با جدیت بیشتری وارد شوند و به بهبود حال آموزش و پرورش کمک کنند.»

مصوبات کاغذی

البته باید به این مسئله هم توجه داشت که در بحث بودجه آموزش‌وپرورش، مجلس باید نقش تأثیرگذاری داشته باشد. هر چند که سال‌هاست در فصل بررسی و تصویب بودجه، کمیسیون تلفیق مجلس به ریاست غلامرضا تاجگردون مصوباتی را برای وزارت آموزش‌وپرورش تعیین می‌کند که به مصوبات کاغذی معروف شده، یعنی در نهایت باری از روی دوش نهاد آموزشی کشور برنداشته است. مثلاً این کمیسیون سهم یک درصد درآمد شرکت‌های دولتی برای نظام آموزشی را تصویب و همزمان بسیاری از شرکت‌ها را هم از شمول این قانون خارج می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار